به گزارش ایرنا ابراهیم تقی زاده روز شنبه در نشست علنی شورای اسلامی شهر بیرجند با حضور فرماندار بیرجند گفت: یکی از دغدغه هایی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم بحث واگذاری اراضی 450 هکتاری (محل سابق پادگان 04 بیرجند) است که راه و شهرسازی در نظر دارد طرح واگذاری زمین برای اسکان 70 هزار نفر را اجرا کند.
وی معضل ترافیک در خیابان های منتهی به این اراضی را از مهمترین مشکلات پیش روی طرح عنوان کرد و افزود: شاید مرتفع سازی به نفع راه و شهرسازی باشد اما حتی کلانشهری چون تهران نیز در مرکز شهر به این شکل مرتفع سازی از نوع مسکونی ندارد چون باعث قفل شدن شهر می شود.
رئیس شورای شهر بیرجند همچنین خواستار تعیین تکلیف چهارشنبه بازار قدیم و جدید شهر برای روزهای خاص شد و گفت: در واقع هنوز مشکل ترافیکی در هر دو منطقه شهر با وضع فعلی وجود دارد.
یک عضو شورای شهر بیرجند هم با بیان اینکه راه و شهرسازی با دید اقتصادی به اراضی سابق پادگان نگاه می کند گفت: برنامه ریزی در همین جهت است اما باید با دخالت مدیران حاکمیتی این دید تبدیل به دید رفاه عمومی شود.
محمدعلی طاهری اضافه کرد: نمایندگان مردم خواستار این هستند که طرح 450 هکتاری به رفاه عمومی اختصاص پیدا کند و اکنون که شهرداری پیش قدم شده باید این رویکرد را با کار انقلابی عوض کنیم.
وی گفت: فعلا در برابر کار انجام شده هستیم و طرح موجود نظر ما را تامین نمی کند چرا که مردم سالها منتظر بودند بعد از انتقال پادگان این اراضی به یک فضای سبز تبدیل شود.
یکی دیگر از اعضای شورای شهر گفت: در برخی پروژه ها از جمله 110 هکتاری شمال شهر قرار بود به شهرداری زمین تحویل شود تا شهرداری بتواند آنها را برای شهروندان هزینه کند اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است.
مهدی میری با بیان اینکه دیدگاه مردم از انتقال پادگان این بوده تا نفس شهر باز شود افزود: طرحی که برای 450 هکتاری اراضی پادگان در نظر گرفته شده از نظر بارگذاری و ترکیب معابر باید براساس نگاه آینده نگری بازبینی شود.
وی بیان کرد: گرچه ممکن است فضاهای آموزشی، بهداشتی و غیره دیده شده باشد اما در مجموع نگاه راه و شهرسازی بیشتر از اینکه آینده نگری باشد، نگاه اقتصادی است.
این عضو شورای شهر بیرجند با تاکید بر اینکه برای موضوع مدیریت سیلاب در شهر بیرجند هنوز مطالعه کامل انجام نگرفته است گفت: با توجه به ساخت و سازهایی که در قسمت های بیابانی انجام شده باید دید آیا وجود کانال شیرین برای هدایت آب های سطحی کفایت می کند یا به کانال های دیگر هم نیاز است.
وی با بیان اینکه باید در طرح مدیریت سیلاب مناطق اضافه شده به شهر نیز دیده شوند اظهار داشت: در بحث جمع آوری آب سطحی باید به سمت پیشگیری برویم نه اینکه زمان بحران به دنبال درمان باشیم.
میری یکی دیگر از دغدغه های شهر را فروش زمین های متعلق به بنیاد مستضعفان عنوان کرد و افزود: اگر قرار است زمینی فروخته شود باید عواید آن را برای آبادانی منطقه هزینه کنند که در این خصوص اطلاع رسانی تاکنون نشده است.
وی گفت: در زمینه نگهداری از بناهای تاریخی نیز انتظار است بنیاد مستضعفان همت بیشتری داشته باشد چرا که بافت تاریخی شناسنامه شهر است و باید از آن حفاظت کنیم.
دیگر عضو شورای شهر نیز با تاکید بر اینکه اسکان 30 تا 70 هزار نفر در اراضی 450 هکتاری موجب ترافیک سنگین در شهر خواهد شد گفت: با اجرای این طرح پول هنگفتی برای واریز به خزانه دولت از شهر خارج می شود در صورتی که باید این سرمایه ها در شهر حفظ شود و فرصتی برای سرمایه گذاری باشد.
مرتضی یزدان شناس بر بازنگری طرح 450 هکتاری تاکید کرد و افزود: وجود گسل هایی در این منطقه آینده شهر را با مشکل مواجه می کند در صورتی که شهرداری آمادگی اجرای طرح جامع تفریحی در این اراضی را دارد که می تواند زیرساخت مناسبی برای ورود گردشگری نیز باشد.
وی همچنین از طولانی شدن روند انتقال صنوف آلاینده از شهر بیرجند انتقاد کرد و گفت: برخی این طولانی شدن را گردن کسبه می اندازند در صورتی که این طور نیست بلکه بیرجند تنها نقطه ای در کشور است که صنوف وارد آماده سازی زیرساخت ها در شهرک صنوف آلاینده شده اند.
این عضو شورای شهر ادامه داد: علیرغم تلاش های صورت گرفته برای واگذاری زمین اما تاکنون شهرداری حتی یک پروانه را صادر نکرده و در مقام اجرا کارشناسان مربوطه ایراداتی قانونی می گیرند که حل نشده است.
وی با اشاره به موضوع انتقال پایگاه شکاری خور در محل فرودگاه بیرجند نیز گفت: انتظار می رود اگر این تصمیم ها در سطح کلان هم گرفته شده مسئولان استانی ورود پیدا کنند و از این قضیه برای استان امتیاز بگیرند.
شهردار بیرجند نیز در این نشست گفت: برای ساخت فرهنگسرا شهرداری هزینه هنگفتی کرده اما تجهیز آن نیازمند همکاری در تامین اعتبار است.
محمدعلی جاوید، ساخت میدان بزرگ اجتماعات، بهسازی میدان آیت الله عبادی و پارک جنگلی را از جمله پروژه هایی عنوان کرد که در صورت همکاری سایر دستگاه ها سرعت گرفته و با کیفیت بهتری انجام می شود.
وی ادامه داد: باغ موزه دفاع مقدس هم در شهر ظرفیتی است که بلاتکلیف مانده و نیاز به همراهی فرمانداری و سایر دستگاه ها دارد.
شهردار بیرجند یکی از مشکلات دیگر شهر را ساخت و سازهای دولتی فاقد پروانه عنوان کرد و گفت: باید هر گونه ساخت و سازی مطابق قانون با پروانه شهرداری باشد و در این خصوص تفاوتی بین دستگاه های اجرایی و شهروندان وجود ندارد.
معاون عمرانی فرماندار بیرجند هم با بیان اینکه طرح اراضی 450 هکتاری اخیرا بازنگری شده است گفت: با توجه به جانمایی راه آهن، عملا امکان اینکه شهر بیرجند از هر سمتی توسعه پیدا کند، وجود ندارد و تنها نقطه ذخیره برای افق 50 سال همین محدوده اراضی است.
سید مهدی رونقی با اشاره به مشکل صنوف آلاینده اضافه کرد: در صورتی که اراضی واگذار شده توسط اعضا فروخته شود، تخلف است و برخورد می شود.
وی بر تکمیل طرح مدیریت سیلاب از سوی شهرداری تاکید کرد و گفت: در حال حاضر بهترین زمان برای تکمیل مطالعات بوده و می توان از توان دستگاه هایی چون آب منطقه ای نیز استفاده کرد.
در پایان این نشست مقرر شد مشکل صدور پروانه صنوف آلاینده با قید نام تعاونی در پرانتز نام شخص رفع شود.
همچنین برای اراضی 450 هکتاری قرار شد جلسه ای دیگر با حضور مدیرکل راه و شهرسازی موضوع بررسی و تصمیم گیری شود.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.