به گزارش ایرنا در بازدید عیسی کلانتری از منطقه حفاظت شده درمیان - سربیشه، محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی و شماری از مسئولان استان و محلی هم حضور داشتند و مسائل و مشکلات منطقه را مورد بررسی قرار دادند.
منطقه حفاظت شده درمیان سربیشه در فاصله 20 کیلومتری شهر اسدیه مرکز شهرستان درمیان قرار دارد که در کشور به عنوان زیستگاه قوچ اورال منحصر بفرد است و حدود یک هزار و 500 راس قوچ اورال در این منطقه سرشماری شده است.
منطقه یادشده زیستگاه بیش از 50 گونه جانوری کمیاب و منحصر بفرد نژادی است که قوچ اوریال یکی از این جانوران است.
منطقه حفاظت شده درمیان و سربیشه با مصوبه شماره 284 شورای عالی محیط زیست در 12 بهمن 1386 با وسعت 84 هزار و 39 هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست.
طبیعت بکر درمیان، وجود آبشار و چشمه معدنی آب ترش، قلعه باستانی حسن صباح و چنار هزار ساله دوشنگان بر ارزش منطقه افزوده و حیات وحش این منطقه شامل پستانداران مختلف از جمله قوچ و میش، گربه پالاس، گرگ، روباه، شغال، کفتار، خرگوش، تشی و انواع موش و پرندگان مختلف از جمله کبک، تیهو، کبوتر چاهی، قمری، عقاب دشتی، عقاب طلایی، دلیجه، هما و کرکس است.
قیچ، نسترن وحشی، اورمک، اسپند، گز، کما، زول، کلاه میرحسن، پرند، خارشتر، نخود وحشی، گون، گل ماهور، گل میمون، زنبق، آویشن، مریم گلی، یال اسبی، پوا، چوبک، خارگونی، کاهوی وحشی، چرخه، کنگر، شکر تیغال، گل گندم، درمنه و تلخه از جمله پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده درمیان است.
خراسان جنوبی دارای چهار منطقه حفاظت شده «درمیان سربیشه»، «مظفری»، «آرک و گرنگ»، «شاسکوه» و سه پناهگاه حیات وحش «تالاب کجی نمکزار نهبندان»، «رباط شور» و «نایبندان طبس» و هفت منطقه شکار ممنوع درح (Dorh)، جیک و زیدر، باقران، کمر سرخ، لشکرگاه عشق آباد و علی حیدر دارد.
مساحت مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست 2 میلیون و 317 هزار و 548 هکتار است که گونه های مختلف و متنوع جانوری در این گستره از استان مرزی و کویری زیست می کنند.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عصر دیروز (پنجشنبه) وارد خراسان جنوبی شد و از تالاب کجی نمکزار در شهرستان نهبندان نیز بازدید کرد.
بررسی وضعیت ریزگردها و تعرفه گرمسیری در روستای بندان از دیگر برنامه های سفر 2 روزه وی به خراسان جنوبی بود.
7556*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.