به گزارش ایرنا محمد صادق معتمدیان عصر سه شنبه در اولین جلسه کارگروه استانی ایجاد، هماهنگی، پشتیبانی و نظارت بر برنامه های بسیج سازندگی استان در سال 1398 افزود: با ماموریتی که به معاونت هماهنگی امور عمرانی محول شده لازم است از همه اعتبارات، امکانات و ظرفیت ها برای جهش خدمت رسانی به مناطق کمتر برخوردار استفاده شود.
وی بر بازنگری و هماهنگی بین واحدهای مختلف تاکید کرد و گفت: باید بین دستگاه های اجرایی در حوزه محرومیت زدایی هم افزایی ایجاد شود.
نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی اظهار داشت: ده ها دستگاه دولتی و غیردولتی ماموریت های مختلفی در حوزه محرومیت زدایی، عمرانی و اشتغالزایی دارند که البته اقدامات خوبی در روستاها نیز صورت گرفته است.
وی گفت: گزارش های کارشناسی و حضور میدانی در مناطق کمتر برخوردار استان نشان از فعالیت هایی خوبی دارد که در حوزه زیرساختی از 40 سال گذشته انجام شده است.
معتمدیان ادامه داد: در حوزه هایی همچون برق، گاز و مدرسه سازی 90 درصد نیازهای زیرساختی در مناطق کمتر برخوردار ایجاد شده و حتی در برخی نقاط با حجم مازاد ساخت و سازها به خصوص مدرسه سازی مواجه هستیم.
وی گفت: با این حال بررسی مشکلات نشان می دهد که وضعیت رفاهی مردم خوب نیست و علیرغم اینکه در 40 سال گذشته هزینه هایی از سوی نظام شده اما برخی مشکلات تاثیر مستقیم بر مهاجرت داشته است.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه آمار مهاجرت از یکهزار و 700 روستای استان نگران کننده است گفت: این مهاجرت ها سبب ایجاد مشکلات اجتماعی در حاشیه مرکز استان و شهرهای بزرگ کشور نیز شده است.
وی با اشاره به ابلاغی که پیش از این به معاون عمرانی وقت استانداری داشته است اظهار داشت: مطابق این ابلاغ باید کمیته محرومیت زدایی تشکیل و ضمن تقسیم کار با توجه به توانمندی هر دستگاه ماموریت ها مشخص شود تا دستگاه های اجرایی بتوانند با همپوشانی فعالیت های سازنده ای را برای رفع محرومیت انجام دهند.
معتمدیان با تاکید بر اینکه از همه ظرفیت های استان باید برای رفع محرومیت ها استفاده شود گفت: سپاه و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) ظرفیت هایی خوبی در سطح کشور و استان دارند که در این زمینه می توان از این ظرفیت ها استفاده کرد.
وی تاکید کرد: یکی از اولویت هایی که باید در دستور کار قرار گیرد تقویت انگیزه های اعتقادی و روحیه جهادی بین جوانان و بسیجیان است.
استاندار خراسان جنوبی همچنین از مرز به عنوان یک فرصت در استان یاد کرد و گفت: امید است با استفاده از ظرفیت های جهادی بتوان گام های موثری در حوزه اشتغالزایی برداشت.
وی ادامه داد: عموما از مرز به عنوان آسیب و تهدید یاد می شود اما در تلاش هستیم که این رویکرد تغییر کند و نگاه فرصت گونه به مقوله مرز داشته باشیم.
معتمدیان صدور مجوز واردات دام از مرزهای رسمی و غیررسمی را یک اقدام هوشمندانه در چارچوب قانونی دانست و گفت: این امر برای اولین بار با هماهنگی مرزبانی، گمرگ و سایر نهادهای مربوطه انجام گرفته که الگوی خوبی بود اما نیازمند روان سازی بیشتر است.
وی با تاکید بر اینکه ورود دام مولد از اولویت ها است گفت: برای خرید شتر و دام سبک نیز باید از محل اعتبارات بانکی استفاده کرد تا مردم بتوانند از وام های خرد در این زمینه بهره مند شوند.
استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: اهتمام به این موضوع باعث ماندگاری مردم عشایر و روستاهای مرزنشین می شود که مستقیم با تامین امنیت پایدار مرتبط هستند.
وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در خصوص سوخت مرزنشینان گفت: این موضوع یک امکان قانونی بود که قبلا به خوبی در استان استفاده نشد اما اکنون شاهد تحول خوبی در حوزه مرزنشینان به ویژه روستاهای خالی از سکنه هستیم.
معتمدیان بیان کرد: دومین مرحله سود ناشی از صادرات سوخت نیز به حساب مرزنشینان استان واریز شده و در تلاش هستیم هر ماه پنج میلیون لیتر سوخت را به افغانستان بفروشیم تا هم کمکی به معیشت مرزنشینان باشد و هم در بحث دور زدن تحریم ها به دولت کمک شود.
وی با بیان اینکه در این زمینه اختیارات ویژه ای به استان ها داده شده تا شاهد تحول صادرات سوخت در مناطق مرزی باشیم گفت: امید است با رویکرد فعلی ماندگاری مردم، روستاییان و عشایر در مناطق مرزی و عمقی مورد توجه قرار گیرد.
استاندار خراسان جنوبی بر تخصصی تر شدن جلسات و کارگروه ها تاکید کرد و افزود: باید بررسی صورت گیرد که مدیران مرتبط با دستور کار به کارگروه ها دعوت شوند تا خروجی جلسات نیز عملیاتی باشد.
وی با اشاره به لزوم حمایت از گروه های جهادی و تقویت فرهنگ جهادی بین جوانان گفت: در این زمینه باید دانشگاه های استان نیز پای کار باشند تا بتوانیم این روحیه و فرهنگ را نهادینه کنیم.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.