به گزارش ایرنا، خنکای صبحگاهی در نسیم جان بخش بهاری، عطر مدهوش کننده گل محمدی را بر مشام نوازش می دهد. بوی نابی که تا عمق جان فرو می رود و ناخودآگاه ذکر صلوات را بر زبان جاری می کند.
بوی خوش گل محمدی به مزرعه فدک موقوفه شوکت آباد بیرجند جانی دیگر بخشیده است مزرعه ای که اگر چند سال پیش گذر کسی به آن می افتاد جز بوته های خار و خاشاک چیزی به چشم نمی آمد اما امروز انگار ردایی سبز به وسعت یک دشت پهن شده و گل های صورتی رو به سوی آسمان آبی در ترکیب رنگ و نور می درخشند.
همیشه وقتی صحبت از گل محمدی می شود ذهن به سمت دشت های کاشان می رود اما این بار مقصد جای دیگری است مزرعه فدک در موقوفه شوکت آباد بیرجند که برای دومین سال به گل نشسته است.
مزرعه گل محمدی، زیبایی وصف ناشدنی به موقوفه شوکت آباد بخشیده است و هر روز صبح زود میزبان قدم های بانوانی است که از روستای همجوار برای چیدن گل به این مزرعه می آیند.
کار روزانه این بانوان صبح زود شروع می شود باید قبل از گرم شدن هوا گل ها و غنچه های نیمه شکفته را از میان ساقه های پرخار جدا کنند و در کیسه بریزند.
با یکی از آنها در صبح دل انگیز نیمه اردیبهشت، میان بوته های گل محمدی هم کلام می شویم خودش را ربابه رضایی معرفی می کند ساکن روستای شوکت آباد است سه سال قبل همسرش را بر اثر یک بیماری از دست داده و اکنون با کار کردن در مزارع کشاورزی موقوفه به دنبال کسب روزی حلال است.
او بهترین زمان چیدن گل ها را صبح زود می داند و معتقد است که هر چه گل ها قبل از طلوع خورشید چیده شوند عطر شان ماندگارتر خواهد بود.
رضایی روزی 10 تا 20 کیلوگرم گل را به همراه بقیه زنان از بوته ها در فاصله کمتر از چهار ساعت می چیند.
همانطور که مشغول سخن گفتن است، دستش را لا به لای بوته های گل می برد ناگهان نیش زنبور عسلی را روی پوستش احساس می کند لبخندی زده و می گوید: اینها هم جای سالم برایمان روی دست نگذاشته اند از بس که مرتب نیش می زنند.
شرف عبدالهی بانوی دیگری است که مخاطب سوال هایمان می شود ؛ او از 20 سال پیش در روستای شوکت آباد ساکن بوده و از دو سال قبل کار هر روزش در اردیبهشت چیدن گل های محمدی مزرعه موقوفه است.
عبدالهی با دقت گل ها را از سرشاخه ها جدا می کند و ادامه می دهد: گل هایی که می چینیم نباید دم بلندی داشته باشد غنچه های بسته هم باید روی درخت بمانند تا فردا باز شوند.
هر دو نفر در یک ردیف بوته های گل ، پا به پای هم راه می روند و با سرعت هر چه تمام گل ها را از بوته ها جدا می کنند.

**مزرعه گل محمدی ، حاصل مشورت نخبگان کشاورزی
یک هکتار زمین موقوفه که هم اکنون بستری برای رخنمایی بوته های گل محمدی شده سال های نه چندان دور در حجم کم و به صورت فصلی گندم و جو کاشته می شده است. اما آنطور که دبیر کارگروه کشاورزی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی می گوید: اقتصادی کردن موقوفات هدفی بوده که کارشناسان این حوزه را دور یک میز جمع می کند و به این نتیجه می رساند که ایجاد باغ گل محمدی از کشت گندم و جو در این اراضی به صرفه تر است.
امین جلیلی قدیریان در این رابطه به خبرنگار ایرنا می گوید: بر اساس برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت مکانیزه شدن کشاورزی در موقوفه شوکت آباد به عنوان یک هدف از چند سال پیش دنبال می شود.
وی می افزاید: مشاوره های تخصصی ما را به سمت ایجاد باغ گل محمدی سوق داد و اکنون در سومین سال کاشت برای دومین بار شاهد به بار نشستن تلاش ها هستیم.
این کارشناس کشاورزی اظهار می کند: متخصصان خبره در اجرای طرح باغ گل محمدی به این نتیجه رسیدند که زیرساخت آبیاری تحت فشار را ایجاد و محصول گل محمدی را با توجه به اقلیم منطقه در سطحی مشخص به صورت آزمایشی کشت کنیم.
وی یادآور می شود: برای بهتر شدن محیط رشد بوته های گل محمدی، تحقیقات ما را به جایی رساند که چاله هایی تا عمق 2 متر حفر کرده و شاخه های درختان هرس شده را در این چاله ها دفن کنیم.
جلیلی این کار را یک راهکار علمی ثابت شده برای عبور از خشکسالی می داند و می گوید: بعد از کاشت بوته های گل محمدی مشاهده کردیم که رشد درخت دو ساله به اندازه درخت چهار ساله بود و این نشان داد که محیط رشد ریشه با توجه به شاخه هایی که زیر آن دفن شده مساعد بوده است.
وی بهره وری سال های اول کشت الگویی گل محمدی در مزرعه فدک شوکت آباد را عالی توصیف می کند و ادامه می دهد: پیش از این با آب موجود تنها چهار تا پنج هکتار گندم با باغ های قدیمی آبیاری می شود اما با اجرای سیستم های نوین آبیاری نه تنها به سمت الگوهای کشت جدید پیش رفتیم بلکه بهره وری از آب و خاک هم بیشتر شده است.
وی با اشاره به عمر مفید باغ های گل محمدی می افزاید: در صورتی که درختان هر ساله به موقع هرس و جوان سازی شوند از لحاظ اقتصادی عمر بوته ها جوابگو خواهد بود.

**پیش بینی برداشت 2.5 تن گل محمدی از مزرعه فدک
آنطور که مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی نیز می گوید: هم اکنون یک هکتار از اراضی مزرعه فدک زیر کشت گل محمدی قرار دارد که پیش بینی می شود امسال میزان برداشت گل محمدی از مزرعه شوکت آباد به 2.5 تن برسد.
حجت الاسلام پرویز بخشی پور بیان می کند: یکی از برنامه های آینده اوقاف در مزرعه شوکت آباد کشت گل محمدی در 10 هکتار است که با انجام پنج هکتار آن در سال آینده میزان سطح زیرکشت موجود به 6 هکتار خواهد رسید.
وی با بیان اینکه از نظر عطر و بوی گل های مزرعه فدک در سطح بالا قرار دارند یادآور می شود: در آینده واحد فرآوری گل محمدی در بحث گلاب و اسانس گیری نیز راه اندازی خواهد شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی زمان برداشت گل محمدی را اوایل اردیبهشت ماه عنوان می کند و می افزاید: بیش از یک ماه برداشت این محصول به طور می انجامد که در این مدت روزانه 10 تا 15 کارگر از افراد بومی منطقه به کار گرفته می شوند.
با تلاش های چندین ساله موقوفه زراعی شوکت آباد که بیش از 200 سال قدمت دارد در مسیر بهره وری قرار گرفته است، اینگونه واقفانی که روزگارهای دور بخشی از دارایی خود به نام وقف بر کاغذ نگاشته اند از ثواب عواید مادی که صرف اجرای بیش از 37 نوع نیت خیر در این موقوفه می شود بهره معنوی می برند.
گزارش میدانی از عصمت برزجی
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.