به گزارش ایرنا محمد رضا مجیدی روز چهارشنبه در آیین افتتاح نخستین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت در دانشگاه بیرجند اظهار داشت: صنعت گردشگری علاوه بر ارز آوری می تواند در بخش فروش صنایع دستی رونق تولید را به همراه داشته باشد.
وی افزود: صنعت گردشگری مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است و می تواند اقتصاد ملی را در رهایی از اقتصاد نفتی یاری رساند.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند تاکید کرد: در راستای سند راهبردی گام دوم انقلاب، صنعت گردشگری می تواند همچون صنعتی پیشران و فعال به عنوان پیشانی صنایع دیگر عمل کند و با ایجاد اشتغال، موتور محرکه کارآفرینی و امید آفرینی در میان نسل های نو باشد.
وی جذب سرمایه و سرمایه گذاران و تثبیت سرمایه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در خطه خراسان جنوبی و جلوگیری از مهاجرت را از دیگر نتایج توجه به صنعت گردشگری دانست.
مجیدی گفت: البته این امر مستلزم فراهم کردن زیرساخت های فکری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بوده که باید رویکردی علمی، میان بخشی و میان رشته نسبت به مدیریت این اثر طبیعی تعریف شود.
وی با تاکید بر اینکه حفظ و حراست ثبت یک اثر بدون مواجه شدن با کارت های زرد و قرمز از فاز ثبت جهانی سخت تر است افزود: بیابان لوت برای ماندن در فهرست جهانی و فعال شدن گردشگری در این حوزه نیازمند تعریف سیاست‌ها و برنامه های گردشگری پایدار، همه جانبه متوازن و جامع است.
رئیس همایش و رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: برگزاری همایش بین المللی بیابان لوت برای نکوداشت ثبت جهانی این میراث طبیعی و معرفی و شناساندن ظرفیتهای فراوان خراسان جنوبی ضروری است.
وی با اشاره به چهار محصول استراتژیک استان گفت: این طلاهای سرخ چهارگانه، ظرفیت قابل توجهی در تعریف بسته های متنوع گردشگری در فصول مختلف سال را دارد.
مجیدی یادآور شد: گردشگری میراث پایه خراسان جنوبی نیازمند رویکر علمی فراگیر و پایدار به گردشگری است تا این مواریث طبیعی، فرهنگی و زیست بوم جوامع محلی در کنار رونق بخشی به اقتصاد استان برای آیندگان هم بمانند.
وی ابراز امیدواری کرد با راه اندازی دبیرخانه دائمی همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت در دانشگاه بیرجند، این برنامه به صورت دوسالانه و چرخشی در دانشگاه های استان کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی که مشرف بر بیابان لوت هستند، برگزار شود.
نخستین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت امروز( چهارشنبه) با حضور میهمانان داخلی و خارجی در دانشگاه بیرجند گشایش یافت و تا فردا نیز ادامه دارد.
بیابان لوت به عنوان اولین اثر طبیعی ایران با تلاش مسئولان کشورمان سال 1395 در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
میراث جهانی بیابان لوت با مساحتی حدود 175 هزار کیلومتر مربع در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترده است. این محوطه سال 2005 با دمای 70.7 درجه سانتیگراد، بیشینه گرم ترین مکان را در کره زمین ثبت کرد.
پدیده های زیبایی مانند کلوت ها، گندم بریان، تپه های ماسه ای و گرم ترین نقطه جهان در بیابان لوت وجود دارند که دیدن آنها منظره بسیار جذابی به ویژه برای گردشگران خارجی است.
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.