به گزارش ایرنا قربانعلی مردانی روز سه شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند با اشاره به میزان صادرات سوخت استان از محل بازارچه های مرزی، کنترل باک و سهمیه مرزنشینان افزود: در بحث کنترل باک سال گذشته 610 هزار و 631 لیتر سوخت صادرات شده است.
وی گفت: سال گذشته در بازارچه مرزی 11 میلیون لیتر نفت گاز فروش رفت که نسبت به سال قبل کاهش داشت و علت آن هم مربوط به ماه هایی است که مرز بسته بود.
وی بیان کرد: در این مدت فروش سوخت مرزنشینان 17 میلیون و 477 هزار و 952 لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 2.3 درصد کاهش داشته است.
مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان جنوبی افزود: البته ماه اسفند برای سهمیه مرزنشینان سعی شد برابر هشت ماه اول سال نفت گاز صادر شود که فعلا وضع مطلوب است.
وی با اشاره به تامین فرآورده های نفتی استان از مبادی متعدد گفت: توزیع سه میلیون و 500 هزار لیتر فرآورده روزانه در استان فقط از طریق حمل و نقل زمینی انجام می شود که کار را سخت کرده است.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی توزیع عادلانه را یکی از وظایف این شرکت عنوان کرد و افزود: فرآورده های نفتی در استان از طریق 109 جایگاه عرضه در استان و 2 انبار توزیع می شود.
وی با بیان اینکه ساخت انبار جدید در استان زیرساخت مناسبی برای ذخیره مطلوب فرآورده های نفتی است گفت: این انبار از سال 96 راه اندازی شده و روزانه 105 میلیون لیتر از چهار فرآورده اصلی در مرکز استان ذخیره می شود.
مردانی با اشاره به وجود دو مرکز سوخت گیری در مرکز استان گفت: این مراکز در بیرجند و طبس سوخت رسانی به ایرلاین ها و هواپیماها را به عهده دارند.
وی اظهار داشت: 13 میلیون لیتر فرآورده بنزین، 10 میلیون لیتر نفت سفید، 16 میلیون لیتر نفت گاز و 25 میلیون لیتر فرآورده برای نیروگاه ها ذخیره است که وضعیت مطلوبی از لحاظ ذخایر فرآورده های نفتی را نشان می دهد.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده ‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه نظارت کافی بر توزیع عادلانه سوخت انجام می شود ادامه داد: اقدامات بزرگی در خصوص مبارزه با قاچاق سوخت انجام شده است.
وی با اشاره به مرزی بودن خراسان جنوبی گفت: پنج قیمت فقط در نفت گاز داریم لذا متنوع بودن قیمت باعث به وجود آمدن قاچاق سوخت می شود.
مردانی افزود: هم اکنون قیمت نفت گاز در حمل و نقل 300 تومان، مواقع اضطراری 600 تومان، مرزنشینان سه هزار و 500، بازارچه های مرزی پنچ هزار و 200 تومان و در بخش نیروگاه ها به صورت تهاتری توزیع می شود.
وی یادآور شد: بحث ارز هم عاملی بر قاچاق سوخت بوده به شکلی که فروردین و اردیبهشت سال گذشته بیشترین عرضه فرآورده نفت گاز غیرمتعارف را در نهبندان داشتیم.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: همین مسئله باعث شد برای اولین بار نهبندان رتبه اول مصرف بیش از حد نفت گاز کشور را کسب کرد.
وی با اشاره به تلاش های فراوان برای مدیریت، کنترل و نظارت بر عرضه سوخت در نهبندان گفت: بدون کم شدن حتی لیتر سهمیه میزان مصرف مازاد فرآورده در ماه های انتهایی تابستان سال گذشته از 58 درصد به 2 درصد رسید و الان نرم کشوری 5.7 درصد بوده که خراسان جنوبی پنج درصد است.
مردانی اضافه کرد: مصرف بنزین در خراسان جنوبی نیز از 119 درصد به 70 درصد رسیده که امیدواریم تا ماه های آینده به نرم کشوری نزدیک تر شود.
وی درباره آمار توزیع فرآورده های نفتی استان در سال 97 نسبت به سال 96 نیز بیان کرد: مصرف بنزین در سال گذشته 34 میلیون و 429 هزار لیتر بوده که نسبت به سال 96 رشد 17.5 درصدی داشته است.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: سال 97 در خراسان جنوبی 74 میلیون و 738 هزار لیتر نفت سفید توزیع شد که این رقم در سال قبل آن 82 میلیون و 328 هزار لیتر بود و نشان می دهد که مصرف نفت سفید در سال گذشته حدود 9 درصد کاهش داشته است.
وی از توزیع 495 میلیون و 763 هزار لیتر نفت گاز در سال 97 خبر داد و گفت: این رقم در سال 96 حدود 450 میلیون لیتر بوده است.
مردانی ادامه داد: سال 97 برای نیروگاه های استان نیز 167 میلیون و 736 هزار لیتر توزیع شده که نسبت به سال قبل آن 36.2 درصد افزایش داشته و مربوط به خاموشی بیش از حد در سال گذشته بوده است.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی مصرف سی. ان. جی استان را در سال گذشته را 54 میلیون و 442 هزار و 227 مترمکعب اعلام کرد و گفت: در مجموع مصرف سی. ان .جی استان نیز نسبت به سال قبل تر 7.5 درصد بیشتر بوده است.
وی با اشاره به اهمیت سوخت در رونق تولید بیان کرد: اگر سوخت وجود نداشته باشد هیچ فعالیتی در حوزه تولید هم انجام نمی شود
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.