محمدجواد فلاحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شدت سیلاب در بخش « دُرح »سربیشه به حالتی بود که امکان تردد با خودرو امکان پذیر نبود لذا نفربرهای ارتش ورود کردند و افرادی که در سیل گرفتار شده بودند را نجات دادند.
وی بیان کرد: با همکاری تیم های هلال احمر و نفربرهای ارتش جمهوری اسلامی 9 چوپان که از استان های همجوار و بدون مجوز وارد شهرستان سربیشه شده و گم شده بودند پیدا و تحویل خانواده شان شدند.
فرماندار سربیشه با تاکید بر اینکه تردد در اکثر روستاهای شهرستان به سختی انجام می شود اظهار داشت: سیلاب های روز گذشته به تعدادی از آبنماهای روستایی چاهو قنبر، پاسگاه حسین آباد، گز، درح، خاکک، کلاته، لانو، گزی، پایانه مرزی ماهیرود و اسفزار خسارت زده است.
وی به خسارت های بخش کشاورزی شهرستان اشاره کرد و گفت: در بارندگی های رگباری روز گذشته بخش زیادی از اراضی و تاسیسات روستاهای نرگسک، زین آباد، بهامرض، چاه قنبر، صولابست، گلوباغ، ماهیرود، درخت توت، مشوکی، کنیز، نازدشت، نیزه گاو، دهیک و سایر دچار خسارت شده است.
فلاحی افزود: همچنین به قنات روستاهای نرگسک، صولابست، لجنگ، گلوباغ و ماخیوک خسارت زیادی وارد شد و 31 راس گوسفند در روستای چاه پلنگ تلف شدند.
وی از امدادرسانی به حدود 85 نفر گرفتار در سیلاب شهرستان سربیشه اشاره کرد و گفت: اقلام امدادی، آذوقه و چادر اسکان در اختیار تمامی افراد گرفتار در سیلاب قرار داده شده است.
فرماندار سربیشه یادآور شد: روز گذشته 350 خانوار این شهرستان در محاصره سیل قرار گرفته بودند که با توجه به تدابیری که از قبل اندیشیده شده بود با همکاری مردم و با دستور دادستانی پنج روستا تخلیه شدند.
فلاحی از مفقود شدن پنج تیر برق در روستای معروفان سربیشه خبر داد و بیان کرد: سیلاب آسیب جدی به شبکه برق برخی مناطق روستایی شهرستان وارد کرده است.
وی ادامه داد: برق پنج روستای این شهرستان مجدد وصل شد اما برای برق رسانی به روستای معروفان از موتور برق استفاده شد اکنون مسیر مربوطه توسط لودر در حال بازگشایی است تا برق روستا وصل شود.
فرماندار سربیشه با بیان اینکه اقدامات امداد و نجات سیلاب کماکان در شهرستان در حال انجام است اظهار داشت: تاکنونی گزارشی مبنی بر تخریب واحد مسکونی در شهرستان اعلام نشده است.
وی یادآور شد: امروز در برگشت نیروهای هلال احمر از ماموریت در شهرستان، یک دستگاه خودروی هلال احمر دچار حادثه شد که یک نفر مصدوم داشت.
فلاحی ادامه داد: شب گذشته راه های ارتباطی درح - ماهیرود، حسین آباد - طبس مسینا و سربیشه - درح به مدت چند ساعت مسدود شده اما اکنون مسیر بازگشایی شده و مشکلی وجود ندارد.
وی یادآور شد: عصر روز گذشته 2 مرد، 15 زن و سه کودک دامدار در روستای ماهیرود سربیشه در سیلاب گرفتار شدند که با توجه به حجم بالای سیلاب عملیات امداد و نجات توسط تیپ 158 ارتش مستقر در منطقه بعد از سه ساعت نجات یافتند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم قبل از این اعلام کرد: به غیر از شهرستان بیرجند سایر شهرستان های استان درگیر سیلاب بوده اند و هم اکنون منطقه گرفتار در سیلاب وجود ندارد.
سید ابوالحسن میرجلیلی ادامه داد: با توجه به شدت بارندگی و وقوع سیلاب در اکثر نقاط استان نیروهای امدادی و عملیاتی به یکهزار حادثه دیده امدادرسانی کردند.
وی گفت: بارندگی های روز گذشته استان بی سابقه بوده به طوری که در برخی شهرستان ها مانند طبس، زیرکوه، درمیان و سربیشه تا 100 میلیمتر بارندگی گزارش شده است.
میرجلیلی افزود: این بارندگی های موجب 91 مورد آبگرفتگی منازل در استان شد که بیشتر آنها با تلاش نیروهای امدادی برطرف شده است.
وی اظهار داشت: در این مدت 2 هزار نفر از افراد حادثه دیده یا کسانی که در راه مانده بودند، اسکان داده شدند.
سامانه بارشی از 2 روز گذشته در خراسان جنوبی فعال شد و فعالیت آن دیروز (یکشنبه) در سراسر استان شدت گرفت به گونه ای که برخی محورهای اصلی، فرعی و روستایی مسدود شد و خساراتی نیز بر جا گذاشت.
شهر سربیشه به مرکزیت شهرستان سربیشه با هشت هزار و 251 کیلومتر مربع وسعت در فاصله 66 کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.