به گزارش ایرنا، این بارندگی و سیلاب همچنین حوادثی از جمله آبگرفتگی جاده، قطعی برق، جاری شدن رودخانه ها و همچنین تعطیلی مدارس و مهدهای کودک را در بعضی از مناطق شهری و روستایی استان به دنبال داشت.
در حال حاضر تمامی راه های منتهی به شهرستان طبس به جز طبس - بیرجند و طبس یزد بر اثر سیلاب و آبگرفتگی مسدود شده است.
طبق اعلام هواشناسی خراسان جنوبی، سامانه بارشی جدید که از سمت جنوب و غرب استان وارد خراسان جنوبی شد، بنابر پیش بینی ها با شدت زیاد تمامی شهرستان های استان را فرا گرفت ولی در مناطق شرقی و جنوبی شدت بیشتری دارد.
این سامانه تا روز چهارشنبه هفته جاری در استان فعال است و اوج بارندگی ها برای روزهای یکشنبه و دوشنبه پیش بینی می شود.
در پی بارش شدید باران 24 ساعت گذشته ساکنان چند روستا در شهرستان های خوسف و سربیشه به مکان امن منتقل و مدارس روستایی اغلب شهرستان های خراسان جنوبی امروز (یکشنبه) تعطیل شدند.
با توجه به اخطاریه و هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران کشور، 302 تیم امدادی و عملیاتی در استان خراسان جنوبی قبل از آغاز بارندگی به حالت آماده باش کامل درآمدند که این تیم ها تاکنون توانستند 250 نفر گرفتار در سیلاب را امداد رسانی کنند و هفت را از مرگ حتمی نجات دهند.
همچنین در این مدت بارش باران رگباری در استان موجب جاری شدن بیشتر مسیل ها و رودخانه ها و وارد شدن خساراتی به استان نیز شده است به طوری که هنوز سیلاب در محور شهداد - نهبندان جاری است و فقط خودروهای سنگین در حال تردد هستند.
در این مدت هشت مورد آبگرفتگی منازل مسکونی و 2 مورد قطعی برق در روستاهای سربیشه و زیرکوه رخ داد که امدادرسانی لازم انجام شد.
معاون اول رئیس‌ جمهوری هم صبح امروز( یکشنبه) در تماس‌های تلفنی جداگانه با استانداران هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان‌های رضوی و جنوبی، از آخرین وضعیت بارش‌ها و اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با سیل در این استان‌ها مطلع شد.

** 13 محور مواصلاتی در خراسان جنوبی مسدود است
جانشین پلیس راه خراسان جنوبی گفت: بر اثر شدت باران و طغیان رودخانه ها 13 محور مواصلاتی اصلی و روستایی در استان مسدود شده است.
سرهنگ محمد باقر توفیقی نیا اظهار داشت: محورهای درح به ماهیرود ، سربیشه به درمیان و دیهوک به راور پیش از ظهر مسدود و هنوز بازگشایی نشده است.
طول راه های خراسان جنوبی 17 هزار و 82 کیلومتر بوده که از این مقدار 11 هزار و 370 کیلومتر راه روستایی است.

**دستور تخلیه 2 آبادی در شهرستان خوسف صادر شد
فرماندار خوسف گفت: با توجه به پیش بینی های هواشناسی و اخطاریه های صادر شده توسط شورای مدیریت بحران استان و شهرستان در خصوص سیلابی شدن مسیل ها و امکان مخاطرات طبیعی، دستور تخلیه 2 نقطه آبادی در شهرستان صادر شده است.
محمد شفیعی با اشاره به ماهیت رگباری بارش های بهاری بیان کرد: مردم باید به اطلاعیه های هواشناسی و مدیریت بحران استان و شهرستان توجه ویژه داشته باشند.

**برخی مدارس شهری و روستایی خراسان جنوبی تعطیل شدند
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم گفت: با توجه به بررسی نقشه های هواشناسی و احتمال وقوع بارش های سنگین، برخی از مدارس شهری و روستایی استان روز (یکشنبه) تعطیل اعلام شدند.
محمدعلی واقعی افزود: در نهبندان تمام مدارس و در شهر بیرجند علاوه بر مدارس روستایی، استثنایی، پیش دبستانی، در شیفت عصر مدارس ابتدایی نیز امروز تعطیل است.

**ظرفیت سد نهرین طبس در حال تخلیه و کنترل است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: بیش از 650 هزار مترمکعب از ظرفیت سد نهرین طبس در حال تخلیه است و نگرانی برای این سد وجود ندارد.
حسین امامی افزود: سدهای استان در وضعیت مناسبی قرار دارد و وضعیت سدهای استان نگران کننده نیست به طوری که پیک سیلاب گرفته می‌شود.

** تعطیلی مهدهای کودک روستایی و شهری
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی هم اعلام کرد؛ با توجه به هشدارهای هواشناسی در خصوص بارش های سیلابی، تمامی مهدهای کودک روستایی و شهری استان امروز (25 فروردین) تعطیل اعلام شدند.

**برق سه روستای سربیشه قطع شد
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: برق سه روستای شهرستان سربیشه به علت سقوط پنج تیر برق در رودخانه قطع و تاکنون برق یکی از این روستاها وصل شده است.
محمد ابراهیم شرکا افزود: در حال حاضر یک گروه عملیاتی از همکاران شرکت توزیع برق برای وصل مجدد برق در منطقه حاضر هستند و با کاهش روان آب نسبت به وصل برق دو روستای دیگر اقدام می شود.
6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.