به گزارش ایرنا محمد صادق معتمدیان بامداد پنجشنبه در نشست جمع بندی مصوبات سفر به شهرستان زیرکوه گفت: طبق برنامه سفر به شهرستان های استان تا قبل از ماه مبارک رمضان به اتمام خواهد رسید تا بتوانیم مصوبات را به عنوان الزامات بودجه 98 در کمیته های برنامه ریزی استان مطرح کنیم.
وی با تاکید بر اینکه اولویت شورای برنامه ریزی و توسعه استان در سال 98 مصوبات سفرهای استانی است که تصویب و ابلاغ شده است افزود: اجرایی کردن مصوبات از هم اکنون شروع شده و دستگاه ها باید مراحل مطالعات پروژه هایی که نیاز به مناقصه است را آغاز کنند تا طبق زمان بندی در مصوبات قول های مردم عملیاتی شود.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: مصوبات هم به زودی اطلاع رسانی می شود و در اختیار مردم قرار می گیرد زیرا این مصوبات تعهداتی است که قانونی و اخلاقی باید ملزم باشیم در زمان مقرر اجرایی شود که باعث بی اعتمادی مردم به دستگاه ها نشود.
وی از زیرکوه به عنوان یک شهرستان تازه تاسیس یاد کرد و گفت: این شهرستان مرزی مشکلات و عقب افتادگی دارد که از طریق جذب اعتبارات ملی می توان کمک های بیشتری به توسعه آن کرد.
معتمدیان با اشاره به مشکلات خشکسالی و تعطیلی بازارچه های مرزی افزود: این عوامل در مهاجرت روستاییان تاثیر گذار بوده لذا باید ظرفیت های موجود برای تثبیت جمعیت به کار گرفته شود.
وی بیان کرد: البته بازارچه یزدان به صورت یک طرفه فعال شده اما این فعالیت ها باید مدیریت شود.
استاندار خراسان جنوبی ضمن موافقت با ایده ورود دام مولد از مرز یزدان گفت: برای این امر باید کار کارشناسی صورت بگیرد و طرحی تدوین شود.
وی یکی دیگر از ظرفیت های مرز را فروش سوخت دانست و ادامه داد: سود حاصل از فروش این سوخت برای مرزنشینان می تواند منبع درآمدی در شرایط سخت اقتصادی باشد.
معتمدیان با بیان اینکه افزایش شعاع مرزنشینی برای برخورداری از این سهمیه با قانون مغایرت دارد گفت: اما طبق برنامه ریزی و پیگیری انجام شده، سهمیه ماهانه سوخت مرزنشینان که پیش از این 1.5 بوده به 10 میلیون لیتر افزایش یافت که نشان از رشد هفت برابری دارد.
وی از واریز 34 میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش نفت در مرزهای خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این میزان پول به خزانه کشور واریز و 6 میلیارد تومان سهم مرزنشینان نیز که نیمی از آن پرداخت شده مابقی تا پایان فروردین به حساب خانوارهای مرزنشینی واریز می شود.
استاندار خراسان جنوبی گفت: از سال 91 که سهمیه سوخت مرزنشینان ابلاغ شده تاکنون حدود هفت میلیارد تومان میزان فروش بوده و کمتر از سه میلیارد واریز شده اما با ارایه طرحی در سال گذشته موفق شدیم هفت برابر هفت سال گذشته سود فروش این سهمیه را افزایش دهیم که در کشور استثنایی بود.
وی با تاکید بر اینکه به دنبال گسترش این طرح هستیم ادامه داد: چهار هزار و 200 خانوار تا شعاع 20 کیلومتری مرز افغانستان در خراسان جنوبی ساکن هستند که جمعیت آنها به 20 هزار نفر می رسد و تاکنون 50 درصد سود حاصل از فروش سهمیه سوخت را دریافت کرده اند.
معتمدیان یادآور شد: از این محل هر خانوار ساکن در مناطق مرزی استان یک میلیون و 500 هزار تومان ماهانه سود می گیرند.
وی تاکید کرد: در شرایط تحریم که سیاست آمریکا به صفر رساندن فروش نفت بوده، یکی از راه های دور زدن تحریم ها فروش سوخت از طریق بازارچه ها است.
استاندار خراسان جنوبی گفت: در ایام تعطیلات نوروز از مرز ماهیرود 10 میلیون لیتر سوخت به کشور افغانستان صادر شد که نشان از بالقوه بودن این ظرفیت در استان است.
وی با بیان اینکه برای بازگشایی بازارچه های مرزی با کشور افغانستان به ادبیات مشترک رسیده ایم گفت: سفر اخیر سفیر ایران در افغانستان به خراسان جنوبی نیز دستاوردهای خوبی داشت که در اولویت قرار دادن بازارچه یزدان از جمله آن بود.
معتمدیان گفت: در این خصوص ایجاد گمرکات مشترک و استفاده از راهکارهایی برای افزایش انگیزه افغان ها از فعالیت بازارچه های مرزی در دستور کار قرار گرفته است تا بتوانیم از اقتصاد مرزی شهرستان زیرکوه را به فعلیت برسانیم.
وی بر حمایت از فرآوری محصول زرشک در زیرکوه نیز تاکید کرد و افزود: در حال حاضر کمتر از 10 درصد محصول در این شهرستان فرآوری و بسته بندی می شود که باید این عدد به صد درصد برسد تا ظرفیت های خالی به کار گرفته شود.
استاندار خراسان جنوبی گفت: مردم باید با ایجاد تعاونی در این خصوص همکاری کنند و در زمینه صادرات این محصول نیز نیازمند بازنگری هستیم .
وی از شاسکوه زیرکوه به عنوان یک منطقه حفاظت شده ملی یاد کرد که استعداد خوبی در جذب گردشگری دارد و افزود: برای ورود سرمایه گذاری بخش خصوصی با صدور مجوز آمادگی وجود دارد.
معتمدیان بر تدوین سند توسعه شهرستانی تاکید کرد و گفت: تمام این موارد باید در این سند توسعه لحاظ شود.
وی گفت: یکی از ماموریت ها تصویب و ابلاغ سند آمایش سرزمینی در استان بود که سند توسعه استانی و شهرستانی نیز باید مطابق آن بازنگری شود.
استاندار خراسان جنوبی در پنجمین سفر شهرستانی خود روز چهارشنبه به زیرکوه سفر کرد.
وی بدو ورود به شهرستان پس از ادای احترام به مقام شامخ شهدا با مردم بخش زهان، روستاهای کبودان، زردان، فندوخت، عباس آباد، شاهرخت، بارنجنگان، شهر آبیز و حاجی آباد دیدار و مشکلات و درخواست های مردم این مناطق را از نزدیک بررسی کرد.
بازدید از ناحیه صنعتی شهر حاجی آباد، دیدار با خانواده جانباز 65 درصد مهدی میری در شهر حاجی آباد و دیدار با نخبگان شهرستان زیرکوه از دیگر برنامه های معتمدیان بود.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.