به گزارش ایرنا محمدرضا بهرامی سه شنبه شب در نشست فعالان اقتصادی خراسان جنوبی در بیرجند افزود: برگزاری نمایشگاه کالاهای این استان در افغانستان بیش از تلاش ما مسئولان برای توسعه صادرات مفید و موثر است.
وی بیان کرد: در بازدید از بازارچه ماهیرود خراسان جنوبی حجم قابل توجه کالا در این بازارچه وجود داشت که این موضوع نشان دهنده این است این مرز ظرفیت خوبی در زمینه صادرات کالا به افغانستان دارد.
بهرامی از مسئولان خراسان جنوبی خواست تلاش کنند که زیرساخت های هر 2 طرف مرز را توسعه دهند تا برخی حوادث طبیعی از جمله سیل وقفه ای در زمینه صادرات و واردات کالا ایجاد نکند.
وی گفت: متاسفانه در حال حاضر ما در برابر صادرات کالا به افغانستان ریال دریافت می کنیم در صورتی که در قبال واردات مواد اولیه از سایر کشورها ارز پرداخت می کنیم، دریافت ارز در خصوص صادرات کالا به کشور افغانستان پیشنهاد خوبی است و روز گذشته در دیدار مدیران بانک مرکزی از آنان خواسته شد در این خصوص راهکارهایی ارائه کنند.
سفیر ایران در افغانستان عنوان کرد: جای تقدیر دارد که دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی توانسته 150 دانشجو از کشور افغانستان را جذب کند و با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یکی از دانشگاه های موفق در کابل است، نیاز است از ظرفیت این دانشگاه برای جذب دانشجو و سایر موارد بیشتر استفاده شود.
وی درباره بازگشایی مرز یزدان در شهرستان زیرکوه گفت: دولت افغانستان براساس یاداشت های رسمی و مکتوبی که به ما ارائه کرده، قول داده است تا پایان امسال این مرز را به عنوان گمرک رسمی بازگشایی کند.
بهرامی اضافه کرد: ما هم در کشور افغانستان بازگشایی مجدد مرز یزدان را پیگیری خواهیم کرد چرا که هرچه تعداد مرزهای تجاری ما با کشور افغانستان افزایش یابد، برای تجار و بازرگانان کشور مفید خواهد بود.
رفع ممنوعیت برخی کالاهای صادراتی از جمله خوارک طیور یکی از درخواست های بازرگانان و تجار خراسان جنوبی در این نشست بود که سفر ایران در این خصوص گفت: ممنوعیت صادرات برخی کالاها از جمله سیاست های کلی و کلان در کشور است و این موضوع را از مرکز پیگثری خواهیم کرد تا ممنوعیت صادرات برای برخی کالاهای تولیدی این استان برداشته شود.
بهرامی افزود: بازگشایی بازارچه های مرزی این استان مهمترین درخواست مرزنشینان، تجار و بازرگان و مسئولان خراسان جنوبی در نشست های مختلف بود و مشکلی جدی در خصوص عدم بازگشایی مجدد برخی بازارچه از طرف افغانستان این است که طرف افغان امکانات و تاسیسات تجاری در آن سوی مرز ندارد.
وی بیان کرد: برخی تجار خراسان جنوبی در مرز ماهیرود و در این نشست پیشنهاد دادند که ما حاضریم تاسیسات مختلف صادراتی را در افغانستان برای افزایش صادرات احداث کنیم که باید این پیشنهادات به صورت جامع در اختیار استانداری قرار گیرد تا موضوع را با ارائه یک طرح کارشناسی پیگیری کنیم.
بهرامی گفت: به دلیل اینکه این نوع پیشنهادات بار مالی دارد، تجار نظر و پیشنهاد همکاری خود را کتبی به استانداری ارسال کنند و این پشنهاد در صورت عملیاتی شدن می تواند راهکاری عملیاتی برای توسعه صادرات و بازگشایی برخی بازارچه های این استان باشد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم در این نشست گفت: توسعه صادرات در سال رونق تولید یکی از راهکارهای حمایت از تولید ملی است.
محسن احتشام افزود: امید است در سال رونق تولید و در راستای حمایت از تولیدکنندگان برخی نواقص و ضعف ها در زمینه صادرات رفع شود تا صادرات کالا به افغانستان توسعه یابد.
سفیر ایران در افغانستان روز سه شنبه در سفر به خراسان جنوبی ضمن بازدید از بازارچه های مرزی در نشست کارگروه توسعه صادرات این استان نیز شرکت کرد.
7556*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.