امیر صادقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بهار، فصل زایش قوچ و میش، کل و بز و آهو و برخی گوشتخواران و پرندگان منطقه حفاظت شده شاسکوه و منطقه شکار ممنوع آهنگران است.
وی بیان کرد: مردم ضمن بهره مندی از مناطق بکر شهرستان زیرکوه تلاش کنند در فصل زادآوری حیات وحش، آرامش آنها را بر هم نزنند و از نزدیک شدن به مناطق اصلی زندگی حیات وحش و زون‌های حساس زادآوری در مناطق کوهستانی خودداری کنند.
مدیر حفاظت محیط زیست زیرکوه گفت: با آغاز فصل زاد و ولد حیات وحش در این شهرستان، پایش و گشت زنی در زیستگاه های حیات وحش برای حفظ امنیت آنها افزایش یافته است و یگان حفاظت محیط زیست به شکل جدی مسئولیت کنترلی خود را اعمال خواهد کرد.
وی با ابراز تاسف از اقدامات برخی افراد سودجود در جداسازی بره ‌های تازه متولد شده از مادرشان در روزهای اول تولد افزود: با این اقدام حیوان مادر به دلیل عفونت غدد شیری دچار مشکل شده و حیوان تازه متولد نیز به دلیل سوء تغذیه رشد مناسبی نخواهد داشت.
صادقی از مردم به خصوص افراد محلی و چوپانان خواست از گرفتن نوزادان رها شده در طبیعت خودداری کنند چرا که وحوش ماده در هفته های ابتدایی پس از زایمان بچه های خود را در شکاف سنگ ها یا زیر بوته ها مخفی کرده و برای تغذیه از محل دور می شوند و دوباره برای شیر دادن به بره ها به همان نقطه باز می گردند.
وی گفت: گاهی برخی دامداران و افراد محلی پس از مشاهده یک بره میش تنها گمان می کنند که این حیوان بدون مادر رها شده، بنابراین از سر دلسوزی آن را برداشته و به محیط زیست یا نیروی انتطامی تحویل می دهند که متاسفانه این تصور اشتباهی است و آسیب فراوانی به حیات وحش وارد می کند.
مدیر حفاظت محیط زیست زیرکوه اضافه کرد: در صورت کشف و بازپس گیری یا تحویل آنها به محیط زیست، این جانوران قابلیت بازگشت به زیستگاه های طبیعی را ندارند و به ناچار می بایست ادامه زندگی خود را در اسارت به سر ببرند.
وی گفت: با بارندگی های مناسب در سال زراعی جاری، جوشش لاله های رنگارنگ در دشت های شهرستان جلوه خاصی ایجاد کرده که مردم می توانند ضمن حفظ محیط زیست از این مناطق جذاب دیدن کنند.
زاد و ولد حیات وحش از جمله میش وحشی و کل و بز از اوایل فروردین در خراسان جنوبی آغاز می شود و تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه دارد.
منطقه حفاظت شده شاسکوه زیرکوه به وسعت 70 هزار هکتار در سال 86 به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده خراسان جنوبی مصوب شد.
7556*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.