به گزارش ایرنا، ایام تعطیل به خصوص عید نوروز فرصت مغتنمی برای طبیعت گردی در هوای مطبوع بهاری است و توجه داشتن به هشدارهای هواشناسی در رفتن به سفر مهم است.
یک کارشناس گردشگری در خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت خودداری از سفر در مواقع بحرانی به خبرنگار ایرنا گفت: برخی مسیرها چون دهانه رودخانه های اصلی شهرها ، کال ها و دره ها مکان هایی است که در هنگام بارندگی ممکن است سیلاب به وقوع بپیوندند.
احسان درستکار اظهار داشت: مسافران باید هنگام سفر به نقشه های پیش بینی هواشناسی توجه کرده و از رفتن به مناطقی که خطر بروز سیلاب در آنها متصور است خودداری کند.
وی ضمن تاکید بر تردد نکردن گردشگران در مناطق خلوت افزود: مسافران همچنین در روزهای بارانی نباید در مسیر رودخانه ها و کال ها اتراق کنند.
این کارشناس گردشگری یادآور شد: باید در این ایام مسیرهای آبگیر بخصوص در حاشیه روستاها که ساخت و ساز در آنها انجام می شود، از نخاله و مصالح ساختمانی تخلیه شود.
وی با بیان اینکه کودکان و افراد مسن به تنهایی نباید بیرون از منزل و محدوده رودخانه ها بروند اضافه کرد: یکی از عادت های خطرات، تماشای سیل بوده که ممکن است خطرات جبران ناپذیری را برای افراد تماشاچی داشته باشد.
درستکار با اشاره به نقشه های هواشناسی در استان اظهار داشت: از طبیعت گردان و گردشگران درخواست داریم تا ظهر پنجشنبه به مناطقی که خطر بروز سیلاب در آنجا زیاد است سفر نکنند.
وی گفت: دره میرک ، امیرشاه، گیوک، چهارده ، عشاق ، رزگ و چهکند دره های شهر بیرجند هستند که بیشتر در معرض خطر سیلاب قرار دارند.
کارشناس گردشگری استان ادامه داد: از دهانه اصلی رود بیرجند بخصوص در منطقه آرامستان که تردد خودروها بیشتر است نباید در هنگام وقوع سیلاب غافل ماند.
درستکار بیان کرد: مناطقی همچون خرو، ازمیغان، کال جنی و تفتو در شهرستان طبس هم در معرض خطر سیل است و باید مسافران از رفتن به این مناطق خودداری کنند.

**روان آب در آبنماها جاده ای خطری برای مسافران
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی نیز از رانندگان خواست در محل هایی از جاده که روان آب و سیل در حال حرکت است توقف کرده، سطح آب را بررسی و سپس عبور کنند.
سرهنگ علیرضا رضایی گفت: رانندگان همچنین هنگام عبور از کنار وسایل نقلیه دیگر به ویژه خودروهای سنگین احتیاط کامل را داشته باشند.
وی با اشاره به مصدوم شدن 13 نفر در محورهای روستایی استان بر اثر حوادث رانندگی در روز گذشته یادآور شد: به دلیل وجود آب نمای زیاد در محورهای روستایی و جاری شدن روان آب در این آب نماها، روزهای بارانی باید رانندگی با احتیاط کامل انجام شود.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی افزود: رانندگان باید با احتیاط به خصوص در محورهای غربی استان تردد کنند زیرا ممکن است در محوری هوا آفتابی و خشک باشد اما سیلاب های ناگهانی از ارتفاعات در چند دقیقه یک محور را به زیر آب فرو برد.

** بی توجهی به هشدارها و گرفتار شدن در سیلاب
سرپرست فرمانداری ویژه طبس نیز گفت: با وجود هشدارها و جلوگیری از ورود مسافران به منطقه گردشگری ازمیغان اما 6 نفر بدون توجه به هشدارها وارد بستر رودخانه این روستا و گرفتار سیلاب شدند.
علیرضا خلیلی یادآور شد: از 2 شب گذشته در پی هشدارهای هواشناسی و احتمال سیلاب، ورود به مناطق گردشگری خرو، ازمیغان، کال جنی و تفتو ممنوع شد و همچنان هم این ممنوعیت تردد ادامه دارد.
وی با تاکید بر اینکه مردم و مسافران هشدارها را جدی بگیرند اضافه کرد: تردد افراد محلی در روستاهای یادشده مانعی ندارد اما از حضور در بستر رودخانه تحت هر شرایطی باید پرهیز کرد.

** باران های بهاری رگباری است
کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه ماهیت باران های بهاری رگباری است گفت: سامانه بارشی در استان تا روز پنجشنبه فعال خواهد بود که جاری شدن روان آب و سیل در شهرستان های سرایان، طبس، فردوس و بخش هایی از خوسف و سربیشه و احتمال بخشی هایی از نهبندان و بیرجند دور از انتظار نیست.
سمیه لطفی اظهار داشت: تا عصر پنجشنبه هفته جاری جز شهرستان نهبندان در سایر نقاط از شدت بارش ها به طور موقت کاسته اما از پنجشنبه شب تا روز جمعه رگبار باران همراه با رعد و برق به خصوص در نیمه شرقی استان پیش بینی می شود که ممکن است در شهرستان های زیرکوه و نهبندان سبب جاری شدن روان آب شود.
وی با اشاره به بارش های خوبی که از شب گذشته در غرب و شمال استان به وقوع پیوست توصیه کرد؛ مسافران برنامه سفر خود را با شرایط جوی تنظیم کرده و در صورت تردد در جاده‌‌های کوهستانی تمهیدات لازم را در نظر داشته و با تجهیزات کامل سفر کنند.
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.