جواد نخعی یکشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طوفان شهرستان فردوس ، سرایان، طبس خوسف، دیهوک، خضری ، بیرجند ، زیرکوه و بشرویه را فراگرفت.
وی ادامه داد: طوفان منجر به باران رگباری به میزان 9.1 دهم میلیمتر در طبس و یک میلیمتر در سربیشه و نوسان های بسیار جوی در برخی نقاط استان شد.
وی افزود: طوفان گرد وخاک که از ساعت 14 در طبس شروع شده همچنان ادامه دارد و باعث کاهش دید افقی به میزان 300 متر شده و سرعت آن نیز به 86 کیلومتر بر ساعت رسیده است.
کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی با بیان اینکه طوفان در زهان هم سرعتی معادل 86 کیلومتر در ساعت دارد گفت: این وضعیت تا فردا ظهر ادامه خواهد داشت گرچه با شروع باران از سرعت طوفان و گرد و خاک کاسته می شود.
وی با بیان اینکه دمای هوا امروز روند افزایشی دارد اما فردا کاهش دمای هوا محسوس خواهد بود یادآور شد: اوج فعالیت سامانه بارشی از امشب تا ظهر فردا (دوشنبه)خواهد بود و اواخر وقت امشب (یکشنبه) در ارتفاعات شمال شرقی استان احتمال بارش برف نیز دور از انتظار نیست.
نخعی بیان کرد: با توجه به شرایط و وضعیت جوّی مذکور و فراگیر بودن سامانه بارشی، بدلیل وزش بادهای شدید و ماهیت رگباری بودن بارش ها اختلال در ناوگان حمل و نقل، وقوع رواناب و آبگرفتگی معابر شهری، روستایی و سیلابی شدن مسیل ها و احتمال بروز خسارت پیش بینی می شود.
وی ادامه داد: اتخاذ تدابیر لازم برای تجهیز سیستم های گرمایشی و تامین سوخت مورد نیاز و تنظیم دما و رطوبت در گلخانه ها و سالن های پرورشی، مراقبت از روکش گلخانه ها به علت وزش بادشدید، خودداری از عملیات محلول پاشی و سم پاشی به علت بارش باران و وزش باد و خودداری از چرای دام در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها توصیه می شود.
کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی افزود: هدایت آب حاصل از باران به کانال های آبیاری و بندها، پاکسازی راه آب ها و جوی ها به علت بارش باران، گذاشتن قیم در کنار نهالهای تازه کشت شده به علت وزش باد شدید ، خودداری از جابه جایی نهال، انتقال دام به مکانهای امن و بازدید مستمر از مزارع گندم و جو به منظور پایش آفت سن مادری، زنگ گندم و شته ها نیز در این شرایط آب و هوایی باید مد نظر باشد.
بر اثر طوفان در شهرستان های طبس و فردوس از عصر امروز خسارت هایی به شبکه توزیع برق وارد شده که آمار دقیق خسارت ها فردا اعلام می شود.
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.