به گزارش ایرنا محمد مهدی خطیب عصر سه شنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان خراسان جنوبی که در پایان سفر 2 روزه معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه به این استان برگزار شد افزود: پتانسیل علمی به گونه ای است که باید بخش بسیاری زیادی را شناسایی کنیم.
وی با بیان اینکه اقلیم سر سازگاری با این استان را ندارد گفت: منابع آبی استان در وضع مطلوبی نیست اما می توانیم برنامه های علمی را اجرا و با این منابع محدود آبی تمام نیازهای استان را برآورده کنیم.
مجری طرح آمایش سرزمین خراسان جنوبی با اشاره به اختلاف درآمد بین خانوار شهری و روستایی استان افزود: این مساله باعث مهاجرت از روستا به شهرها شده و نرخ رشد جمیعت در همه شهرها مثبت اما در نهبندان منفی است که با توجه به مرزی بودن نیاز به توجه دارد.
وی اظهار داشت: چشم انداز استان جایگاه برتر در حوزه های تربیت نیروی انسانی متعهد، فرآوری مواد معدنی و کشاورزی پایدار، بهره وری بالا در منابع آب، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، اقتصاد دانش بنیان، توسعه گردشگری و حفظ منابع طبیعی و محیط زیست بوده که این اهداف بنیادین توسعه بر مبنای سند چشم انداز تدوین شده است.
خطیب خواستار ردیف بودجه مستقل برای گروه های علوم زمین شناسی، زعفران، افغانستان شناسی و گردشگری در دانشگاه بیرجند شد.
وی اضافه کرد: طرح آمایش سرزمین خراسان جنوبی از سوی دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان یکی از طرح های صنعتی برگزیده دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور معرفی شد.
عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: این طرح با کمک حدود 40 نفر از اساتید و نخبگان دانشگاه بیرجند و دانشگاه های استان و دستگاه های اجرایی تهیه شد.
وی افزود: در این طرح توانستیم وضع موجود استان را شناسایی و منابع طبیعی استان را ارزیابی کنیم به طوری که هشت هزار و 700 صفحه مطلب در این طرح تولید شده است.
خطیب مباحث زمین شناسی را یکی از مواهب بسیار خوب در استان خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: در کنار این مواهب مخاطرات زمین هم شناسایی شده است.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.