به گزارش ایرنا سرهنگ علیرضا عباسی روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: آمار متوفیان تصادفات رانندگی درون شهری امسال 50 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
وی افزود: سال گذشته 24 نفر و امسال 37 نفر در حوزه درون‌ شهری فوت کردند که از این تعداد 19 نفر عابران پیاده بوده اند.
رئیس پلیس راهور خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه عابران پیاده با 51 درصد بیشترین حجم از تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند، تصریح کرد: از بین 37 متوفی درون شهری، 20 نفر در تصادفات مرکز استان جان خود را از دست داده اند.
وی 60 درصد تصادفات سال 97 را مربوط به مرکز استان اعلام کرد و گفت: شهرستان ‌های سربیشه با 200 درصد، بشرویه، فردوس و طبس با 100 درصد، قاینات با 67 درصد و بیرجند با 54 درصد به ترتیب بیشترین افزایش متوفیان تصادفات را در سال جاری به خود اختصاص دادند.
سرهنگ عباسی اضافه کرد: امسال در شهرستان سرایان تصادفات فوتی و جرحی کاهش داشته است.
وی با یادآوری اینکه 65 درصد تصادفات در ساعت 12 ظهر تا 2 بامداد رخ داده است گفت: 36 درصد علت تصادفات عدم رعایت حق تقدم و عدم توجه به جلو بوده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان‌ جنوبی 80 درصد تصادفات را ناشی از سبقت غیرمجاز و خواب‌ آلودگی ذکر کرد و افزود: مهم‌ترین علل وقوع تصادفات عامل انسانی، جاده و خودرو است.
وی یادآور شد: باید در سطح رده های بالای کشوری برای مشکل خودرو تصمیم گیری و خودروهای استاندارد تولید شود.
عباسی با بیان اینکه یکهزار و 870 نفر به رانندگان استان در سال جاری اضافه شده است گفت: این در حالی است که وضعیت معابر شهری بیرجند نسبت به گذشته تغییری نکرده است.
وی بیان کرد: امسال چهار هزار و 914 دستگاه خودرو به چرخه ترافیک اضافه شد در حالی که به دلیل شرایط اقتصادی فقط 170 دستگاه خودرو اسقاط شده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال 263 هزار و 983 مورد اعمال قانون و برخورد با تخلفات رانندگی در شهرهای استان انجام شده که از این تعداد 17 هزار و 515 فقره تخلف حادثه‌ ساز بوده است.
وی با اشاره به ثبت تخلفات همزمان و حادثه ‌ساز از ابتدای امسال تاکنون افزود: یکهزار و 271 دستگاه خودرو در این زمینه اعمال قانون و توقیف شدند که این آمار 9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه هدف پلیس جریمه کردن مردم نیست گفت: هدف اصلی حفظ جان شهروندان و برقراری نظم اجتماعی است.
وی با بیان اینکه 17 عنوان تخلف حادثه ساز داریم گفت: اگر رانندگان مرتکب به 2 تخلف همزمان شوند مجبور به توقیف وسیله نقلیه هستیم.
سرهنگ عباسی از توقف 595 دستگاه خودرو با خلافی بالای یک میلیون تومان خبر داد و گفت: همچنین 9 هزار و 507 دستگاه موتورسیکلت به دلیل تخلفات ماده 20 در سال جاری توقیف شدند.
وی بیان کرد: جزو استان هایی هستیم که بالغ بر 98 درصد شهروندان در حوزه درون شهری کمربند ایمنی را می بندند و این رقم در حوزه برون شهری 100 درصد است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی افزود: جزو محدود استان هایی هستیم که دو شهر سربیشه و نهبندان نزدیک 80 درصد از کلاه ایمنی استفاده می کنند و این برای مرکز استان بالای 40 درصد است.
وی گفت: امسال با کمک رسانه ها و انجمن ها طی سال 500 کلاه ایمنی توزیع شد که نقش خود را در کاهش چشمگیر حوادث موتورسواران نشان داد.
عباسی با تاکید بر اینکه راهبرد کلی پلیس پیشگیری و بازدارندگی است افزود: نقش مردم مداری پلیس فقط با کمک رسانه ها مثمر ثمر خواهد بود تا شاهد کاهش تصادفات با فرهنگ سازی باشیم.
وی شعار امسال پلیس راهنمایی و رانندگی را «پرهیز از خطر، آرامش در سفر» اعلام کرد و افزود: این شعار سال گذشته هم وجود داشت ولی به دلیل استقبال زیاد مردم برای امسال هم به کار گرفته می شود.
رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی بر توجه شهروندان به توصیه های پلیس تاکید کرد و گفت: ایمن‌سازی پیاده‌روها از سوی مسئولان، استفاده از چراغ‌های راهنما، توجه به نقاط کور، استفاده نکردن از تلفن همراه، رانندگی با سرعت مطمئنه و پرهیز از سبقت غیرمجاز مورد تاکید است.
وی با اشاره به شناسایی نقاط حادثه خیز در حوزه درون شهری بیان کرد: از ابتدای امسال بالغ بر 10 جلسه شورای ترافیک برگزار شد که مصوبات خوبی داشت و بیش از 70 درصد مصوبات با رفع نقاط حادثه خیز محقق شد.
عباسی گفت: طبق هماهنگی انجام شده با شهرداری خط کشی های طولی و عرضی از شنبه هفته آینده شروع و به مدت 72 ساعت در کل معابر مرکز استان انجام می شود.
وی ادامه داد: تصمیم گیری ها طوری است که امسال در جاده ها وسیله نقلیه متوقف نشود تا خانواده ها سرگردان نباشد البته زمان توقیف و اعمال قانون مدیریت می شود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی افزود: از 25 تا 29 اسفند حجم ترافیک زیادی در معابر درون شهری داریم که لازم است شهروندان برای خریدهای خود طوری برنامه ریزی کنند تا این حجم کمتر شوند.
وی یادآور شد: با تعامل شهرداری ها هر شهرستان یک خودرو و مرکز استان 2 خودرو در اختیار پلیس قرار گرفته که به صورت نامحسوس گشت زنی می کنند.
سرهنگ عباسی با اشاره به نصب سه دوربین کنترل سرعت در شهر بیرجند اضافه کرد: دوربین های نظارتی هم 24 دستگاه ه است که کار کنترل ترافیکی را انجام می دهد.
وی گفت: البته امیدواریم شهروندان به خودکنترلی برسند که مجبور به استفاده از دوربین نباشد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح نوروزی در استان 25 اسفند آغاز می شود و تا 17 فروردین ماه ادامه دارد افزود: پلیس راهور برای طرح نوروزی آمادگی 100 درصدی دارد.
وی از همکاری 50 هزار همیار پلیس برای کاهش حوادث ترافیکی با پلیس استان خبر داد و افزود: 200 نفر از این همیاران پلیس در ایام عید در تقاطع‌ها و معابر و در کنار گشت‌ های پلیس حضور دارند.
عباسی با بیان اینکه 380 نفر نیز با عنوان فرهنگ‌یار پلیس از سازمان‌ های مختلف در کنار پلیس همکاری می‌کنند تصریح کرد: همیاران پلیس از 25 اسفندماه تا 17 فروردین‌ماه در کنار پلیس هستند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی از تلخ ترین حوادث رانندگی امسال در حوزه درون شهری استان را فوت 2 دانش آموز دانست و افزود: مورد اخیر که در تقاطع آوینی رخ داد از متاثرترین حوادث بود.
وی با تاکید بر اینکه از بازگشایی زودهنگام معابر در دست ساخت باید خودداری شود گفت: پل فرزان نواقصی دارد که لازم است قبل از بازگشایی این نواقص رفع شود و گرنه ترافیک در این معبر با نواقص موجود صد درصد بیشتر گره خواهد خورد.
سرهنگ عباسی ایمن سازی ورودی های معبر، تامین روشنایی و هدایت ترافیک را از مهمترین مسایلی عنوان کرد که در پروژه فرزان باید مد نظر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در اعمال قانون وسایل نقلیه هیچ استثنایی وجود ندارد گفت: خلافی رانندگان کل ادارات هر 6 ماه احصا و به دستگاه اجرایی مربوطه اعلام می شود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی در خصوص تعدد بیلبردهای سطح شهر گفت: در برخی نقاط شاهد نصب بی رویه بیلبرد هستیم که با مجوز دادستان با مهلت 15 روزه دستگاه های مربوطه باید در برخی نقاط شهری از جمله تقاطع معلم بیلبردهای اضافه را جمع آوری کنند و گرنه سهم تقصیر در حوادث رانندگی برای سازمان مربوطه لحاظ می شود.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.