به گزارش ایرنا مرتضی صفدری زاده دوشنبه شب در نشست فعالان اقتصادی استان خراسان جنوبی با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه که در کارخانه کویر تایر برگزار شد افزود: وجود منطقه اقتصادی ماهیرود در کنار بازارچه می تواند سطح مبادلات تجاری کالاهای ایران و افغانستان را بیش از آنچه هست فراهم کند و رونق مبادلات را در پی داشته باشد.
وی اظهار داشت: استان ما علیرغم داشتن فرصت ها و ظرفیت های زیادی همچون مردمان غنی با فرهنگ و تحصیلات عالی، متدین و تذهب مثال زدنی است اما به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه اگر بخواهید الگوی توسعه ای برای استان بگذارید چند عامل مهم لازم است.
وی ادامه داد: حضور مدیر ارزشمندی مانند استاندار می تواند فرصتی برای استان باشد و معتقدم اگر توسعه ای در دوران مدیریت وی انجام نشود باید از باب توسعه استان ناامید شویم.
صفدری زاده گفت: یکی از اقدامات بسیار خوب حضور استاندار نهایی شدن بیس پروازی شرکت آتا بود که دستاورد بزرگی برای استان محسوب می شود.
وی گفت: این ظرفیت می تواند سهل الوصول ترین مسیر ارتباطی استان را با سایر استان های کشور فراهم کند.
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی افزود: طبیعتا در بخش منطقه ویژه اقتصادی فرصت هایی به تاخیر افتاده یا از دست رفت اما امروز با افتخار می گوییم مرز ماهیرود مرز بین المللی است.
وی بیان کرد: بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر ایران 2 هزار کامیون در پیک فعالیت دارد که مرز ماهیرود می تواند با امکانات موجود تا 800 دستگاه کامیون را پذیرش و عبور دهد.
صفدری زاده با بیان اینکه راهی جز توسعه برای استان وجود ندارد عنوان کرد: دولت تدبیر از ابتدا استان را حمایت کرده اما خواهش داریم عدد قابل توجهی در حد 200 میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی برای پنج بخش صنعت، کشاورزی، خدمات و سایر در مدت سه یا 6 ماه به استان اختصاص یابد.
وی افزود: با اختصاص این رقم بدون شک چرخ توسعه استان به حرکت در می آید رقمی که معادل آن منابع مردم استان در بانک هاست لذا این رقم را به عنوان یادگاری در استان بگذارید.
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اظهار داشت: به عنوان یک کارشناس معتقدم اگر این رقم فراهم شود شاهد توسعه استان خواهیم بود.
وی گفت: در این صورت مطمئن باشید قبل از اتمام دولت دوازدهم آثار مثبت این عنایت را شاهد خواهید بود و از این طریق می توان استان را به عنوان یکی از الگوهای موفق دولت تدبیر و امید معرفی کرد.
صفدری زاده ادامه داد: تاکنون 44 مورد سرمای گذاری در بخش های مختلف از جمله صنایع هیدروکربنی، غذایی، نساجی و نخستین بار در خاورمیانه طراحی و ساخت ماشین آلات خط تولید کاشی و سرامیک در این منطقه انجام شده است.
وی گفت: منطقه ویژه اقتصادی نخستین بار توسط بخش خصوصی در استان راه اندازی و اداره می شود و به عنوان نخستین منطقه در کشور دارای قطعه منفصله در فاصله 200 کیلومتری است.
وی بیان کرد: با توجه به موقعیت قرار گرفتن منطقه ویژه اقتصادی در مرکز استان و محور شمال به جنوب شرق کشور این منطقه می تواند شرایط خوبی برای مبادلات تجاری، کالایی و انتقال تکنولوژی فراهم کند.
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اظهار داشت: این منطقه تاکنون توانسته مورد توجه شورای عالی قرار بگیرد و از نمونه های موفق حضور بخش خصوصی در ایجاد و اداره مناطق ویژه اقتصادی است.
وی یادآور شد: قطعه منفصله منطقه مرزی ماهیرود توانسته به عنوان یک محور ویژه برای استان عمل کند و امروز با همت استاندار توانست از رویه های کامل گمرکی رایج در کشور برخوردار شود.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.