به گزارش ایرنا سرهنگ علیرضا رضایی روز چهارشنبه در ششمین نشست کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل استان که به ریاست معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: امسال در حوادث جاده ای استان 175 نفر کشته شدند.
وی با بیان اینکه در بعضی محورها مثل نهبندان و طبس افزایش متوفیان رانندگی را شاهد هستیم گفت: محور طبس عید سال 97 بیشترین متوفیان حوادث جاده ای را داشته است.
فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی با اشاره به آمار مجروحان تصادفات در 11 ماه امسال گفت: این آمار هم در فقره و هم تعداد مجروحان 13 درصد افزایش یافته است.
وی بیان کرد: 2 هزار و 707 نفر در تصادفات جاده های استان از ابتدای سال تا ابتدای اسفند مجروح شده اند.
سرهنگ رضایی با تاکید بر اینکه 52 درصد حوادث جاده ای استان امسال در راه های اصلی بوده است گفت: هفت درصد تصادفات در جاده های فرعی و 41 درصد در راه های روستایی رخ داده است.
وی اظهار داشت: بیشترین تصادفات جاده ای در پنجشنبه و جمعه ها رخ داده که میانگین استانی به ترتیب 16 و 17 درصد است.
فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی گفت: البته آمار تصادفات برخی شهرستان ها مثل طبس و بیرجند در روزهای خاصی از میانگین استانی بیشتر است.
وی با بیان اینکه علت 23 درصد تصادفات تخطی از سرعت مطمئنه بوده است ادامه داد: در برخی محورهای شهرستانی بیشتر از میانگین استانی تخطی از سرعت را شاهد هستیم که ایجاب می کند کنترل و نصب دوربین های هوشمند بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
سرهنگ رضایی اظهار داشت: در تحلیل نوع وسیله های مقصر، میانگین استانی برای سواری ها 58 درصد، وانت بارها 12 درصد، تریلی ها چهار درصد، کامیون ها پنج درصد و موتورسیکلت ها 20 درصد است.
وی گفت: آمارها نشان می دهد در برخی شهرستان ها مثل بشرویه و زیرکوه به علت آمار بالای مقصر بودن موتورسیکلت ها باید به اقدامات فرهنگ سازی و ایمن سازی توجه بیشتر کرد.
فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی با بیان اینکه علت 50 درصد حوادث جاده ای خروج از جاده و واژگونی است افزود: 66 درصد مجروحان و متوفیان تصادفات زیر 35 سال سن داشته اند.
وی با تاکید بر اینکه بستن کمربند ایمنی به خصوص سرنشینان جلو باید جدی گرفته شود ادامه داد: 45 درصد آمار متوفیان تصادفات سرنشینان خودروها هستند.
رضایی با اشاره به تحلیل آمار طرح نوروزی پنج سال گذشته در استان گفت: متاسفانه با توجه به روند تصادفات زنگ خطری برای ایام عید به صدا درآمده است.
وی گفت: در طرح نوروزی سال 95 و 96 آمار متوفیان تصادفات برون شهری 12 نفر بوده که سال 97 یک نفر افزایش داشته و با احتساب سه فوتی در تصادفات درون شهری این آمار به 16 نفر رسید.
فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی برنامه ریزی و هماهنگی بیشتر را برای کنترل آمار متوفیان تصادفات مورد تاکید قرار داد و گفت: در پنج سال اخیر 89 نفر در تصادفات نوروز فوت کرده اند و یکهزار و 103 نفر در تصادفات برون شهری مجروح شدند که بیشترین آن مربوط به عید 97 بوده است.
وی ادامه داد: پنج سال اخیر در بازه 26 اسفند تا دوم فروردین و 13 تا 14 عید بیشترین تصادفات را داشته ایم که باید کنترل در این ایام افزایش یابد.
رضایی با بیان اینکه 67 درصد فوتی های تصادفات طرح نوروزی پنج سال گذشته در جاده های اصلی بود گفت: بیشترین فوتی های ایام عید در این مدت مربوط به محور نهبندان و طبس بوده است.
وی گفت: در طرح نوروزی امسال باید از ساعت هشت تا 20 برنامه ریزی بیشتر باشد تا تخلفات حادثه ساز بهتر کنترل شود.
فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه وانت بارها باید از سوار کردن سرنشین اضافه در قسمت عقب پرهیز کنند بیان کرد: البته این قضیه باید از مبدا کنترل شود و ما نمی توانیم وانت باری که از جنوب کشور با مسافر حرکت کرده را در طبس متوقف کنیم.
وی گفت: برای ایام نوروز باید راه های روستایی و مناطق گردشگری به صورت ویژه تحت کنترل باشد از همین رو تعداد گشت ها به خصوص در محورهای فرعی بیشتر می شود.
وی ادامه داد: از آنجا که 73 درصد متوفیان تصادفات مربوط به نهبندان و قاین بوده است این محورها نیز باید مورد توجه ویژه باشد.
فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی یادآور شد: دی ماه امسال در 12 ساعت به اندازه یک ماه در جاده نهبندان کشته داشتیم که نشان می دهد این محور نیازمند برنامه ریزی بیشتر است.
وی با بیان اینکه طبق روال سال های گذشته باید 12 دستگاه خودروی کنترل نامحسوس تا پایان طرح نوروزی در اختیار پلیس راه قرار گیرد گفت: 30 دستگاه خودرو با راننده به دستور فرمانده انتظامی استان از یگان های انتظامی به پلیس راه اختصاص می یابد که گشت در راه های فرعی را افزایش خواهیم داد.
سرهنگ رضایی با اشاره به افزایش 100 نیروی کمکی در ایام نوروز بیان کرد: محدوده 30 کیلومتری شهرها هم نیاز به کاهش سرعت دارد.
وی یادآور شد: محدودیت های ترافیکی در روزهای خاصی از طرح نوروزی برای محورهای دیهوک - راور، طبس، بیرجند و قاین اعمال خواهد شد.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.