به گزارش ایرنا احمد خامسان روز چهارشنبه در نشست بررسی طرح پیشنهادی خواهر خواندگی شهر بیرجند گفت: هفته گذشته سرمایه گذاری که به این منطقه آمده بود و کارش با دانشگاه بیرجند مرتبط می شد، گفت ابتدا بلیط بجنورد (مرکز خراسان شمالی) را گرفته بودم.
وی اظهار داشت: این فرد با اینکه می دانست باید به بیرجند بیاید، بلیط بجنورد را گرفته بود و این نشان از کم کاری ما در معرفی صحیح منطقه است.
رئیس دانشگاه بیرجند گفت: بعد از تاریخ طولانی این منطقه هنوز یک سرمایه گذار بیرجند را با شهر دیگر اشتباه می گیرد و در گذشته نامه های پستی ما به بیجار و بروجرد و بروجن می رفت که نشان از کم کاری ماست و باید با طرح هایی مثل خواهر خواندگی جایگاه بیرجند به درستی معرفی شود.
وی افزود: خواهر خواندگی قراردادی بین سران مملکتی یا سران دو شهر است که برای ایجاد اتحاد و همبستگی بیشتر انسانی و فرهنگی بسته می شود و هدف از این قرارداد پیوند و اتحاد بین شهروندان دو شهری است که دارای منافع مشترک هستند.
خامسان اظهار داشت: پیشینه خواهر خواندگی به یک قرن پیش در اروپا بر می گردد و بر این اساس در وزارت کشور کمیسیون امنیت و توسعه پایدار مناطق مرزی بحث خواهر خواندگی را به عنوان یکی از مسائلی که برای امنیت مناطق پیرامونی و مرزی اهمیت ویژه دارد، مطرح کرد و به همین دلیل در این خصوص بررسی کردیم که خواهر خواندگی چه مزایایی برای شهر بیرجند دارد.
وی گفت: خواهر خواندگی بیشتر بر بحث مدیریت شهری، تجارت و بخش های خصوصی تمرکز دارد و مجموعه شهرداری ها و بخش های خصوصی در قالب فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی با آن سر و کار دارند.
رئیس دانشگاه بیرجند اظهار داشت: بیشترین تعداد خواهر خواندگی مربوط به شهر تهران است و 23 خواهر خوانده دارد که با آنها ارتباط برقرار کرده و اصفهان هم از این موضوع استفاده مناسبی کرده است.
وی افزود: نیشابور که شهر همسطح بیرجند است هشت خواهر خوانده دارد اما ما در بیرجند هنوز یک شهر به عنوان خواهر خوانده نداریم.
خامسان بیان کرد: بیرجند شهری بین 2 رشته کوه است که به شکل خطی جلو می رود و بافت شهر شکل شطرنجی دارد که 12 ناحیه داشته است.
وی گفت: این شهر تراکم جمعیت به نسبت بالایی دارد و رشد جمعیت در مرکز استان به نسبت کل خراسان جنوبی بالاست و جمعیت آن بیشتر جوانان بین 20 تا 29 سال است.
وی اظهار داشت: به لحاظ اقتصادی شهر بیرجند به سمت خدمات حرکت می کند که در بخش های کشاورزی و صنعت ضعیف است و به ازای هر 9 شهروند یک دانشجو داریم که عدد بالایی است و ویژگی های اصلی این شهر است.
رئیس دانشگاه بیرجند بیان کرد: شهر حیدرآباد هند به دلیل داشتن جمعیت مسلمان شیعه مذهب، فارسی زبانان آنجا را اداره می کردند و در قدیم ارتباط قوی بین ایران و حیدرآباد وجود داشته که این شهر یکی از شهرهای پیشنهادی برای خواهر خواندگی با بیرجند است و شهر مسقط در کشور عمان هم به دلیل روابط خوب سیاسی ایران با این کشور از شهرهایی است که برای خواهر خواندگی با بیرجند می تواند پیشنهاد می شود.
وی گفت: اگر قرار است به لحاظ آموزش عالی شهری را انتخاب کنیم که ظرفیت دانشگاهی داشته باشد دانشگاه بیرجند این کار را انجام می دهد و باید محورهای انتخاب را مشخص کنیم و اگر در بحث معدن باشد باید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان متولی باشد.
خامسان افزود: مدرسه تاریخی شوکتیه بیرجند در گذشته با شهر علیگر هندوستان در 100 سال قبل تفاهم نامه داشتند و استاد و معلم مراوده می کردند و باید بدانیم کدام شهر با کدام یک از ویژگی های شهر بیرجند سنخیت دارد که دستگاه مربوط در هر محور مسئولیت انجام کار را بپذیرد.
استان مرزی خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند، 11 شهرستان دارد.
7559*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.