به گزارش ایرنا سید مجتبی علوی مقدم روز چهارشنبه در مراسم روز ملی درختکاری در شهر بیرجند با تاکید بر اینکه مدیریت آب از مهمترین جنبه های مدیریتی استان است، افزود: خداوند متعال همه آفریده ها را با نظم آفریده و از آنجا که به دلیل دستکاری بشر در طبیعت، در حالت بحرانی قرار گرفتیم، مدیریت این منابع در اولویت است.
وی گفت: شهرداری ها به عنوان نهادی که همواره مدیون آینده مردم در بحث فضای سبز شهر است باید از هیچ تلاشی در ارتباط با این موضوع چشم پوشی نکند و استانداری هم طبق بررسی های به عمل آمده تمامی عرصه های با کاربری فضای سبز را در اختیار شهرداری قرار می دهد.
معاون استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: قطعا یکی از نیازهای اصلی بیرجند استفاده از روش های روز آبیاری نوین و فضای سبز استاندارد برای آیندگان است که باید با در نظر گرفتن اقلیم از درختان مثمر استفاده شود.

** باغ ملی بیرجند احداث می شود
شهردار بیرجند هم گفت: با توجه به درخواست مردم برای احداث باغ ملی و اهمیت وجود میدان اجتماعات شهری با هماهنگی شهرداری، راه و شهرسازی و مرکز آموزشی 04 محیطی با مساحت 11 هکتار به عنوان باغ ملی و میدان اجتماعات شهری احداث می شود.
محمدعلی جاوید افزود: این پروژه با طرح و برنامه ریزی شورای شهر و شهرداری و همکاری برخی دستگاه های اجرایی در محدوده میدان ابوذر، شهرداری و زمین مربوط به پادگان 04 احداث می شود.
وی گفت: به منظور آماده سازی این پروژه ضمن انتخاب مشاور برای مدیریت تعیین گونه های مثمر و متناسب با آب و هوا، تاکنون سه هزار سرویس نخاله ساختمانی جمع آوری شده است.
شهردار بیرجند بیان کرد: در این پروژه محل هایی برای اوقات فراغت، تندیس مشاهیر، کتابخانه و کاشت درختان مثمر و غیر مثمر به عنوان باغ گیاه شناسی مد نظر قرار گرفته و تکمیل این پروژه ماندگار نیازمند همکاری همه دستگاه ها است.

** تغییر اقلیم، تخریب سرزمین و کمبود آب
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم گفت: تغییر اقلیم، تخریب سرزمین و کمبود آب سه مشکل مهم استان و همه کشورهای جهان است که با توجه به خشکسالی، کویری بودن و تحت تاثیر قرار گرفتن بادهای 120 روزه سیستان، خراسان جنوبی از وضعیت بحرانی تری برخوردار است.
علیرضا نصرآبادی افزود: با توجه به اینکه از متوسط پایین میزان بارندگی ها در استان برخوردار هستیم مدیریت منابع آب و انجام عملیات آبخیزداری و آبخوان داری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی تصریح کرد: مدیریت سیلاب ها و کنترل و مهار آن در حوزه آبخیزداری اهمیت ویژه ای دارد که باید از سیلاب ها به عنوان یک فرصت در تامین منابع استفاده شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: حدود یک میلیارد هکتار از مساحت استان تحت مدیریت پروژه های بیابان زدایی است که علیرغم خشکسالی های 20 ساله با اقدامات صورت گرفته کمتر شاهد هجوم ریزگردها در استان هستیم.
وی با بیان این سخن از مقام معظم رهبری که فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود افزود: امیدواریم با رعایت همه جانبه مردم و مسئولان این فرهنگ به یک گفتمان عمومی تبدیل شود.
به گزارش ایرنا در این آیین با حضور مسئولان، مردم و دانش آموزان، تعدادی نهال مثمر و غیر مثمر به صورت نمادین کاشته شد.
15 اسفند روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی است.
3215*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.