به گزارش ایرنا سید مجتبی علوی مقدم یکشنبه شب در آیین روز مهندس افزود: در دنیا از شیر شتر حدود 400 تا 500 نوع فرآورده تولید می شود این در حالی است که در خراسان جنوبی به عنوان تولید کننده رتبه دوم کشور آنطور که باید از این دام استفاده نمی شود.
وی یادآور شد: این ظرفیت ها زنگ خطری برای مسئولان و همکاران مجموعه جهاد کشاورزی است که بتوانیم به لحاظ علمی و تجربی شرایطی فراهم کنیم تا سود و منفعت این جایگاه ها به حق و برجا به جیب مردم استان برود.
وی بیان کرد: خراسان جنوبی علیرغم همه محدودیت های آبی در بخش کشاورزی استانی موفق است و دارا بودن رتبه نخست در تولید محصولات زرشک و عناب از ظرفیت های مهم استان است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: خراسان جنوبی در تولیدات زعفران دارای رتبه دوم ، پنبه چهارم، شتر دوم و شاخه گل نرگس و انار رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داده است.
علوی مقدم گفت: در کنار همه این موضوعات باید به صنایع تبدیلی، بسته بندی و فرآوری محصولات توجه ویژه کرد که در 2 سال گذشته قدم هایی برداشته ایم اما تا ایده آل ها و خواسته به حق مردم فاصله زیادی داریم و نیاز به تلاش و جدیت بیشتری است.
وی افزود: در حال حاضر 26 پروژه فعال در حوزه دامپروری و هشت مجتمع گلخانه ای استان دارای ظرفیت خالی است و با استفاده از این ظرفیت ها نباید در حوزه کشاورزی مشکل اشتغال داشته باشیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: اگر با وجود این ظرفیت عده ای از دانش آموختگان در حوزه دامپروری و کشاورزی بیکار هستند به این معناست که یا به دنبال اشتغال نیستند یا می خواهند فعالیت کاری نزدیک به منزل آنان باشد.
وی تاکید کرد: باید نسبت به اینگونه ظرفیت ها که در استان و کشور برنامه ریزی شده تلاش و جدیت داشته و بتوان خلاقیت های لازم را در حیطه تخصص خود اجرایی کنیم.
علوی مقدم ادامه داد: منظور از ایجاد اشتغال، پشت میزنشینی نیست بلکه با فراهم کردن فرصت های لازم از جمله فعال کردن بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی می توان برای جوانان شغل ایجاد کرد.از مسئولان حوزه کشاورزی استدعا داریم به ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان این بخش توجه لازم را داشته باشند.
وی بیان کرد: از آنجایی که در جامعه آمار و اطلاعات دقیقی در بخش های مختلف نداریم معمولا برنامه ریزی ها با مشکل مواجه می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: چرا باید اینقدر دانش آموخته رشته کشاورزی داشته باشیم اما فضای کاری برای آنان پیش بینی نشده باشد.
وی افزود: چرا باید دانشگاه ها به جای اینکه رشته تحصیلی را با توجه به وضعیت روز جامعه تنظیم کنند به صورت سنتی رشته ها را تدوین و ظرفیت ها را پر می کنند که در نتیجه بعد از دانش آموختگی با مشکل بیکاری جوانان مواجه می شویم.
علوی مقدم با بیان اینکه مسئولان فرهنگی باید به این موضوع توجه جدی و ویژه داشته باشند یادآور شد: بدون شک تلاش و جدیت مهندسان کشاورزی، دامپروری و تمامی فعالان اگر در یک برنامه مدون و دقیق توسط مسئولان تدوین شود موفقیت های این بخش رونق بیشتری خواهد داشت.
وی گفت: فرصت های بسیار فراوانی در استان وجود دارد که در ارتباط با آن فکر و برنامه ریزی نشده است لذا باید مردم در کنار مسئولان دست در دست هم داده تا بتوانیم با صرف فعل خواستن تلاش جدی تری در این زمینه داشته باشیم.
معاون استاندار خراسان جنوبی در ادامه افزود: کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی دغدغه ها و مشکلات زیادی دارند که ما مسئولان باید آن را شنیده و با برنامه ریزی صحیح نسبت به رفع آن بکوشیم.
557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.