به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز چهارشنبه در همایش ملی نماز، هویت و جوانان در دانشگاه بیرجند افزود: شکوفه زیبای آن درخت نماز است.
وی اظهار داشت: از نظر علمی انسان چندین شاخصه متمایزکننده با دیگر موجودات دارد اما یکی از مهم ترین شاخصه های انسان حس پرستش است.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: انسان به گونه ای خلق شده که از حس پرستش نمی تواند خارج شود و کسانی که در تصور خود از چارچوب عبودیت خارج شده اند، اشتباه می کنند.
وی اضافه کرد: از چارچوب عبودیت حق می توان شانه خالی کرد اما به طور ذاتی در عالم تکوین نمی توان از پرستش شانه خالی کرد حتی کافران هم تصور می کنند پرستش نمی کنند اما در حقیقت آنها هم پرستش می کنند.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: انسان در هر حال گرفتار بندگی شده و اسیر می شود که اگر خودپرست و مال پرست باشد اسیر پرستش خود و مال می شود و با آن عشق می کند.
وی بیان کرد: توحید، دعوت به پرستش نیست بلکه دعوت به پرستش حق است اما پرستش به معنای عام اگر بخواهد صحیح باشد پرستش حق است و برای اجرای پرستش حق انسان باید پرستشی را انتخاب کند که او را در مسیر کمال قرار دهد.
امام جمعه بیرجند گفت: پرستش ها در هر قالبی جز پرستش حق مثل ذلت و بدبختی است چون پرستش حق است که به انسان کمال می دهد و نماز اگر نماد شجره طیبه حس پرستش در انسان است مظهر کمال انسانی است.
وی بیان کرد: عبودیت و احساس پرستش یک برنامه رشد است و معنای دیگر آن رشدیافتگی است که نتیجه نهایی آن خداوندگاری به معنای صاحب شدن کمالات است.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: خداوند انسان را برای خود آفریده است و انسان باید راه عبودیت حق را بگیرد تا به مرحله خداوندگاری برسد و با اجازه خداوند بتواند نمادی از آنچه او به قدرت ذاتی انجام می دهد را به صورت غرضی انجام دهد.
وی اظهار داشت: همواره در هر عبادتی انگیزه باید قرب باشد و قرب در اینجا به معنای نزدیکی به خداوند و در این نوع قرب سخن از جسم و ماده نیست بلکه سخن در مقیاس با مقام لایتناهی ذات ربوبی و شرط صحت است.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: انسان حکیم و کسی که شناخت دارد زندگی خود را با قرب شروع کرده و هر عملی را که به لحاظ کارشناسی علمی وظیفه شناخته شده و قرب همراه آن باشد، عبادت است.
وی افزود: خارج از عبودیت الهی زندگی غصبی است اما جلوه شکوفه نماز در این شجره طیبه عبودیت جایگاه خود را دارد که گاهی جنبه طراز دارد یعنی در هر موقعیتی فرد به وظیفه خود عمل می کند.
وی اظهار داشت: انسان هایی که بنده واقعی خداوند هستند اشتباه نمی کنند هرچند ممکن است سواد علمی نداشته باشند اما اشتباه نمی کنند چون عبودیت این افراد قبول شده و خداوند دستشان را می گیرد.
همایش ملی نماز، هویت و جوانان در محورهای روانشناسی، اجتماعی و عرفانی است که از 15 شهریور ماه امسال فراخوان ارائه مقالات آن اعلام شد.
157 پژوهشگر در این همایش شرکت کردند که 109 مقاله به دبیرخانه ارسال و پس از داوری 21 مقاله به عنوان ارائه شفاهی پذیرفته شد.
7559*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.