به گزارش ایرنا محمدرضا حسنی مقدم روز سه شنبه در نشست هماهنگی برگزاری باشکوه تر سالروز واقعه صحرای طبس افزود: حادثه طبس یکی از حوادث تاریخی است که حتی دشمنان هم اذعان داشتند دست خدا در کار بود.
وی گفت: این حادثه در هر جای دیگر اگر اتفاق می افتاد وضعیت بهتری داشت زیرا همه تصمیم گیری ها برای برگزاری سالگرد آن به دقیقه 90 می افتد.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: کشورهای نامسلمان و متجاوز، شکست های طرف مقابل را به عنوان یک نماد بزرگ می کنند اما متاسفانه صحرای طبس به عنوان نقطه عطفی که امام خمینی (ره) فرمودند 'شن ها مامور خدا بودند' هنوز مغفول مانده است.
وی با تاکید بر اینکه زیرساخت های مورد نیاز بازدید کنندگان و میهمانان این واقعه عظیم باید مورد توجه قرار گیرد تصریح کرد: در بخش گردشگری و بوم گردی در این 38 سال باید اقدامات زیادی صورت می گرفت که کمتر به آن پرداخته شده است.
حسنی مقدم یادآور شد: با تجهیز منطقه به امکانات بوم گردی و گردشگری امکان بهره برداری در سال فراهم خواهد شد و برای تحقق این امر در کنار میراث فرهنگی باید بخش خصوصی را وارد و حمایت کرد.
وی با بیان اینکه جلسات دبیرخانه دایمی واقعه پنجم اردیبهشت باید به صورت منظم و با حضور مدیران دستگاه ها برگزار شود گفت: اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به زودی چارچوب این دبیرخانه را تدوین و ارایه کند.
وی کیفیت گرایی در برگزاری این مراسم را از اهمیت ویژه برخوردار دانست و افزود: وقتی برنامه ها با سخنران و میهمانان ملی و بین المللی برگزار شود حتما برد رسانه ای خوبی هم به صورت بین المللی خواهد داشت.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: دبیرخانه در قالب اقدامات فرهنگی برای دانشجویان، دانش آموزان، نخبگان، روحانیون، هنرمندان و سایر اقشار برنامه ریزی کند تا این واقعه بزرگ بیشتر به جامعه تفهیم شود.

** دیدار مردمی با مقام معظم رهبری در پنجم اردیبهشت
فرماندار ویژه طبس هم در این نشست با بیان اینکه مردم بیشتر استان ها در مناسبت های خاص با مقام معظم رهبری دیدار می کنند گفت: برنامه ریزی برای دیدار مردم خراسان جنوبی با توجه به واقعه پنجم اردیبهشت ضرورت دارد.
سید مهدی طلایی مقدم افزود: بدون شک دیدار مردم خراسان جنوبی با مقام معظم رهبری نقش تعین کننده ای در اهمیت بخشی به حادثه طبس و تقویت روحیه ولایتمداری خواهد داشت.
وی دعوت از سخنرانان کشوری در حد رئیس جمهوری، معاون اول، وزیر دفاع و خارجه را از اهمیت ویژه ای برخوردار دانست و تصریح کرد: بدون شک حضور سخنران محوری وجهه بین المللی حادثه طبس را حفظ خواهد کرد.
فرماندار ویژه طبس گفت: همانند سال های گذشته تمامی هماهنگی های لازم برای حمل و نقل و اسکان میهمانان انجام خواهد شد و در این زمینه تمامی دستگاه ها همکاری می کنند.

** جشنواره بین المللی صحرای طبس آغاز می شود
معاون امور موزه ها و یادمان های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی نیز گفت: جشنواره بین المللی صحرای طبس 13 آبان ماه 98 آغاز می شود.
محمود محبوب افزود: این جشنواره با هدف فرهنگ سازی و اطلاع رسانی هرچه بیشتر واقعه طبس در سطح ملی و بین المللی صورت می گیرد و تا پنجم اردیبهشت 98 ادامه خواهد داشت.
وی گفت: با توجه به اینکه شهید حسن باقری به عنوان اولین خبرنگار کشوری بعد از حادثه صحرای طبس در منطقه حضور داشته هماهنگی های لازم برای حضور خانواده و سرلشکر باقری برادر شهید و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برای بزرگداشت پنجم اردیبهشت 98 صورت گرفته است.
محبوب اظهار داشت: دعوت از سفرای خارجی به این مراسم نقش تعیین کننده ای در تبیین اهداف خواهد داشت که امیدواریم استاندار خراسان جنوبی هماهنگی های لازم را در این زمینه داشته باشند.
وی گفت: حضور نخبگان، دانشجویان، هنرمندان، گردشگران و سایر اقشار نقش مهمی ایفا می کنند که دستگاه ها باید با همکاری و هم افزایی زمینه حضور اقشار مختلف را فراهم کنند.
پنجم اردیبهشت ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در صحرای طبس به ثبت رسیده است.
شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس پنجم اردییهشت ماه 1359 روی داد.
هر سال به همین مناسبت مراسمی با حضور مردم و مسئولان استان های خراسان جنوبی و یزد، خانواده های شهدا، روحانیان به ویژه مردم شهرستان طبس در محل حادثه برگزار می شود و یاد شهید محمد منتظر قائم نخستین فرمانده سپاه استان یزد که در این محل به شهادت رسید، گرامی داشته می شود.
صحرای طبس در فاصله 130 کیلومتری محور طبس به یزد قرار دارد که آمریکایی ها با ورود به این منطقه قصد آزادی گروگان های خود را در تهران داشتند ولی چند فروند هواپیما و بالگرد نظامی آنها بر اثر وقوع توفان شن و امدادهای الهی از بین رفت و دچار شکست سختی شدند.
شهر طبس در 270 کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
3215*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.