دلالان یا واسطه گران همانطور که از اسمشان پیداست اصولا تولید کننده نیستند چون نه کالایی دارند و نه قرار است خریدار نهایی باشند بلکه نقش میانجی گری را ایفا می کنند.
دلالی در جامعه یک شغل کاذب محسوب می شود و بسیاری از افراد به صورت غیرقانونی به این شغل پرحاشیه و البته پردرآمد روی آورده و نقش پررنگ تری در به هم ریختگی روند بازار و اقتصاد کشور دارند.
این روزها به قوت توسعه فضای مجازی پای این واسطه گران که پیداست مشکلات فراوانی برای جامعه ایجاد کرده اند به شبکه های اجتماعی نیز باز شده است.
یکی از آسیب زا ترین نوع دلالان در بخش های مختلف کشاورزی فعال هستند که نبود صنایع فرآوری، عدم حمایت از کشاورزان در خصوص خریداری محصولات آنان و سایر عوامل، حاشیه پر سودی را برای آنان ایجاد کرده است.
چه بسیار دلالانی بوده اند که از محل زحمات فراوان قشر کشاورز و دامدار، زندگی پر زرق و برقی برای خود دست و پا کرده اند.
در این شرایط ، خراسان جنوبی با دارا بودن محصولات استراتژیک زرشک، زعفران، عناب و ... بیشترین حضور دلال را در بخش کشاورزی تجربه کرده است.
بارها توسط مسئولان ارشد استان و دستگاه های مربوط در خصوص حذف دلالان صحبت هایی به میان آمده و این در حالیست که هر روز شاهد حضور پررنگ تر و بیشتر دلالان در مناطق روستایی و شهری هستیم.
اگر این امکان فراهم شود تا تولیدکنندگان و کشاورزان بتوانند در زمان مناسب محصولات خود را جمع آوری، نگهداری و به بازار عرضه کنند، دلالان نیز از استان رخت بر می بندند و کشاورزان مجبور نخواهند بود محصول خود را به نصف قیمت بازار یا پایین تر از آن به فروش برسانند.
بارها از کشاورزان توانمند و زحمتکش خراسان جنوبی شنیده ایم فردی ناشناس محصول آنها را خریداری و در قبال آن چک چند ماهه داده است که همان نیز دریافت نشده و کسی پاسخگوی این قشر نبوده است.
حضور دلالان سبب بر هم خوردن توازن در بازار می شود اما راهکارهای متعددی برای حذف آنان از صحنه اقتصاد هم وجود دارد که مسئولان اقتصادی باید در این زمینه بیش از پیش همت و تلاش کنند.
هرچند نمی توان با اهرم اجبار و دستور با دلالان مقابله کرد اما در این مسیر سازمان های مادر تخصصی به عنوان مجموعه های کاربلد خرید و فروش می توانند نقش موثری در فرایند نزدیکی سفره تا مزرعه داشته باشند.
خرده مالکی یکی از عمده مشکلات بخش کشاورزی است که قدرت چانه زنی در برابر قیمت ها را از کشاورز و تولیدکننده می گیرد لذا تقویت شرکت های تعاونی و تشکیل تعاونی های بازار و بازاریابی از دیگر راهکارهای پیشنهادی برای حذف دلال است.
اطلاع رسانی و آگاهی بخشی تولیدکننده و بهره بردار از وضعیت بازار راهکار مهم دیگر است که در تعامل هدفمند دستگاه های مسئول، رسانه ها و جامعه هدف، محقق می شود.
*خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.