به گزارش ایرنا علی ناصری روز یکشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان بیرجند افزود: سال 1395 که بارش برف را در بیرجند داشتیم با این مشکل مواجه شدیم و مردم به مکان های اطراف شهر مثل بند دره و ... رفته بودند که در آن موقع عده ای با مشکل مواجه شدند.
وی گفت: ما هم در آن موقعیت دچار سرگردانی شدیم که اولویت باز کردن جاده اصلی بیرجند - قاین است که در آن لحظه مسدود شده بود یا کمک به کسانی که در راه بند دره دچار مشکل شده بودند.
فرماندار بیرجند اظهار داشت: زمان بارندگی وقت مناسبی برای بازدید از طبیعت آن هم با خودروهای سواری و موتورسیکلت نیست که این موضوع باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود و پلیس هم در این شرایط و در صورت نیاز و برای حفظ امنیت مردم می تواند قانونی برخورد کند.
وی بیان کرد: دستگاه های مربوط در حوزه مدیریت بحران با هوشیاری کامل و رصد تحولات آب و هوایی در خصوص بارندگی هایی که داشتیم و ممکن است در آینده هم بارندگی داشته باشیم آمادگی لازم را برای مقابله با بحران های احتمالی داشته باشند.
ناصری گفت: کمیته هایی که مسئولیت مهمتری در مدیریت بحران دارند همیشه در حوزه شهری آماده باشند و شهرداری به عنوان مدیر بحران شهر باید همواره موارد را پیگیری و کنترل کند.
وی تصریح کرد: تخلیه نخاله ساختمانی و زباله در مسیل های حاشیه شهر زیاد شده و این معضل همه شهر را هم به لحاظ زیست محیطی و هم به لحاظ سیلاب آزار می دهد.
وی گفت: نخاله های ساختمانی و زباله هایی که در مسیل ها ریخته شده در بارندگی های اخیر در حال وارد شدن به حومه شهر است که در آینده مشکلاتی را برای شهر ایجاد می کند و از مسئولان شهرداری بیرجند تقاضا داریم گشت های خود در این خصوص را فعال کرده و پلیس هم همکاری لازم را داشته باشد.
ناصری گفت: اگر با تخلیه غیرمجاز نخاله مواجه شدند با قاطعیت برخورد شود چون این کار در مدیریت سیلاب مشکل ایجاد می کند.
وی تصریح کرد: داخل شهر در زمینه آبگرفتگی بارها تذکر داده شده که شهرداری قبل از شروع بارندگی مسیر جوی ها و پل ها را رصد کند.
فرماندار بیرجند افزود: کارگاه آموزشی و تمرینی مدیریت بحران هفتم و هشتم اسفند ماه در استان برگزار می شود و اعضای استانی شورای هماهنگی مدیریت بحران خراسان جنوبی و معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران هم در این کارگاه حضور دارد.
وی گفت: براساس ابلاغی که در این خصوص به فرمانداری ها ارسال شده در 2 روز برگزاری کارگاه یادشده همه اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در شهرستان حضور داشته باشند و مرخصی و ماموریت برای آن 2 روز برنامه ریزی نکنند.
ناصری اظهار داشت: در مدت برگزاری کارگاه مدیریت بحران قرار شد هر کارگروهی از اقدامات سال قبل خود در حوزه سیل، زلزله و... را با تهیه بنر در ابعاد 2 متر در 90 سانتیمتر و سه سناریو در حوزه سیل و زلزله توسط کارگروه مربوط تهیه شود.
وی تصریح کرد: در بارندگی های اخیر هفته پیش موضوع انسداد جاده و ممانعت از عبور و خروج خودروها مطرح شد و لازم بود خودروهایی که متوقف می شوند، مدیریت شده و مردم اسکان موقت داده شوند.
فرماندار بیرجند گفت: به بخشداری ها و دهیاری ها ابلاغ کردیم که همه سدها و بندهای خاکی که در روستاها وجود دارد و در بالادست برخی قنوات اجرا شده، سدها و بندهایی که به دلیل اشباع بیش از حد خطر سیلابی شدن و شکسته شدن را دارند، کنترل کنند.
وی افزود: براساس گزارش هواشناسی وضعیت بارندگی ها تا پایان سال به همین شکل ادامه پیدا می کند و با توجه به اینکه خاک در همه نقاط اشباع شده و احتمال وقوع روان آب و سیلاب است، این هوشیاری را می طلبد که همه دستگاه های مربوط اقدامات پیشگیرانه را انجام داده و هنگام وقوع بحران کمک کنند.
7559*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.