به گزارش ایرنا محمد صادق معتمدیان روز پنجشنبه در نشست شورای اداری استان که با حضور عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور برگزار شد اظهار داشت: مشکلات این استان از تامین آب صنعتی و کشاورزی گذشته و به آب شرب مردم رسیده است.
وی افزود: بیش از 500 روستای استان با تانکر آبرسانی می شود و ضمن خشک شدن قنات ها بر اثر خشکسالی ها معیشت و شغل مردم هم تحت تاثیر قرار گرفته است.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به آخرین بحث های کمیسیون عمران مجلس در خصوص انتقال آب از دریای عمان گفت: این پروژه در قالب انتقال آب به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان های جنوبی و رضوی تعریف شده که به عنوان برنامه بلند مدت دنبال می شود.
وی نگاه کوتاه مدت به مساله آب را توجه به بحث آبخیزداری دانست و افزود: بیش از 700 میلیون لیتر مکعب روان آب در استان وجود دارد که تخریب هایی هم در پی داشته است.
معتمدیان بیان کرد: با بارندگی های حداقلی تلفات انسانی را شاهد هستیم لذا باید این نعمت که بخشی قابل توجهی در کویرها سرازیر می شود و بخشی هم به افغانستان می رود مدیریت شود.
وی گفت: ایجاد بند در بالادست قنات ها اثر گذار بوده و به نظر می رسد از اولویت هایی که باید در کوتاه مدت به آن کمک شود همین مساله آبخیزداری است.
استاندار خراسان جنوبی وسعت بیش از 150 هزار کیلومتر مربع استان را یادآور شد و افزود: این استان علیرغم وسعت زیاد اما از نظر جمعیت جزو کم تراکم ترین استان ها در کشور است.
وی ادامه داد: خراسان جنوبی با افغانستان 331 کیلومتر مرز مشترک دارد و با استان های فراه و هرات هم مرز است.
معتمدیان با اشاره به وجود چهار بازارچه مرزی در استان اظهار داشت: علیرغم تاسیسات و زیربناهای خوبی که دولت در این بازارچه ها فراهم کرده اما سه بازارچه به دلایلی از سوی کشور افغانستان تعطیل شده که مشکلات زیادی را برای مردم، صنایع و واحدهای تولیدی ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه تنها مرز نیمه فعال استان ماهیرود است گفت: این مرز با همه مشکلات، در جهت سیاست های اقتصاد مقاومتی، سال گذشته یک میلیارد دلار صادرات به افغانستان داشته است.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره بی ثباتی تجارت در مرز مشترک افغانستان و خراسان جنوبی یادآور شد: تنها بازارچه فعال استان نیز با برخی محدودیت ها از سوی افغانستان مواجه شده و امسال 2 بار صادرات چهار قلم اساسی که بیش از 85 درصد حجم صادرات را تشکیل می دهد ممنوع شد.
وی ادامه داد: مذاکرات با افغانستان شروع شده و به دنبال آن هستیم که این موضوع به صورت مساله ملی در کارگروه ویژه مرز مطرح شود تا با استفاده از ظرفیت وزارت خارجه ، گمرکات کشور بازارچه ماهیرود تثبت شود و بازارچه های تعطیل شده را هم بتوانیم فعال کنیم.
معتمدیان یکی از مشکلات موجود استان را خشکسالی های متوالی عنوان کرد و افزود: 700 روستای استان در سال های اخیر خالی از سکنه شده که عمدتا در مناطق مرزی بوده و مسائل امنیتی را به دنبال دارد.
وی با اشاره به حاشیه نشینی به عنوان یک پیامد مهاجرت از روستاها تاکید کرد: ایجاد حفره های عظیم امنیتی در مرزها و حاشیه کویر لوت ممکن است مسایل منطقه ای و ملی را در پی داشته باشد.
وی با بیان اینکه باید شرایطی فراهم کرد که عشایر و جمعیت مرزی با انتفاع از بازارچه های مرزی ماندگار شوند، گفت: خراسان جنوبی با استان های سیستان و بلوچستان، سمنان، یزد، اصفهان، خراسان رضوی و کرمان همسایه است.
معتمدیان افزود: خراسان جنوبی در مسیر 2 کریدور اصلی بندرعباس و چابهار قرار دارد اما امور زیرساختی در استان به کندی انجام می شود و تمرکز بیشتر به استان های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان است.
استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: راه آهنی که از چابهار تا سرخس به عنوان ترانزیت بین المللی برای خراسان جنوبی تعریف شده و هر سال هم ردیف بودجه ملی دارد اما تا به حال عملیات اجرایی در استان شروع نشده است.
وی با اشاره به اینکه مشکلات زیرساختی جدی در سطح استان وجود دارد، بیان کرد: جزو معدود استان هایی هستیم که حتی یک متر آزادراه احداث نشده و به نظر می رسد پهناوری و کم جمعیتی استان توجیه لازم برای اقدامات زیرساختی ندارد.
معتمدیان با تاکید بر اینکه در این خصوص اقداماتی انجام و کمیته هایی با وزیر راه تشکیل شده است ادامه داد: امیدواریم توجیه های لازم را ارایه کرده و شاهد شروع عملیات اجرایی بزرگراه ها و راه آهن در استان باشیم.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی استانی برخودار از نعمت های الهی است گفت: البته این امر نیازمند توجه بیشتر در سطح ملی است.
معتمدیان افزود: با وجود اینکه شناسایی و اکتشافات سیستماتیک معادن در همه پهنه های استان انجام نگرفته اما با این شرایط رتبه چهارم مواد معدنی در سطح کشور از آن خراسان جنوبی است.
وی گفت: بیش از 49 ماده معدنی در این استان شناسایی شده و به عنوان قطب سنگ های تزیینی دارای ظرفیت های بسیار خوبی است.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ایجاد صنایع فرآوری محصولات معدنی یکی از بزرگ ترین دغدغه ها در استان محسوب می شود، اظهار داشت: خام فروشی در استان باعث شده که معادن در بحث اشتغال، نقش کمتری داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه زیرساخت های اولیه برای توسعه صنعتی استان باید فراهم شود بیان کرد: در بحث جاده، راه، تامین آب، برق و گاز مشکلات جدی وجود دارد که باعث عدم رغبت سرمایه گذران برای سرمایه گذاری در استان شده است در حالی که بسیاری از وزارتخانه ها مسئولیت قانونی در این خصوص دارند.
معتمدیان ادامه داد: برداشت از معادن در استان به صورت سنتی انجام می شود که این مهم هزینه های تولید را بالا برده و اشتغال در این حوزه را با چالش مواجه کرده است.
وی افزود: با وجود همه مشکلاتی که خراسان جنوبی در بحث تامین آب دارد اما حدود 10 محصول استراتژیک توسط کشاورزان استان تولید می شود.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت های استان در زمینه تولید زرشک، عناب و زعفران گفت: در حوزه کشاورزی نیز خام فروشی مشکلاتی را به وجود آورده و نتوانسته ایم صنایع بسته بندی و فرآوری را ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه بیش از یک هزار و 700 اثر تاریخی ثبت شده ملی در سطح استان وجود دارد، افزود: چهار اثر ملی هم به ثبت جهانی رسیده است اما در بحث گردشگری و سرمایه گذاری خارجی عقب افتادگی داریم.
متعمدیان اظهار داشت: مجموع میزان سرمایه گذاری در استان کمتر از 100 میلیون دلار است که رقم ناچیزی محسوب می شود.
وی با بیان اینکه توصیه ما به تمام مسئولان پایبندی به قوانین و دستورات است، تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی موارد موجب چالش و گرفتن جسارت تصمیم گیری از مدیران دستگاه های اجرایی می شود لذا باید اعتماد سازی بین دستگاه های اجرایی و نظارتی در دستور کار قرار گیرد.
استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: بخش قابل توجهی از تخلفات به دلیل جعل به قوانین و مقررات است لذا ارتباط نزدیکی باید بین دستگاه های اجرایی و نظارتی وجود داشته باشد و اگر کسی عالمانه تخلفی کند در برخورد با او پیش قدم خواهیم بود.
وی با اشاره به تصویب قانون بودجه 98 تا روزها آینده در مجلس گفت: آموزش های لازم و آشنایی با قوانین باید به صورت اجباری به خصوص برای مدیران حوزه های مالی و عمرانی برای پیشگیری از تخلفات در دستور کار باشد.
معتمدیان یادآور شد: بسیاری از مدیران توانمند کشور به خاطر دلسوزی و عدم آگاهی از قانون پرونده دار شده اند که برای خودشان و سیستم تحت امر مشکل ایجاد کرده است.
وی با تاکید بر اینکه قوانین برای حل مشکلات مردم تصویب می شود بیان کرد: نباید به دنبال قوانینی بود که ترمز و دست انداز در اجرای خدمت رسانی به مردم باشد.
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.