به گزارش ایرنا، حسین نویدی نیا روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این تفاهم نامه ها با دانشگاه های معتبر جهان از جمله ایتالیا، فرانسه، لهستان، رومانی، ترکیه، چین، کره جنوبی، تایوان، افغانستان، بنگلادش و ... است.
وی اظهار داشت: هر کدام از این تفاهم نامه ها با همکاری دانشگاه های طرف مقابل ضمانت اجرایی لازم را دارد و بخش عمده این تفاهم نامه ها بیشتر مربوط به بحث تبادل استاد و دانشجو است.
عضو هیات علمی گروه زبان انگلیسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند بیان کرد: در این قراردادها چندین بند وجود دارد که به عنوان مثال یکی از این بندها مربوط به نحوه اسکان و مخارج استاد ما در دانشگاه خارجی است که وقتی استادی را به دانشگاهی در کشوری دیگر برای تدریس می فرستیم، دانشگاه میزبان همه مخارج استاد ما را تامین می کند.
نویدی نیا گفت: بعضی تفاهم نامه مربوط به پروژه های دانشگاهی و تحقیقاتی مشترک است که با همکاری دانشجویان و استادان دانشگاه بیرجند با استادان و دانشجویان دیگر دانشگاه های خارجی تکمیل می شود.
وی افزود: اعزام دانشجویان برای فرصت های مطالعاتی از دیگر مفاد بعضی از این تفاهم نامه ها است و بدون شک ارتباط بین دانشگاه بیرجند و دیگر دانشگاه های معتبر جهان زمینه رشد و هم افزایی علمی برای دانشگاه ما و دانشگاه خارجی را ایجاد می کند.
مدیر دفتر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه بیرجند بیان کرد: علم سیال است و منحصر به افراد و کشوری خاص نیست و همکاری علمی با دیگر مجموعه های علمی جهان امکان اشتراک تجربه ها را فراهم می کند.
وی گفت: با تقویت این همکاری ها، دانشجویان ما در بعضی از موارد که ممکن است کمبود هایی مثل امکانات آزمایشگاهی در دانشگاه بیرجند باشد از امکانات دیگر دانشگاه های جهان برای تکمیل پروژه خود استفاده کرده و استاد ما هم با حضور در دیگر دانشگاه های معتبر جهان می تواند از ایده های علمی دیگر نقاط دنیا استفاده کند و آن ایده را برای توسعه علمی در اختیار دانشگاه بیرجند بگذارد.
نویدی نیا افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طرح نخبگان را راه اندازی کرده تا از ظرفیت نخبگان هر منطقه استفاده شود تا نخبگان هر منطقه برای 2 یا سه هفته به این دانشگاه آمده و کارگاه آموزشی برای دانشجویان برگزار کنند و این کار موجب به روز شدن دانشجویان می شود.
وی تصریح کرد: افزایش همکاری های بین المللی علمی و جذب دانشجوی خارجی از خواسته های وزارت علوم است و در خصوص جذب نخبگان هم باید تلاش شود که دفتر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه بیرجند طبق تقاضای وزارت علوم در حال انجام این ماموریت ها است.
مدیر دفتر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه بیرجند بیان کرد: با تقویت روند همکاری با دیگر دانشگاه های دنیا امکان ورود فناوری به کشور وجود دارد و در خصوص جذب دانشجوی خارجی به خصوص از کشور افغانستان برنامه هایی تدوین شده و تا سال های آینده این اقدام تقویت می شود.
وی اضافه کرد: اکنون دانشگاه بیرجند 70 دانشجو خارجی دارد که با چشم اندازی که ما در دانشگاه تدوین کردیم تا چند سال آینده این تعداد افزایش می یابد.
7559* 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.