به گزارش ایرنا، سفری متفاوت که از دورترین و کم برخوردارترین نقطه شهرستان آغاز شد تا جمع بندی درست و دقیقی از جزء به کل صورت پذیرد.
برای سفر به منطقه عشایری « چاه مسافر» دستگردان طبس باید 180کیلومتر را به سمت عشق آباد و پی آب بگذارنی تا خانه های کپری و گلی مردم این خطه را از نزدیک نظاره گر باشی.
خانه هایی که مهر و صفا و صداقت در ظاهرش پیداست و مردمی که با وجود هیچ امکاناتی کمترین توقع را از سکاندار خراسان جنوبی داشتند.
با قدم زدن در کوچه های باریک و نظاره درهای کوچک منازل گلی و گپری و صمیمیت مردم سختکوش، حسی غیر قابل وصف را تجربه کردیم.
بوی نانی که بی بی صدیقه در تنور سنتی می پخت جمعیت را به قلب روستا کشاند، فاطمه، نوه بی بی صدیقه با کفش های ساییده شده در ریگ های بیابان و لباس های زیبای گلی اش دوان دوان از ورود افرادی غریبه به روستا خبر داد و آن پیرزن در همان لحظات هم به فکر حفظ حجاب بود.
جالب تر از همه ابراز خوشبختی بی بی صدیقه از نحوه زندگی اش بود، او می گفت؛ آب خوردن با تانکر می آورند و برای شستشو هم از آب چاه استفاده می کنیم، آرد هم برای نان پختن ماهی هفت کیلو به ما می دهند، زندگی می گذرد و مشکل زیادی نداریم.
« حاجی» نام پیر مردی است که ظاهرا بزرگ عشایر بود و همه از او حساب می بردند، در کنار محمد صادق معتمدیان استاندار از وضعیت منطقه می گفت؛ جالبتر از همه او هم درخواست زیادی نداشت.
این مرد روستایی افزود: زندگی می گذرد و چیز زیادی نمی خواهیم فقط برای تامین علوفه دام با توجه به خشکسالی ها با مشکل مواجه هستیم.
کم توقعی عشایر صدای استاندار را هم درآورد و به پیرمرد گفت: کم توقعی مردم عشایر برگرفته از خصلت و منش بزرگ آنها است و گرنه زندگی برای ما شهرنشین ها برای ساعتی هم در این مناطق مشکل است.
پیرمرد میهمانان را به سمت در کوچکی راهنمایی کرد، دری که محل رفت و شدهای بی آلایش و زندگی ساده در محلی با کمترین امکانات بود.
خانه ای گلی و کپری که محل زندگی زوجی جوان با دختر بچه ای سه ساله به نام فاطمه بود، تمام دنیای بچگی فاطمه با یک تفنگ پلاستیکی پسرانه و 2 کاغذ نقاشی روی دیوار گلی خلاصه می شد، نقاشی که فاطمه منطقه ای سرسبز با چند گوسفند کشیده بود.
با هر کدام از روستاییان که به صحبت می نشستی جوابشان دعای خیر و سلامتی بود و هیچ خواسته ای نداشتند اما حجت الاسلام یاسر عباسی ( روحانی روستا) که بومی منطقه هم نبود از وضعیت راه های روستایی و عشایری گلایه کرد و گفت: در صورت بارش برف امدادرسانی در این منطقه با مشکل مواجه می شود.
وی اظهار داشت: وضعیت معیشتی روستاییان مناسب نیست و باید به صندوق های روستایی رسیدگی شود.
عباسی ادامه داد: کمبود وسایل ارتباطی، اینترنت شبکه دیجیتال و سهمیه آرد از دیگر مشکلاتی است که در منطقه وجود دارد.
وی همچنین خواستار افزایش اعتبارات و امکانات فرهنگی در این گونه مناطق شد و تصریح کرد: بدون فرهنگ سازی هیچ اقدام مثبتی نمی توان در این مناطق انجام داد.
بخشدار دستگردان طبس هم در ادامه با بیان اینکه آب شرب و مسکن از مهمترین مشکلات منطقه چاه مسافر این بخش است گفت: آبرسانی عشایر منطقه به صورت تانکرهای سیار انجام می شود که مشکلات زیادی را برای مردم منطقه ایجاد کرده است.
محمدعلی شیردل با بیان اینکه خانه های گلی و کپری از دیگر مشکلات است افزود: خشکسالی های چند ساله دامداری را در منطقه تحت تاثیر قرار داده است که باید نگاهی ویژه به این منطقه صورت گیرد.
بخشدار دستگردان با اشاره به وضعیت راه های نامناسب روستایی در این منطقه تصریح کرد: وجود یک دستگاه گریدر مستقر در این منطقه ضروری است.
تبعات خشکسالی، تامین علوفه دام، سرویس مدارس، افزایش سهمیه آرد و مراتع مربوط به چرای دام از دیگر مواردی بود که در این بازدید مطرح شد.
استاندار خراسان جنوبی در نشست جمع بندی سفر 2 روزه ( 14 و 15 بهمن ماه) به طبس تمامی دستگاه ها را ملزم به خدمات رسانی ویژه به این منطقه عشایری کرد.
محمد صادق معتمدیان گفت: فاصله مسئولان و عشایر باید کم شود و بهترین راه آن نمایندگی های خدمت رسانی در بین عشایر است.
وی با بیان اینکه عشایر نیروی مولد اما کم برخوردار کشور هستند، اظهار داشت: مشکلات پیش روی عشایر نسبت به خواسته های آن ها هیچ است، مسئولان دستگاه های خدمت رسان در این مناطق با نگاه ویژه خدمات رسانی کنند.
در این نشست استاندار خراسان جنوبی تمام مشکلات عشایر را به صورت جداگانه با مدیران مربوطه در میان گذاشت و خواستار پیگیری آنها شد.
روستای « چاه مسافر» در 85 کیلومتری مرکز شهرستان طبس قرار دارد و دارای 50 خانوار با 200 نفر جمعیت است.
3215 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.