به گزارش ایرنا داود شهرکی سه شنبه شب در نشست شورای معادن استان خراسان جنوبی که با حضور معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار خراسان جنوبی برگزار شد اظهار داشت: پایش دوربینی معادن یک سیاست خوب برای کنترل ایمنی، استخراج و برآورد آماری است که امیدواریم در استان اعتباری اختصاص یابد تا بتوانیم مانیتورینگ معادن را راه اندازی کنیم.
وی از وجود 590 پروانه معدن در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: استخراج اسمی معادن استان بالغ بر 17 میلیون تن، سرمایه گذاری 16 هزار میلیارد ریال و اشتغال 11 هزار نفر است.
رئیس سازمان صنعت، معادن و تجارت خراسان جنوبی ذخایر معدنی این استان را سه میلیارد و 700 میلیون تن اعلام کرد و گفت: بزرگترین ذخایر منطقه پتاس، زغال سنگ، منیزیت، سنگ های تزئینی و خاک های صنعتی است و خراسان جنوبی از لحاظ اشتغال معدنی رتبه چهارم، صدور گواهی کشف رتبه پنجم، صدور پروانه اکتشاف و ذخایر قطعی رتبه هفتم کشور را دارد.
شهرکی با اشاره به وضعیت صدور مجوزهای معدنی در سال 97 گفت: 46 پروانه اکتشاف به مساحت 346 کیلومتر مربع، 22 گواهی کشف و یک میلیارد و 800 میلیون تن ذخایر پتاس در سال جاری شناسایی شد.
وی با بیان اینکه امسال 38 پروانه بهره برداری با استخراج اسمی 826 هزار تن صادر شده است افزود: حدود 600 کیلومتر مربع از مساحت استان امسال زیر پوشش اکتشاف گواهی کشف و پروانه های بهره برداری صادره قرار گرفته است.
رئیس سازمان صنعت، معادن و تجارت خراسان جنوبی در خصوص وضع موجود پروانه های اکتشاف گفت: 269 مورد حدود سه هزار و 200 کیلومتر مساحت پروانه های اکتشاف در حال کار در استان است.
وی با اشاره به 59 گواهی کشف با ذخیره قطعی یک میلیارد و 200 میلیون تن پروانه بهره برداری اظهار داشت: مجموع مساحت در اختیار فعالیت های معدنی در استان حدود 11 هزار کیلومتر مربع از مساحت 150 هزار کیلومتر وسعت استان است که نشان می دهد این بخش می تواند ظرفیت های دیگر را فعال کند.
شهرکی افزود: حمایت از سنگ های تزئینی استان در فعالیت های شهرداری ها، تهیه نقشه مناطق ممنوعه و محدوده های مناطق در اختیار منابع طبیعی از جمله مصوبات شورای معادن از ابتدای امسال در استان بوده است.
رئیس سازمان صنعت، معادن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه برای سنگ های قیمتی محدوده هایی شناسایی شده است گفت: بخشی از این محدوده ها فعال و بخشی در حال تعیین تکلیف است.
وی گفت: شناسایی و ساماندهی محدوده های خاک رس برای اولین بار انجام شده و تمامی واحدهای صنعتی و سنتی آجر سفال محدوده را در اختیار دارند.
وی با اشاره به گزارش سازمان زمین شناسی درباره محدوده های امیدبخش خراسان جنوبی ادامه داد: تحقیق در حقوق دولتی معادنی که مسایل زیست محیطی را رعایت می کنند نیز پیگیری می شود.
رئیس سازمان صنعت، معادن و تجارت خراسان جنوبی یادآور شد: در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت مطالباتی را مطرح کردیم که بخشی از آن در حوزه ایمنی معادن بود.
وی با اشاره به برگزاری کارگروه بحران گفت: در حوزه فعالیت های زغالی تمامی تجهیزات بخش ایمنی معادن شناسایی شده ولی لازمه کار این است که کمک شود تا تعداد بیشتری از معادن را به حد استاندارد های ایمنی برسانیم.
شهرکی یکی از نیازهای ضروری استان در حوزه زیرساخت معدن را برق رسانی به معادن شاهکوه دانست و گفت: مطالعات انجام شده و امیدواریم در سفر وزیر به استان قول اجرایی آن داده شود.
وی بیان کرد: برای معادن سنگ با توجه به حمایت صنعت و معدن در سال های 93 تا 95 حقوق دولتی مصوب شد که براساس استخراج واقعی انجام شود و کمک خوبی به معادن بود لذا انتظار داریم تا سال 98 این حمایت ادامه داشته باشد و بتوانیم بخشی از معادن سنگ را به چرخه تولید بازگردانیم.
وی با تاکید بر تسریع در مورد کارخانه طلا گفت: فرآوری مطالبه جدی استان است و در دیدار با نماینده ولی فقیه هم تاکید شد که امید است کمک های بیشتری در بخش معدن ارایه شود.
شهرکی خواستار سهم سرباز معدن برای متخصصان این بخش شد و افزود: امید است از این ظرفیت هم بتوانیم در بخش معدن استفاده کنیم.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.