به گزارش ایرنا، هدف اصلی تور اینفو معرفی جاذبه های استان از جمله بیابان لوت در سطح ملی و بین المللی بود و شرکت کنندگان در این تور سه روزه از باغ اکبریه، بافت تاریخی بیرجند، توبافی خراشاد، تالاب کجی، روستای دهسلم، ریگ یلان، کمپ عشایری روستای چاهدراز، کوه های مریخی، آسبادهای روستای چهارفرسخ، معدن قلعه زری، کارگاه های تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و روستای هدف گردشگری خور دیدن کرده و در تمام این بازدید ها از طبیعت بکر و دست نخورده استان اظهار حیرت و شگفتی کردند.
یک مدیر تورهای گردشگری از استان تهران در این سفر به خبرنگار ایرنا گفت: به هر جایی که در این سفر رفتیم از همه افرادی که در روستاها و شهرها با آنها رو به رو شدیم فقط عشق دیدم و چیزی دیگری نمی توان بیان کرد.
ابراهیم صالحی با اشاره به هدف اصلی اینفو تور اظهار داشت: معرفی جاذبه های استان از طریق افرادی که در حوزه گردشگری تاثیر گذار هستند جزو اهداف این برنامه بود و اگر آمار شرکت کنندگان بیشتر می بود قطعا تاثیر گذاری آن هم افزایش می یافت تا اهداف این سفر به جاهای بیشتری از وطن تسری پیدا کند.
وی با تاکید بر اینکه نگاه به گردشگری نباید ساده باشد ادامه داد: صنعت گردشگری اگر واقعا با نگاه پایدار به آن پرداخته شود از همه صنعت هایی که در ذهن ما است به مراتب نیازمند تر و محتاج تر به کمک بوده و در واقع بسیار شکننده است.
این طبیعت گرد کشوری افزود: باید برای رونق گردشگری به اصالت ها توجه کرد و در واقع خالص بودن جاذبه های طبیعی ، فرهنگی ، تاریخی و مردمی سرمایه اصلی است.
وی یادآور شد: استرس ها و فشارهای ناشی از زندگی مصنوعی نیازهای جدیدی را برای بشر ایجاد کرده و آن هم پناه بردن دوباره به طبیعت است.
صالحی تاکید کرد: با توجه به این گردشگران اغلب تمایل دارند طبیعت را با اصالت ببینند، در سفر به روستاها آن چیزی که برایشان جذاب خواهد بود حضور در کنار خانواده ای است که به آنها مهر و عشق می دهد.
وی با تاکید مجدد بر اینکه گردشگری تشنه محبت و اصالت است گفت: باید تلاش شود گردشگر پس از حضور در مناطق مختلف با حس بسیار خوب برگردد.

** کار زیربنایی لازمه رشد میراث فرهنگی
یک تورلیدر از استان سمنان نیز گفت: این سفر را با بقیه سفرها نمی توانم مقایسه کنیم چون اینجا به جای لیدر مهمان بودم.
معصومیه ذوالفقاریان، خراسان جنوبی را از نظر تاریخی، فرهنگی و طبیعت بسیار بکر معرفی کرد و افزود: اگر بخواهیم میراث فرهنگی یک منطقه را پرورش دهیم باید مثل چین کارهای زیربنایی انجام داد.
این طبیعت گرد یادآور شد: آموزش به خصوص برای راهنمایان مساله بسیار مهمی است که باید به صورت زیربنایی و اصولی روی آن برنامه ریزی و کار کرد.
وی اظهار امیدواری کرد: این سفر مقدمه خوبی برای حضور بیشتر گردشگری در خراسان جنوبی باشد.
یک راهنمای گردشگری از استان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تبلیغات مهمترین اصل در جذب گردشگر است.
فرهاد محمدی با تاکید بر آموزش درست برای جذب گردشگر اظهار داشت: برای آموزش باید از افراد اهل فن استفاده کرد تا اثر گذار باشد.
وی ادامه داد: اگر آموزش حرفه ای باشد فرهنگ سازی نیز به درستی انجام می گیرد.

**مسیر جدید گردشگری در خراسان جنوبی تعریف شود
نایب رئیس انجمن تور گردانان استان یزد نیز با بیان اینکه مدیران فنی آژانس ها در برنامه ریزی برای سفر گردشگران نقش تعیین کننده ای دارند گفت: برای جاذبه های خراسان جنوبی در 2 بخش گردشگران خارجی و داخلی می تواند برنامه های خوبی چید.
داوود دهقان با تاکید بر ارایه یک برنامه با قابلیت اجرایی افزود: مسیرهای دسترسی به جاذبه ها نیز باید مناسب باشد.
وی یادآور شد: یکی از نکاتی که در جذب توریسم بسیار اهمیت دارد معرفی زیرساخت ها و تولید محتوا است که از بستر فضای مجازی هم می تواند بهره برد.
دهقان ادامه داد: همچنین باید مسیرهای جدید گردشگری برای توریست های خارجی تعریف کرد که شامل مقاصد مختلف باشد.

** تبلیغات با کلیپ
مدیر فنی یکی از آژانس های گردشگری استان تهران نیز گفت: در این سفر چهار روزه فقط جزئی از یک کل را دیدیم و به طور قطع نقاطی در خراسان جنوبی وجود دارد که به همین شکل از دیدن آنها هیجان زده خواهیم شد.
گلیتا قربانی بر تبلیغات به شکل وسیع تاکید کرد و افزود: تهیه کلیپ هایی از نقاط مختلف گردشگری و انتشار آن در فضای مجازی بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
وی افزود: تبلیغات تخصصی هزینه چندانی هم ندارد چرا که ممکن است کلیپی را 10 میلیون نفر ببیند و یک میلیون نفر مشتاق باشند به این مناطق سفر کنند.
این طبیعت گرد یادآور شد: با انتشار اطلاعات، گردشگران بیشتر می توانند تحقیق کنند و قطعا به جای سفر به اطراف اروپا نقاط بکر و دست نخورده ای مثل بیابان لوت را انتخاب خواهند کرد.

** زیرساخت مهمترین اصل در گردشگری
یک راهنمای گردشگری از استان خراسان رضوی نیز گفت: باید قبل از ورود گردشگر زیرساخت های خوبی فراهم باشد تا سرنوشت بیابان لوت هم مثل کویر مصر نشود.
مهدی وافی ادامه داد: در کویر مصر پیش از آنکه زیرساخت ها آماده شود گردشگر هجوم برده که این موضوع تاثیر منفی می گذارد.
وی فضای مجازی را یک ابزار برای معرفی جاذبه ها عنوان کرد و گفت: بالا بردن ظرفیت های اقامتی نیز در خراسان جنوبی حایز اهمیت است تا بتوان تورهای سنگین را برگزار کرد.
وی همچنین بر معرفی بیشتر سایر جاذبه های استان از طریق برگزاری تورهای مشابه اینفو تور تاکید کرد و افزود: هر چه این جاذبه ها بیشتر دیده شود در معرفی آن موفق تر خواهیم بود.

** اینفو تور فراتر از برآورد اولیه بود
رییس انجمن راهنمایان خراسان شمالی نیز با اشاره به سفر سه روزه خود به شهرستان های بیرجند، نهبندان و خوسف گفت: توری که در این استان انجام شده فراتر از برآورد اولیه بود.
صادق معصومیان، باغ و عمارت جهانی اکبریه را یکی از جاذبه های حیرت انگیز شهر بیرجند دانست و افزود: روستای خراشاد نیز در دامنه کوه قابلیت های زیادی برای جذب گردشگر دارد و می تواند امکانات خوبی در اختیار گردشگران قرار دهد.
وی با اشاره به تالاب کجی نهبندان به عنوان زیستگاهی برای پرندگان مختلف ادامه داد: در خصوص روستای دهسلم هم مطالعه زیادی داشتم که می تواند مقصد خوبی برای گردشگران باشد.
وی ادامه داد: ریگ یلان هم یکی از جاذبه های بکر خراسان جنوبی بوده که لازم است برای برگزار تورهای مختلف زیرساخت حمل و نقل آن فعال تر شود.

** خراسان جنوبی از 12 سال پیش تاکنون متحول شده است
یک راهنمای گردشگری از خراسان شمالی نیز با اشاره به سفری که 12 سال قبل به خراسان جنوبی داشته است گفت: از آن زمان تاکنون تحول بزرگی در استان به خصوص گردشگری رخ داده است.
رامین محمد زاده خانی بیان کرد: استان های خراسان جنوبی و شمالی جزو نقاطی هستند که پتانسیل های فراوان داشته و نیاز به معرفی بیشتر دارند.
وی با تقدیر از دست اندرکاران برگزار کننده اینفو تور در خراسان جنوبی ادامه داد: علی رغم همه برنامه های فشرده اما بسیار جذاب بود و امیدواریم که سفیران خوبی برای این استان باشیم.
محمد زاده خانی گفت: به زودی تورهای مختلفی را به خراسان جنوبی می آوریم تا از جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی استان دیدن کنند.
به گزارش ایرنا همایش بین المللی بیابان لوت قرار است اردیبهشت سال آینده در بیرجند برگزار شود. به گفته مسئولان در راستای این همایش سلسله کارگاه های آموزشی برای تورگردانان و جامعه خبری برگزار می شود که این اینفو تور مقدمه آن بود.
بیابان لوت که با تلاش مسئولان کشورمان سال 1395 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت بین استان های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان مشترک است.
پدیده های زیبایی مانند کلوت ها، تپه های ماسه ای و گرم ترین نقطه جهان در بیابان لوت وجود دارند که دیدن آنها منظره بسیار جذابی است.
گزارش از عصمت برزجی
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.