به گزارش ایرنا مرتضی براری روز پنجشنبه در نخستین همایش فناوری هوا - ‌فضا و تجاری سازی در فردوس افزود: یکی از مهمترین چالش های فضایی، وابستگی صد درصد توسعه فضایی کشور به منابع دولتی است که در این ارتباط باید بخش خصوصی ورود پیدا کند.
وی گفت: سند توسعه هوافضا از اولویت ویژه ای برخوردار است و به برکت پیروزی انقلاب اسلامی از دهه 60 دانشگاه های ما در عرصه فضایی ورود پیدا کرده اند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پرتاب ماهواره امید تصریح کرد: ایران بین 11 کشور صاحب چرخه کامل فناوری فضایی در ردیف نهم قرار دارد.
وی گفت: کشور ما توانسته است با توان بومی دانشمندان ایرانی و در ٦ حوزه راهبردی این چرخه شامل طراحی و ساخت ماهواره، ماهواره بر، ایستگاه پرتاب، ایستگاه کنترل، ایستگاه دریافت داده ها و قدرت تحلیل و پردازش داده های ماهواره ای به این دانش دست پیدا کند.
براری بیان کرد: در حال حاضر دانشگاه علم و صنعت در حال ساخت ماهواره ای است که قرار است سال آینده پرتاب شود و قدرت تفکیک تصویری ماهواره 20 برابر، وزن ماهواره دو برابر و مدار ماهواره دو و نیم برابر نسبت به گذشته ارتقا یافته است.
وی زیرساخت فضایی را زیرساختی راهبردی و زیربنایی دانست و گفت: اقتدار علمی ایجاد شده در حوزه فضا می‌تواند به اقتدار اقتصادی تبدیل شود و باید تلاش کنیم صنعت فضایی در کشور نهادینه شود.
رئیس سازمان فضایی با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی مملو از ذخایر معدنی است، ‌یادآور شد: با استفاده از داده های ماهواره ای می توان از این ذخایر به بهترین نحو استفاده کرد.
وی اظهار داشت: آمادگی داریم سهم استان و شهرستان فردوس را در برنامه توسعه فضایی کشور ارتقا دهیم و از این فناوری در توسعه رفاه اجتماعی منطقه استفاده کنیم.
دبیر اجرایی همایش فناوری هوا - فضا و تجاری سازی فردوس هم گفت: این همایش ١١ و ١٢ بهمن ماه با همکاری پنج دانشگاه مطرح کشوری در شهرستان فردوس برگزار می شود.
حسین اکبری افزود: به مناسبت روز فناوری فضایی در کشور و در خراسان دیار خواجه نصیرالدین طوسی،‌ شهرستان فردوس که خواجه مدتی در آن زیسته و برخی از کتاب‌های خود را به رشته تحریر درآورده، میزبان همایش فناوری هوا - فضا و تجاری سازی است.
وی «هواپیماهای کوچک و سبک و نقش آنها در آینده توسعه شهری»، «ماهواره های کوچک سنجش از دور، ابزاری نوین در خدمت توسعه پایدار» و انرژی خورشیدی، نسل آینده انرژی های نو» را از محورهای این همایش عنوان کرد.
دبیر همایش فناوری هوا - فضا و تجاری سازی فردوس گفت: این همایش با همکاری سازمان فضایی ایران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، پژوهشگاه هوافضا، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علم و صنعت ایران به میزبانی شهرستان فردوس برگزار می شود.
شهرستان فردوس در 195 کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی است.
9865*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.