به گزارش ایرنا غلامرضا قوسی روز پنجشنبه در نشست خبری افزود: با بهره برداری از این پروژه ها در 11 شهرستان استان زمینه اشتغال مستقیم 504 نفر و تثبیت شغل سه هزار و 891 نفر فراهم می شود.
وی خانوار برخوردار از پروژه های قابل افتتاح دهه فجر را 14 هزار و 435 خانوار عنوان کرد و گفت: این پروژه ها در بخش های مختلف از جمله امور عشایر، باغبانی، دامپزشکی، آب و خاک، فراوری، مکانیزاسیون، منابع طبیعی، تعاون روستایی و صنایع وابسته کشاورزی برنامه ریزی شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیشترین تعداد پروژه را مربوط به حوزه آب و خاک دانست و اظهار داشت: آب و خاک محور برنامه ریزی برای توسعه بخش کشاورزی بوده و در این حوزه 258 پروژه قابل افتتاح است.
وی ادامه داد: همچنین شهرستان قاینات بیشترین تعداد پروژه قابل افتتاح دهه فجر استان را به خود اختصاص داده چون به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی مطرح است.
قوسی احداث بارگاه بهداشتی زرشک، فراوری پسته، بسته بندی محصولات کشاورزی و خشکبار، بهره برداری از روغن های کنجد و آفتابگردان، احداث انبار محصولات کشاورزی و سردخانه از جمله پروژه های شاخص استان در بخش کشاورزی ذکر کرد.
وی بر حمایت از مرزنشینان و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها تاکید کرد و گفت: یکی از طرح هایی که در نواحی مرزی در حال پیگیری است توسعه واحدهای کوچک مقیاس و واحدهای دامداری سنتی و کوچک است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین پرورش شتر در روستاها و مناطق مرزی با توجه به ضریب تبدیل و بازدهی بالایی که دارد می تواند موجب نگهداری جمعیت در این مناطق شود و سازمان جهاد کشاورزی نیز از این طرح ها حمایت می کند.
وی به اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز در استان اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح از سال 93 در استان آغاز شد و سالانه حدود 40 میلیارد تسهیلات در این زمینه به عشایر پرداخت می شود.
قوسی طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار را از دیگر سیاست های حمایتی از مرزنشینان و عشایر استان عنوان کرد و گفت: روستاییان و عشایری مرزی می توانند در ارتفاعات به کشت دیم بپردازند.
وی اضافه کرد: در این زمینه امسال 80 هزار سهمیه به استان داده شد تا مررنشینان بتوانند در عرصه های منابع ملی نسبت به کشت گیاهانی از جمله عناب، گل محمدی، زرشک، سنجد و گیاهان دارویی از قبیل آنغوزه اقدام کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در ادامه این نشست خبری به مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: احیا و مرمت قنوات قبل از انقلاب صفر و از سال 57 تا 83 تعداد یکهزار و 91 مورد و تاکنون به 2 هزار و 651 رشته قنات افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: کانال انتقال آب و لوله گذاری قبل از انقلاب صفر و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به 2 هزار و 707 کیلومتر افزایش یافته است.
قوسی با بیان اینکه خراسان جنوبی 20 درصد جمعیت شتر کشور را به خود اختصاص داده است گفت: حمایت از دام های سازگار با اقلیم استان از سیاست های سازمان است و اکنون این استان با دارا بودن 29 هزار نفر شتر رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه کمبود سرمایه از مشکلات دائمی بخش کشاورزی است اظهار داشت: در این زمینه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در تمامی شهرستان های استان راه اندازی شده است.
وی میزان سرمایه گذاری ایجاد شده در صندوق های حمایت از بخش کشاورزی را 660 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 84 هزار و 637 نفر عضو این صندوق ها هستند.
قوسی افزود: مکانیزاسیون بخش کشاورزی در حال حاضر به 1.77 اسب بخار ارتقا یافته که این موضوع از برنامه های مهم وزارت جهاد کشاورزی طی سال های اخیر بوده است.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.