به گزارش ایرنا، فضای مجازی یکی از مهمترین ابزارهای ورود به عصر جدید است اما چگونگی استفاده صحیح یا ناصحیح از آن به موضوعی تبدیل شده که بازخورد آن روانشناسان را به فکر واداشته است.
استفاده از فضای مجازی خوب است یا بد را باید از نحوه نیازمندی ها بررسی کرد اما به طور حتم آسیب های برآمده از آن، سنین مختلف جامعه را درگیر کرده به طوری که تمام اعضای خانواده به نحو مختلف با آن درگیرند.
در حال حاضر به طرز ناباورانه ای کودکان و نونهالان به عنوان یکی از مهمترین کاربران فضای مجازی شناخته می شوند اما آنچه حایز اهمیت است نحوه استفاده از این فضاست که عموما برای این سن از جامعه مضر شناخته می شود.

** کودک، فضای مجازی، نقش والدین
یکی از روانشناسان صاحبنظر فضای مجازی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به فراگیری فضای مجازی در همه ابعاد زندگی، والدین از دسترسی آزادانه و بدون مرز فرزندانشان به فضای مجازی ابراز نگرانی می کنند و این مهم درصد زیادی از جامعه را دربر می گیرد.
صدیقه اشراقی افزود: امروزه در دنیا تعیین سن مورد نیاز برای بسیاری از مسایل اجتماعی همچون رانندگی، رای دادن و سایر ارتباطات مورد توجه قرار می گیرد اما متاسفانه نبود هیچگونه محدودیتی برای ورود به فضای مجازی زمینه ساز آسیب هایی خواهد بود که به طور حتم جامعه را درگیر می کند.
وی ادامه داد: راهکارهای زیادی برای جلوگیری کودکان از ورود به فضای مجازی بدون محدودیت وجود دارد اما آموزش و یادگیری والدین در تحقق این امر نقش تاثیرگذاری را می تواند ایفا کند.
اشراقی با بیان اینکه والدین باید در دسترس فرزندان باشند، تصریح کرد: کودکان زمانی که حضور فعالانه پدر و مادر به خصوص در مواقعی که به آنها نیاز دارند را احساس نکنند بیشتر به فضای مجازی گرایش پیدا می کنند و در نتیجه احتمال بیشتر استفاده ناصحیح توسط فرزند وجود دارد.
وی اظهار داشت: والدین همواره باید آموزش نحوه صحیح از فضای مجازی را به کودکانشان آموزش دهند و برای اطمینان بیشتر محتوا و اطلاعات ذخیره شده و همچنین تاریخچه جست و جو های اینترنتی فرزندانشان را بررسی کنند.
این روانشناس کودک و خانواده با بیان اینکه رفتار دوستانه والدین جلوی مخفی کاری کودکان در همه زمینه ها را خواهد گرفت، افزود: بسیاری از والدین در فضای همچشمی یا به خیال سهولت دسترسی فرزندان خویش به تکنولوژی بدون توجه به سن و موقعیت فرزندشان اقدام به خرید رایانه، موبایل و تبلت جداگانه می کنند که این خود شروع نوعی آسیب است.
وی تاکید کرد: تهیه ابزار ورود به فضای مجازی در سنین پایین ضمن فعالیت آزادانه و بدون مرز فرزندان، موقعیت را برای آسیب های اجتماعی و فرهنگی کودکانشان در آینده ای نزدیک فراهم می کنند.
اشراقی در ادامه آموزش تربیت جنسی و نحوه صحیح استفاده از فضای مجازی را از مهمترین ضروریات خانواده ها عنوان کرد و یادآور شد: به طور حتم رعایت این مهم ضریب امنیت خانواده و فرزند را بالا خواهد برد.

** کودک، بازی رایانه ای، والدین
یکی از روانشناسان موسسه بنیاد کودک خراسان جنوبی در این رابطه گفت: از زمان توسعه و گسترش رایانه ‌ها کم کم سروکله بازی‌ های رایانه ای پیدا شد که قبل از اوج گرفتن بازی‌ های رایانه‌ ای و محبوبیت آن برای کاربران، بازی‌ های سنتی و در فضای بازی رواج داشت.
صدیقه اخلاقی ادامه داد: رفته رفته این رقیب سنتی از سوی رقیب جدید خود کنار زده شد و این بازی‌ های کامپیوتری بود که جز محبوب‌ ترین بازی‌ ها برای بچه‌ ها به حساب آمد.
وی اظهار داشت: به اعتقاد برخی کارشناسان بازی ‌های رایانه ‌ای در کنار ضعف‌ های زیاد مزایایی دارد و برخی از بازی‌ های فکری و معمایی در فضای مجازی می‌تواند سلول‌ های مغزی را به فعالیت واداشته و فکر کودکان را تقویت کند و موجب رشد خلاقیت و بالندگی ذهنی فرزندان شود.
اخلاقی اضافه کرد: اما باید در نظر داشت که تهدیدات جدی این بازی ها برای سلامت جسم و روح فرزندان موضوعی است که توجه خانواده‌ها را می طلبد، نوع بازی ‌ها، میزان استفاده و توجه به بازی ‌های سنتی در کنار بازی های رایانه‌ای سوالاتی است که این روزها خانواده ها را درگیر آن کرده است.
وی با بیان اینکه در بازی ‌های سنتی ارتباط متقابل وجود دارد، افزود: در این نوع بازی کودکان با هم سن و سالان و با توانایی ‌هایی هم سطح بازی می‌کنند، اما در بازی های رایانه ای کودک با یک رایانه و در تنهایی خود بازی می کند.
به اعتقاد این روانشناس کودک بازی های سنتی اغلب با تحرک جسمی بیشتر همراهند و بچه ها را به زندگی جمعی و تعامل با دیگران در دنیای واقعی سوق می دهند و کودکان در بازی های سنتی یاد می گیرند که چگونه با دیگران تعامل داشته باشند و از با هم بودن لذت ببرند.
اخلاقی با بیان اینکه والدین باید با تفریحات سالم و پر کردن اوقات فراغت فرزندانشان از میزان فعالیت آنها در فضای مجازی و بازی‌ های رایانه‌ ای بکاهند، گفت: استفاده بیش از حد کودک از این فضا موجب عوارضی می شود که سال ها والدین را درگیر خواهد کرد.
وی عوارض چشمی و بینایی،‌ آسیب های ساختار بدن و ستون فقرات،‌ کتف و گردن و مچ دست،‌ اضافه وزن،‌ اختلال در خواب و تغذیه، بروز هیجان های شدید عصبی، ‌تمایل به رفتار های خلاف قانون و هنجارگریزی در کاربران و تقویت حس پرخاشگری را از مهمترین عوارض استفاده نادرست کودک از فضای مجازی و بازی های رایانه ای عنوان کرد.
اخلاقی، انزوا طلبی و گوشه گیری و ضعف در تعامل با محیط واقعی و همسالان، کاهش تعامل با والدین و سایر اعضای خانواده، کاهش توجه به مطالب درسی و افت تحصیلی، تقویت حس خود خواهی و زیاده خواهی افراطی را از دیگر آسیب های بازی های آنلاین در فضای مجازی دانست.
وی با بیان اینکه امکان اعتیاد به بازی های کامپیوتری و ویدیویی وجود دارد، تاکید کرد: طبق برخی بررسی ها این بازی ها باعث بروز کوتاه مدت رفتار پرخاشگرانه، خشونت و ترس در افراد می شوند.
روانشناس کودک در ادامه افزود: والدین در نحوه استفاده فرزندان از فضای مجازی و انتخاب بازی های رایانه ای می توانند نقش تاثیرگذاری داشته باشند و این نقش باید به تقویت روحیه همکاری و نوع دوستی ختم شود تا کودک در این مسیر مهارت های اجتماعی را به کمک ابزار کمک آموزشی اما به طور کامل استاندارد فرا گیرد.
گزارش: محمدرسول ابراهیمی
3215 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.