به گزارش ایرنا، عیسی جعفری گیو در نشست خبری اظهار داشت: از مجموع سرمایه گذاری خارجی مصوب که برای 18 پروژه بوده است 131 میلیون دلار به نتیجه رسیده که شامل هفت پروژه می شود.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی بیان کرد: استخراج و بهره برداری معادن زغال سنگ و ریخته گری شمش چدن توسط سرمایه گذاران چینی از جمله این طرح ها است.
وی با اشاره به راه اندازی واحد بسته بندی مصالح ساختمانی توسط سرمایه گذار افغانی گفت: بسته بندی حبوبات، غلات و برنج با سرمایه خارجی پاکستان در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی خوسف توسط سرمایه گذاری از آفریقای جنوبی ، نیروگاه یک مگاواتی بشرویه توسط سرمایه گذار آلمانی، شراکت سرمایه گذار ترکی در شرکت تولیدی و معدنی فلوراسپار طبس از جمله این طرح های سرمایه گذاری خارجی است.
جعفری گیو با بیان اینکه 337 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در حال پیگیری است افزود: این سرمایه گذاری در قالب هفت پروژه پیگیری می شود که امیدواریم به نتیجه برسد.
وی از ابطال مجوز سرمایه گذاری خارجی چهار پروژه در استان با میزان سرمایه گذاری 517 میلیون دلار خبر داد و اضافه کرد: علت این ابطال یا از طرف خود سرمایه گذار بوده و یا موعد قانونی سپری شده که دستگاه های متولی اقدام به ابطال مجوز کرده اند.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی جمعیت یارانه بگیر استان را 764 هزار و 661 نفر اعلام کرد و گفت: 99 درصد جمعیت استان از محل هدفمندسازی، یارانه دریافت می کنند.
وی ادامه داد: در فاز اول هدفمندی یارانه ها 12 هزار و 582 میلیارد ریال و از ابتدای فاز دوم تاکنون 19هزار و 494 میلیارد ریال یارانه برای مردم خراسان جنوبی واریز شده است.
جعفری با اشاره به شاخص های اقتصاد کلان استان نیز گفت: محصول ناخالص داخلی به قیمت جاری سال 94 حدود 67 هزار و 545 میلیارد ریال است.
وی افزود: بیشترین ارزش افزوده به قیمت جاری سال 94 در استان نیز مربوط به بخش خدمات با 35 هزار و 316 میلیارد ریال است.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی نرخ بیکاری استان در سال 96 را 11.5 درصد اعلام کرد و گفت: نرخ مشارکت اقتصادی در این سال 40.7 بوده است.
وی با اشاره به سهم اشتغال بخش های اقتصادی استان در سال 96 افزود: کشاورزی 30.9 درصد، صنعت 28.1 درصد و خدمات 40.9 درصد سهم اشتغال استان را دارد.
جعفری شاخص بهای مصرف کننده در استان بر اساس نرخ تورم 12 ماه منتهی به آبان ماه امسال را 22 درصد اعلام کرد و گفت: نرخ تورم خوراکی ها و آشامیدنی ها، بهداشت و درمان، حمل و نقل، مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت در همین مدت به ترتیب 24.9، 12، 29.7 و 10.3 درصد بوده است.
وی در خصوص وضع بازار پولی و مالی استان نیز بیان کرد: مانده کل تسهیلات بانکی تا پایان مهرماه امسال 54 هزار و 198 میلیارد ریال بوده که نسبت به پایان مهرماه سال قبل 20 درصد افزایش داشته است.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه مانده کل سپرده های بانکی استان تا پایان مهرماه امسال 69 هزار و 959 میلیارد ریال بوده افزود: این رقم نسبت به پایان مهرماه سال گذشته 34 درصد افزایش داشته است.
وی نسبت تسهیلات به سپرده های بانکی استان را تا پایان مهر ماه امسال 77 درصد اعلام کرد و ادامه داد: این میزان نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش را نشان می دهد.
جعفری یادآور شد: حق بیمه تولیدی استان نیز در 9 ماه امسال هزار و 176 میلیارد ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 29 درصد افزایش داشته است.
وی بیان کرد: خسارت پرداختی بیمه ها در این مدت 756 میلیارد ریال بوده که این رقم نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل 17 درصد رشد را نشان می دهد.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی گفت: نسبت خسارت به حق بیمه 9 ماه امسال 64 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد کاهش داشته است و نیز ماخذ این اطلاعات بیمه ایران، آسیا ، البرز و داناست.
جعفری در خصوص آمار مربوط به سهام عدالت استان نیز اظهار داشت: تعداد مشمولان سهام عدالت استان تا ابتدای دولت یازدهم 640 هزار و 644 نفر بوده اند که این آمار اکنون به 649 هزار و 205 نفر رسیده است.
وی با بیان اینکه 85 درصد جمعیت استان را سهامداران تشکیل می دهد افزود: 570 هزار نفر سود سهام خود را دریافت کرده اند که مبلغ واریزی سود 480 میلیارد ریال بوده است.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی یادآور شد: 568 هزار نفر از مشمولان سهام عدالت استان شماره شبای خود را در سامانه ثبت کرده اند و مابقی یعنی 81 هزار نفر هنوز به این کار مبادرت کرده اند و همچنین 36 هزار و 459 نفر از سهامداران نیز فوت کرده اند.
جعفری از چاپ 6 عنوان کتاب در حوزه پژوهشی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان خبر داد و گفت: در این کتاب ها ، پتانسیل ها و ظرفیت های استان معرفی شده و تمام سرمایه گذاران قبل از ورود به استان در جریان این پتانسیل ها قرار می گیرند.
وی انجام چهار طرح پژوهشی ، انتشار 19 شماره از فصلنامه اقتصاد خاوران و تدوین 84 گزارش اقتصادی را از دیگر اقدامات در حوزه پژوهش برشمرد.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه بهبود فضای کسب و کار یکی از رویکرد های حمایت سرمایه گذاری خارجی است افزود: بعد از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی 209 مجوز کسب و کار در استان احصا شد که برخی مجوزها تکراری یا مشابه بودند.
وی ادامه داد: از این تعداد 158 مورد در کارگروه های تخصصی مورد بازنگری و بازبینی قرار گرفت و 117 مورد نیز پیشنهاد کارشناسی برای حذف، اصلاح یا تجمیع مجوزها داده شده است.
جعفری با اشاره به اصلاح 69 فرآیند کسب و کار در استان اظهار داشت: 149 قانون و مقررات مخل کسب و کار نیز شناسایی که 6 مورد آن تاکنون اصلاح شده است.
وی افزود: 20 مورد عدم تفویض اختیار به استان نیز شناسایی شده تا فرآیند صدور مجوزها تسهیل شود.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی در مقایسه شاخص کل محیط کسب و کار استان و کشور نیز گفت: این شاخص، بهار 97 در کشور 6.15 و در تابستان امسال 6.40 بوده که نشان می دهد وضع بدتر شده است.
وی ادامه داد: همین شاخص بهار 97 در خراسان جنوبی 6.16 و تابستان امسال 6.25 بوده که گرچه به نسبت بهار اوضاع بدتر شده است اما به نسبت کل کشور از رتبه چهاردهم کسب و کار به رتبه 11 ارتقا یافته ایم.
جعفری با اشاره به تغییرات نرخ ارز بین بهار و تابستان در مسایل کسب و کار افزود: برخی عوامل وجود دارد که در سطح استان نمی تواند اثر گذار باشد.
وی با اشاره به عملکرد اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان در حوزه نظارت مالی نیز گفت: مستند سازی املاک فاقد سند دولت به عنوان یکی از اولویت های اصلی بوده که با شتاب قابل قبولی در حال انجام است به نحوی که اسناد مالکیت دولتی از سال 90 تا پایان دیماه امسال از 2 هزار و 333 به سه هزار و 349 فقره سند افزایش یافته است.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی ادامه داد: با راه اندازی سامانه اموال غیر منقول دولت ( سادا) چهار هزار و 569 ملک دولتی شناسایی و ثبت شده همچنین مستند سازی یکهزار و 220 ملک فاقد سند در حال پیگیری است.
وی از صدور 2 هزار و هفت سند تک برگی برای اموال غیر منقول دولت خبر داد و گفت: این رقم 60 درصد اسناد را شامل می شود.
جعفری با اشاره به حضور نظاران مالی در دستگاه های اجرایی بیان کرد: تمام خرج کرد اداراتی که ذیحساب دارند با نظارت انجام می شود و ما جزو معدود استان های کشور هستیم که کمترین تخلفات مالی در استان وجود داشته است.
وی ادامه داد: در راستای اجرای ماده یک قانون رفع موانع تولید از سال 94، 32 هزار و 278 میلیارد ریال بدهی و مطالبات شناسایی شده که توانستیم بخشی از آن را با بدهی مالیاتی یا وام های بانکی پایاپای کنیم.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی افزود: در همین راستا 521 میلیارد ریال برای رفع مشکلات پیمانکاران تهاتر شده است.
وی با بیان اینکه در سه سال اخیر دولت روش های تامین مالی جدید در دستور کار قرار داده است گفت: یکی از این روش ها اسناد خزانه اسلامی بوده که با همکاری بانک ملی در مجموع چهار هزار و 477 فقره گواهی اسناد خزانه به مبلغ سه هزار و 232 میلیارد ریال برای اشخاص صادر شده است.
جعفری با اشاره به سهم 2 درصدی استان از اعتبارات عمرانی کشور افزود: از این حیث در جایگاه هفدهم تا بیستم بین استان ها قرار داریم در حالیکه در تامین درآمدهای عمومی کشور سهم استان 29 صدم درصد است که در بین استان ها در رتبه 29 هستیم.
وی یادآور شد: درآمد پیش بینی شده برای امسال 279 میلیارد ریال است که تا الان 86 درصد آن محقق شده است.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه سهم اعتباری استان 10 برابر درآمد هزینه ها است تاکید کرد: باید تلاش بیشتری در استان برای شناسایی منابع درآمدی جدید انجام شود که یکی از آن راه ها رونق کسب و کار است.
وی با اشاره به شعار محوری دهه فجر امسال گفت: باید با افتخار به گذشته و امید به آینده جایگاه ایران در دوران قبل و بعد از انقلاب مقایسه و دستاوردهای 40 ساله به خصوص در بحث زیرساخت ها معرفی شود.
جعفری اظهار داشت: در بحث زیرساخت ‌ها پیشرفت‌های چشمگیری بعد از انقلاب وجود داشته و اقدامات خوبی در این حوزه انجام گرفته است.
وی با بیان اینکه جنگی که در حال حاضر دشمن علیه ایران آغاز نموده جنگ اقتصادی است، اضافه کرد: دشمن تمام توان خود را به کار برده تا رابطه مالی ایران را با دنیا قطع کرده و مردم را که نقطه قوت نظام اسلامی ایران محسوب می‌شوند با اعمال فشارهای اقتصادی از نظام جدا کنند.
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.