به گزارش ایرنا ناصر نبی زاده روز یکشنبه در نشست خبری ارائه برنامه های کارگروه فرهنگی و هنری ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خراسان جنوبی افزود: این تعداد برنامه در دهه فجر شامل جشنواره فیلم فجر، جشنواره هنرهای تجسمی، اجرای نمایش، رونمایی از فیلم مستند، جشنواره استانی شعر فجر و سایر برنامه هاست.
وی اظهار داشت: برگزاری 10 شب شعر در شهرستان های استان، نخستین جشنواره استانی شعر طنز در نهبندان، راه اندازی کاروان های قرآنی در سراسر استان، برگزاری نمایشگاه قرآنی در شهرستان های کمتر توسعه یافته، جشنواره عکس در سربیشه، 10 جشن بزرگ انقلاب که جشن محوری در یکی از روستاهای نهبندان با نام «طبسین سفلی» در حوزه فرهنگی و هنری 15 بهمن ماه امسال برگزار می شود از دیگر برنامه های ویژه دهه فجر است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: قبل از انقلاب هیچ گونه پروژه عمرانی در حوزه فرهنگی و هنری در جنوب خراسان وجود نداشت و امروز 34 پروژه عمرانی در استان خراسان جنوبی افتتاح شده یا در حال انجام است و 16 پروژه با 16 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز را در حال نهایی شدن داریم که هفت میلیارد تومان برای این پروژه ها تخصیص یافته و امیدواریم این تخصیص افزایش یابد.
وی گفت: قبل از انقلاب هیچ اداره ای با عنوان فرهنگ و هنر وجود نداشت و فقط یک نمایندگی اداره فرهنگ و هنر در بیرجند وجود داشت اما امروز 11 اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را در شهرستان های استان داریم که نشانه گسترده شدن عدالت و دسترسی عمومی مردم به حوزه فرهنگ است.
نبی زاده افزود: تعداد سرپرستی خبرگزاری ها قبل انقلاب چهار مورد بود که اکنون به 13 مورد افزایش یافته و تعداد نشریات از 2 به 33 نشریه رسیده است.
وی اظهار داشت: 34 پایگاه خبری در استان فعال است در حالیکه قبل انقلاب هیچ پایگاه خبری وجود نداشت و قبل از انقلاب 17 نشریه مکتوب در استان بود و امروز 77 نشریه فعالیت می کنند.
وی گفت: قبل از انقلاب تنها 2 دکه مطبوعاتی در این منطقه بود که اکنون 22 دکه مطبوعاتی در استان وجود دارد و 81 کانون تبلیغات و آگهی فعال است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: قبل از انقلاب تعداد انجمن های فرهنگی، هنری و ادبی یک انجمن بود و امروز 33 انجمن در حوزه های مختلف ادبی، نمایشی، خوشنویسی و... فعال هستند.
وی بیان کرد: قبل از انقلاب هیچ نگارخانه ای در منطقه جنوب خراسان نبود و امروز هشت نگارخانه در استان فعال است که امکان ارائه آثار هنری در این منطقه فراهم است.
نبی زاده گفت: قبل انقلاب اسلامی هیچ گونه جشنوراه و فعالیتی در جنوب خراسان نبود و فقط چند جشنواره در تهران بود اما بعد از انقلاب تعداد 223 جشنواره در حوزه ملی و استانی در خراسان جنوبی برگزار شد و 26 نکوداشت بزرگان و مفاخر در استان و 369 نمایشگاه قرآنی برگزار شده است.
وی افزود: قبل انقلاب هیچ پلاتو (سالن نمایش) وجود نداشت و به شکل مختصر بعضی نمایش ها در بعضی از سالن های آموزش و پرورش اجرا می شده در صورتی که امروز 12 پلاتوی تخصصی در استان داریم.
وی تصریح کرد: قبل انقلاب تنها سه سینما در خراسان جنوبی وجود داشت که امروز هشت سینما در استان داریم و یکهزار و 35 اثر نمایشی تاکنون تولید شده و 6 خانه فرهنگ دیجیتال در استان داریم در صورتی که قبل انقلاب این فضا اصلا نبود و آموزشگاه های آزاد هنری و سینمایی قبل انقلاب در خراسان جنوبی وجود نداشت و امروز 41 آموزشگاه آزاد سینمایی وجود دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: قبل انقلاب تنها سه چاپخانه در استان داشتیم که امروز 56 چاپخانه در این منطقه وجود دارد و هیچ انشاراتی در گذشته نبود که امروز 24 انتشارات داریم و 300 نمایشگاه کتاب در ابعاد مختلف برگزار شده است.
وی گفت: قبل از انقلاب هیچ موسسه فرهنگی هنری نداشتیم و امروز 40 موسسه در استان فعالیت می کند.
نبی زاده کانون های فرهنگی و هنری مساجد را مولود انقلاب برای استفاده از ظرفیت های گسترده ای دانست که در این حوزه وجود دارد و افزود: امروز 616 کانون فرهنگی و هنری مساجد در سطح استان داریم که 492 هزار کتاب در این کانون ها وجود دارد و 58 هزار و 700 نفر ظرفیت این کانون هاست.
وی گفت: 45 همایش ملی قرآنی تاکنون برگزار و بسترهای عادلانه ای برای دسترسی عمومی مردم به حوزه فرهنگ بعد از انقلاب اسلامی ایجاد شده و بخشی از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی افزود: سالن نمایش نهبندان شروع به کار کرده و نگاه به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته نگاه اساسی است که هم نظام و هم مسئولان به آن توجه عمیق دارند که در دهه فجر امیدواریم سالن بازسازی شده گلبانگ را بتوانیم در اختیار گروه های نمایشی قرار دهیم همچنین شروع به کار مجتمع فرهنگی و هنری طبس و آمفی تئاتر شهرستان بشرویه را داشته باشیم.
وی اظهار داشت: در مجموع سه پروژه مربوط به پروژه های دهه فجر در نهبندان و طبس با یک میلیارد و100 میلیون تومان اعتبار و مجتمع بشرویه با یک میلیارد و 100 میلیون تومان اعتبار افتتاح و کلنگ زنی می شود.
ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کتابخانه های عمومی، حوزه هنری، اوقاف و امور خیریه، حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد و بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی اعضای کمیته فرهنگی و هنری ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستند که نبی زاده از آنها تشکر کرد.
7559*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.