به گزارش ایرنا، یکی از سازمان هایی که همزمان با انقلاب اسلامی رشد کرده بهزیستی است. بنیانگذار این سازمان شهید محمد علی فیاض ‌بخش است که بعد از انقلاب این فرصت را پیدا کرد تا فعالیت‌های خود را در راستای کمک به مردم گسترش دهد.
پیش از انقلاب خدماتی محدود در قالب مجتمع های روستایی، عشایری و شهری به کودکان و زنان بی سرپرست ارایه می شد. اما با همت شهید فیاض بخش و سربرآوردن سازمان بهزیستی از خاک انقلاب این خدمات سال به سال افزون تر و وسیع تر شد تا جایی که هم اکنون بیش از 170 نوع وظیفه برای این سازمان تعریف شده و دامنه فعالیت هایش نیز روز به روز گسترده تر می شود.
برای آشنایی با فعالیت های سازمان بهزیستی از بدو تاسیس تاکنون با مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی به گفت و گو پرداختیم.
علی عرب نژاد، تجمیع سازمان های حمایتی و تخصصی را رهاورد تشکیل سازمان بهزیستی عنوان کرد و به خبرنگار ایرنا گفت: ابتدای تشکیل این سازمان با ادغام 57 نهاد مردمی و موسسه خیریه، خدماتی به زنان، معلولان، کودکان و نوجوانان ارایه می شد که مستمری، خدمات توانبخشی و مهد کودک از جمله آن بود.
وی ادامه داد: بعد از مدتی مجموعه آسیب های اجتماعی، دختران فراری، کودکان خیابانی، طلاق، خودکشی، خشونت های خانگی، کودک آزاری، همسر آزاری که تا قبل از آن هیچ متولی نداشت به بهزیستی سپرده شد.

** چرخش 90 درجه ای برای پیشگیری از معلولیت
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه گسترده شدن دامنه خدمات بهزیستی از برکات انقلاب بوده است بیان کرد: در سال های اخیر این نهاد علاوه بر مستمری دادن، وارد حوزه های مسکن و اشتغال جامعه هدف نیز شده که هیچ کدام از آنها در زمان طاغوت وجود نداشت.
وی یادآور شد: خدمات مددکاری و مراکز مشاوره نیز در جریان 40 سال از عمر انقلاب به وظایف بهزیستی اضافه شد.
عرب نژاد، رسیدگی به مراکز ماده 16 و معتادان متجاهر را از دیگر مسئولیت های جدید بهزیستی عنوان کرد و گفت: اختلالات اجتماعی، بیماران روانی، سالمندان و غیره که متولی نداشتند نیز به خانواده بهزیستی محلق شدند.
وی یکی از کارکردهای مهم بهزیستی بعد از انقلاب را ورود به بحث پیشگیری از معلولیت ها عنوان کرد و افزود: در قالب برنامه ششم توسعه برای این موضوع چرخش 90 درجه ای ایجاد شده تا بتوانیم مبادی ورودی معلولیت ها را کنترل و مدیریت کنیم.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به برنامه های بهزیستی در بحث های غربالگری شنوایی و بینایی اضافه کرد: با مشاوره های ژنتیک از تولد کودکان معلول پیشگیری می شود که دستاورد بسیار بزرگی در 40 ساله انقلاب است.
وی با تقسیم عمر انقلاب به دو زمان 20 ساله بیان کرد: در 20 سال اول اکثر خدمات بهزیستی به صورت حمایتی بود و جامعه هدف نیز بیشتر معلولان و زنان سرپرست خانوار را تشکیل می دادند اما در 20 سال دوم آموزش، بهداشت، درمان، توانبخشی و پیشگیری نیز به این خدمات اضافه شد که اثرات ماندگاری در جامعه داشته است.
عرب نژاد با بیان اینکه قبل از انقلاب خدمات حمایتی پراکنده و محدود بود اظهار داشت: اکنون خدماتی که به جامعه هدف داده می شود همه جوانب یک زندگی از جمله نیازهای عاطفی، مادی، اجتماعی و غیره را شامل می شود.
وی افزود: به طور مثال کودک تحت حمایت در شبه خانواده های بهزیستی از بدو تولد تا بزرگسالی و در تمام مقاطع تحصیلی حمایت می شود.

** افزایش خدمات بهزیستی از 2 به 170
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی یادآور شد: افراد زیر پوشش بهزیستی وقتی به مرحله ازدواج و اشتغال می رسند جهیزیه به همراه سرمایه کار دریافت کرده و حتی تا برای دختران تحت حمایت بعد از ازدواج سیسمونی بچه هم تهیه می کنیم.
وی با اشاره به خدمات گسترده ای که از 15 سال اخیر در حوزه مسکن مددجویان رقم خورده است گفت: این خدمات همه از برکات انقلاب بوده که به افراد تحت حمایت رسیده است.
عرب نژاد افزایش مراکز درمان اعتیاد، توانبخشی، حرفه آموزی و غیره را از دیگر خدمات نوین و دستاورد 40 ساله انقلاب برشمرد و افزود: نسبت به قبل از انقلاب وضع جامعه هدف بهزیستی به طور کامل متحول شده و این مساله کاملا ملموس و محسوس است.
وی با اشاره به فعالیت 500 نهاد اجتماعی در خراسان جنوبی از آنها به عنوان شرکای بهزیستی یاد کرد و گفت: بیش از 95 درصد خدمات برون سپاری شده است.
مدیرکل بهزیستی استان یادآور شد: اگر قبل از انقلاب فقط 2 خدمت به توانخواهان داده می شد اکنون این خدمات به بیش از 170 مورد رسیده که هیچ کدام با یکدیگر مرتبط نیست.
وی در مقایسه آماری از وضع خدمات بهزیستی پیش از تشکیل استان با زمان حال نیز گفت: تمامی خدمات در بخش های مختلف از صفر تا 100 رشد چند برابر داشته است.
عرب نژاد افزود: به طور مثال 13 سال قبل در خراسان جنوبی هیچ موردی در بحث اشتغال معلولان نداشتیم که الان آمار اشتغال به چهار هزار و 156 مورد رسیده است.
وی یادآور شد: بسته های حمایتی که قبل از انقلاب فقط به زنان سرپرست خانوار هر چند وقت یک بار داده می شود امروز بعد از گذشت 40 سال به مستمری ماهانه تبدیل شده است که نشان از توجه نظام به محرومان و ضعیفان دارد.
گزارش از عصمت برزجی
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.