به گزارش ایرنا محمدکاوه کاظم پیشقدم روز شنبه در آیین افتتاح طرح ضیافت اندیشه در دانشگاه بیرجند افزود: برآیند این نیروها باعث شد با یک تعریف جدید میزان رضایتمندی بالاتر برود.
وی گفت: امروز در تعاریف مختلف علوم انسانی تفاوت های چشمگیر ایجاد و مفهوم تعلیم و تربیت و خوشبختی نیز عوض شده و در مسیر دانش با نگاه های متفاوتی مواجه شده ایم.
دکترای علوم سیاسی بیان کرد: در گذشته خوشبختی به مفهوم رفاه، دانش و غیره تعریف می شد اما امروز خوشبختی یک مفهوم ذهنی بوده و احساس رضایت به معنای خوشبختی است.
وی گفت: امروز سلطه ذهن و نگاه ذهنی به مسایل قابل مشاهده است.
کاظم پیشقدم با اشاره به گذشت 40 سال از عمر انقلاب اسلامی یادآور شد: در این 40 سال نیروهای مختلف ذهنی برای آرامش به عنوان یک هدف تلاش کردند و یکی از نقاط قوت انقلاب این بود که مسیر جهانی را هم تحت تاثیر این نگرش تغییر ایران قرار داد.
وی مفهوم دین را از مهمترین دستاوردهای انقلاب دانست و گفت: دنیا نیز از این مفهوم تاثیر پذیرفت و منجر به نوع نگرش جدید در داخل و خارج شد.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی شیراز همچنین اجرای طرح ضیافت اندیشه را فرصت مغتنمی برای به تصویر کشیدن نگاه های مختلف عنوان کرد و افزود: برآیند این نظرات به صورت نتیجه گیری در مقالات و اندوخته های جلسات دیگر مطرح می شود.
وی با بیان اینکه ضیافت اندیشه در دانشگاه های مختلف برگزار می شود گفت: انتقال تجربیات اساتید در این طرح به آگاهی و جهت دهی کلی کمک می کند.
کاظم پیشقدم یکی از اهدف عمده طرح ضیافت اندیشه را به چالش کشیدن حوزه نرم افزاری ذهن و اندیشه و فکر دانست و اظهار داشت: تلاش می شود با این اندیشه و فکر به سمت بنیانگذاری تمدن نوین حرکت کنیم.
وی گفت: برای رسیدن به ثبات و استواری در تمدن باید چالش های بلندمدتی پشت سر گذاشته شود.
استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه گفتمان جدیدی در 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته است افزود: این گفتمان مذهبی یا دینی نه تنها محدود نشده بلکه گسترش نیز یافته است.
وی بیان کرد: چالش ها برای گفتمان تمدنی باید در حوزه دانشگاهی مورد نقد قرار گیرد.
نهمین دوره طرح ضیافت اندیشه با حضور 150 استاد دانشگاه به صورت متمرکز در دانشگاه بیرجند برگزار می شود.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.