به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، سید امیر سلیمانی رباطی افزود: در دوران متاخر اسلامی 2 سبک خاص برک بافی رایج بوده که گونه اول آن بر پایه چله کشی است.
وی یادآور شد: گونه دوم به برک شمشیری معروف بوده و بر پایه دار مشابه دار جاجیم، بافته می شده که برآیند کار تولید پارچه های ضخیم تر از گونه اول است.
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بشرویه گفت: گونه دوم سبک برک بشرویه با همت یکی از پیشکسوتان احیا و اولین پارچه برک به طول 10 متر بعد از نزدیک به یک سده از منسوخ شدن بافته شد که مهمترین ویژگی آن نخ ریسی و چله کشی سنتی با مواد اولیه بومی است.
وی بیان کرد: قدم دوم فرایند احیای برک بافی راه اندازی برک سبک اول بشرویه خواهد بود که این مهم به زودی انجام می شود.
سلیمانی رباطی افزود: تحقیق جامع در خصوص شناسایی پیشکسوتان و جمع آوری ابزار و ادوات تاریخی مربوط به این حرفه و توافقات اولیه با سازمان مردم نهاد ریگ و آفتاب بشرویه انجام شده است تا با بهره گیری و حمایت مالی یکی از موسسات معتبر شرق کشور زمینه رسمی برک بافی بشرویه به صورت کارگاهی ایجاد شود.
وی گفت: برک بافی از رشته های منحصر بفرد صنایع دستی شهر بشرویه یا حتی به تعبیر دیگر نماد و شاخص هنرهای سنتی بشرویه محسوب می شود.
وی بیان کرد: براساس شواهد تاریخی این هنر از دوران تیموری در بشرویه رایج بوده و تا اوایل دوره پهلوی اول ادامه داشته است.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.