به گزارش ایرنا جلال احمدی روز سه شنبه در همایش روز جهانی سرطان افزود: مرکز پیشگیری و تشخیص سرطان در شهرستان طبس و قاینات تیپ یک و در بیرجند تیپ یک و 2 است.
وی بیان کرد: در حوزه مبارزه با بیماری های سرطان چند سال اخیر اقدامات زیادی انجام شده همچنین برنامه هایی خوبی در حال اجرایی شدن است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: برای مبارزه با سرطان سه اقدام از جمله فرایندها و اقدامات مربوط به بیمار، تامین دارو و تجهیز مراکز و فرایندهای مربوط به پرسنل در حال انجام است.
وی گفت: در طرح مدیریت فرایندهای مرتبط با بیمار اقداماتی از جمله ثبت سرطان و تعیین مرحله بیماری، ارزیابی بیمار و تعیین پروتکل کلی درمان، تعیین پروتکل شیمی درمانی، ارزیابی بیمار و تجویز دارد، تزریق دارو و مراقبت های مربوطه و پیگیری بیمار در فواصل درمان انجام می شود.
احمدی ادامه داد: در فرایند تهیه دارو نیز بیماران می توانند داروی مورد نیاز خود را در تمام مراکز بیماری های خاص تامین کنند که در این زمینه مشکلی در استان وجود ندارد.
وی از سازمان دهی مراکز خدمات سرپایی شیمی درمانی در استان خبر داد و گفت: با آیین نامه ای که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استان ها ابلاغ شده تمام مراکز استانداردسازی و ساماندهی شد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: برنامه غربالگری و سرشماری بیماران سرطانی از سال 93 در مرکز جامع بیماری های خاص استان آغاز شده است.
وی گفت: چهار سرطان پستان، دهانه رحم و روده بزرگ شایع ترین بیماری ها در کشور هستند که با تجهیز امکانات این بیماری ها به راحتی قابل تشخیص است.
احمدی افزود: از پایان سال گذشته ابلاغ دستورالعمل ها و شروع به کار مراکز تشخیص زودهنگام سرطان انجام شد و به زودی کار در سه مرکز استان آغاز می شود.
وی به راه اندازی سامانه سیمای سرطان (پرونده الکترونیک) در سطح کشور اشاره کرد و گفت: با ثبت اطلاعات بیماران، روند درمانی بیمار نیز قابل رصد می شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: همچنین اطلاعات به صورت آنلاین از بخش پاتولوژی قابل دریافت است و در این سامانه تشخیص بیماری با پزشک درمانگر خواهد بود.
137 مرکز تشخیص زودهنگام سرطان و کلینیک ‌های غیر واگیر بهمن ماه جاری در سراسر کشور به بهره برداری می رسد که سه مورد در خراسان جنوبی خواهد بود.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.