به گزارش ایرنا محمد دهقانی فیروزآبادی روز سه شنبه در همایش روز جهانی سرطان افزود: شهرستان های بیرجند، طبس و قاینات به ترتیب بیشترین بیماران سرطانی را به خود اختصاص داده اند.
وی بیان کرد: میزان بروز سرطان به ازای هر 100 هزار نفر در استان 130 نفر و در ایران 158 نفر است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در سال های اخیر بیماری های غیرواگیر به دلایل متعدد به مهمترین علل مرگ و میر بشر در سطح جهان تبدیل شده که ایران نیز از این نظر مستثی نیست.
وی ادامه داد: بیش از دو سوم مرگ مردم ایران ناشی از بیماری های غیرواگیر است که در این میان سرطان دومین جایگاه بعد از بیماری های قلب و عروق را به خود اختصاص داده است.
دهقانی گفت: در این زمینه پویش ملی مبارزه به سرطان با شعار «سرطان قابل پیشگیری و درمان است با خودمراقبتی و امید» یکم تا هفتم بهمن ماه برگزار می شود.
وی هدف از پویش ملی مبارزه با سرطان را آگاهی بخشی به مردم در جهت پیشگیری و درمان های امیدبخش دانست و اظهار داشت: با تغییر الگوی زندگی بیماری ها نیز از واگیر به غیرواگیر تبدیل شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: متناسب با این تغییر و تحول، اهداف و عملکردهای حوزه سلامت نیز تغییر کرده است.
وی یادآور شد: بیماری های قلب و عروق، دیابت، پرفشاری خون و تصادفات در راس علل مرگ و میر قرار گرفته است لذا عملکردهای ما نیز باید متناسب با آن تغییر کند.
دهقانی گفت: برای پیشگیری از سرطان چهار عامل مهم کم تحرکی، مصرف دخانیات، مصرف الکل و سبک زندگی سالم که در بروز این بیماری تاثیر گذار بوده و همه به رفتارهای فردی مردم مرتبط است باید اطلاع رسانی شود.
وی بر لزوم امید بخشی به بیماران سرطانی تاکید کرد و افزود: با پیشرفت های قابل توجهی که در تشخیص و درمان سرطان ها در سطح کشور شده چشم انداز خوب و بارقه های امیدی در این بیماران ایجاد کرده که سبب افزایش طول عمر و کیفیت زندگی بیماران شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: در خصوص پیشگیری و تشخیص بیماری سرطان در استان اقدامات خوبی انجام و آموزش های متعددی به همه لایه های جامعه ارایه شده است.
وی گفت: در زمینه درمان نیز با راه اندازی بیمارستان ایران مهر در بیرجند و ارایه بسته کامل از درمان های سرطان در بخش سرپایی شیمی درمانی، بستری و رادیوتراپی سبب شده بسیاری از بیماران که برای درمان ناچار بودند به استان های دیگر مراجعه کنند نیازی به این موضوع نداشته باشند.
دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: هنوز بسته درمان سرطان در استان کامل نیست و برای تامین دستگاه رادیوتراپی در حال پیگیری هستیم.
وی گفت: برخی بیماران سرطانی به پرتو درمانی نیاز دارند که با حضور فوق تخصص خون و سرطان بالغین بخش دیگری از چرخه درمان کامل شده و خدمات در حال ارایه است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: برای تامین داروی مورد نیاز بیماران سرطانی اقدامات خوبی صورت گرفته و علیرغم شرایطی که در کل کشور حاکم است اما بیماران سرطانی استان نسبت به سایر استان ها مشکلات کمتری برای تامین دارو دارند.
وی گفت: همچنین از استان های مجاور افرادی برای تامین دارو به خراسان جنوبی مراجعه می کنند که جای خوشحالی دارد.
در حال حاضر 970 بیمار سرطانی در خراسان جنوبی شناسایی شده و اقدام به درمان کرده اند.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.