به گزارش ایرنا شاپور علایی مقدم روز دوشنبه در نشست شورای عشایر خراسان جنوبی در بیرجند افزود: در حال حاضر 28 درصد جمعیت دام سبک و چهار درصد دام سنگین کشور در اختیار جامعه عشایری است.
وی جمعیت عشایر کشور را یک میلیون و 200 هزار نفر دانست و ادامه داد: اکنون 34 میلیون هکتار از مراتع و 790 هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی و دیم کشور در اختیار عشایر قرار دارد.
معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران اظهار داشت: چهار برنامه راهبردی از جمله تامین عدالت اجتماعی و تعدیل نابرابری ها، ساماندهی جامعه عشایر (کوچ و اسکان)، توسعه اجتماعی مهندسی فرهنگی و حفظ هویت ایرانی اسلامی و ارتقای کیفیت زندگی، بهبود و توسعه منابع انسانی، تولید، اشتغال و درآمد برای توسعه جامعه عشایر کوچنده در نظر گرفته شده است.
وی عنوان کرد: در راستای ارتقای معیشت جامعه عشایر و ایجاد اشتغال هفت برنامه محوری از جمله زنجیره تولید و عرضه گوشت قرمز، تولید و عرضه شیر و فرآورده های لبنی، صنایع دستی، توسعه گردشگری، گیاهان دارویی، توسعه باغات و شرکت های خدماتی، پشتیبانی و مهندسی در کشور اجرا می شود.
علایی مقدم، اعتبار مورد نیاز برای اجرای این برنامه ها را چهار هزار میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: با اجرای آن هفت هزار و 367 شغل برای عشایر ایجاد خواهد شد.
وی یادآور شد: یکی از برنامه های ایجاد اشتغال قانون استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی، تکمیل زنجیره تولید و عرضه گوشت قرمز با هدف راه اندازی طرح های پرواربندی دام در مناطق عشایری و تکمیل مراحل تولید قبل از ورود دام به مراتع است که با اجرای آن از سال 94 تاکنون سالانه 25 درصد گوشت قرمز کشور تامین شده است.
قائم مقام سازمان امور عشایر ایران، تعداد دام پروار شده در این طرح را 2 میلیون و 761 هزار و 835 راس عنوان کرد و افزود: همچنین طی این مدت 34 هزار و 885 تن گوشت قرمز در کشور افزایش یافته است.
وی گفت: تعداد 65 هزار و 654 نفر از اجرای طرح مذکور برخوردار شدند و زمیه ایجاد و تثبیت 52 هزار و 623 نفر نیز در کشور فراهم شده است.
علایی مقدم اضافه کرد: با اجرای طرح یاد شده بیش از 2 میلیون و 94 هزار راس از مراتع خارج شد که چنانچه طرح برای کل دام قابل پروار عشایر اجرا شود 9 میلیون و 500 هزار راس دام از مراتع خارج خواهند شد.
وی ایجاد و تثبیت 213 هزار شغل و صرفه جویی 685 هزار و 456 تن علوفه را از دیگر مزیت های طرح تکمیل زنجیره تولید و عرضه گوشت قرمز در کشور عنوان کرد.
معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران به توسعه انرژی های نو در مناطق عشایری اشاره کرد و گفت: از سال 93 تا پایان 6 ماه نخست امسال تعداد یکهزار و 951 خانوار از آبگرمکن خورشیدی برخوردار شدند.
وی ادامه داد: همچنین طی این مدت 17 هزار و 811 دستگاه انرژی نو بین عشایر کشور توزیع و 13 هزار و 134 خانواراز مزایای آن برخوردار شدند.
علایی مقدم بر لزوم توسعه گیاهان دارویی در مناطق عشایری تاکید کرد و گفت: در حال حاضر 34 میلیون هکتار از مراتع و 792 هزار هکتار اراضی کشاورزی در اختیار جامعه عشایری قرار دارد.
وی افزود: برای توسعه گیاهان دارویی سه موضوع تسهیلات، آموزش و اجرای طرح های پایلوت مدنظر است که عشایر و تشکل های عشایری برای کشت، جمع آوری، بسته بندی و بازرگانی باید در دستور کار قرار دهند.
قائم مقام سازمان امور عشایر، ایران، سطح زیر کشت گیاهان دارویی را 6 هزار و 15 هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس سند راهبردی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی این میزان در سال 1404 باید به 10 هزار و 200 هکتار افزایش یابد.
وی تصریح کرد: میانگین درآمد خالص عشایر یک میلیون 100 هزار تومان است که با برنامه ریزی های انجام شده در برنامه ششم توسعه باید به 2 برابر افزایش یابد.
علایی مقدم ادامه داد: همچنین میانگین سرمایه عشایر نزد تعاونی ها 240 هزار تومان است که در پایان برنامه ششم باید به یک میلیون 400 هزار تومان باید افزایش یابد.
وی گفت: در حال حاضر یک اتحادیه ملی، 21 اتحادیه استانی، 201 شرکت تعاونی و 308 صندوق خرد زنان عشایری با عضویت 6 هزار و 102 نفر در کشور فعال است.
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.