به گزارش ایرنا شاپور علایی مقدم روز دوشنبه در حاشیه آیین تکریم و معارفه مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران افزود: علیرغم اینکه زندگی عشایر وابسته به دام و مرتع است، در راستای ارتقای معیشت و رفاه جامعه عشایری کشور و براساس تاکید وزارت جهاد کشاورزی، سازمان امور عشایر برای ایجاد اشتغال و صیانت از آن و تغییر معیشت و ارتقای وضعیت اقتصادی هفت برنامه دارد.
وی بیان کرد: نخستین برنامه تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز تا سفره مصرف کننده است که می تواند منفعت اقتصادی پس از تولید را برای عشایر داشته باشد.
قائم مقام سازمان امور عشایر تکمیل زنجیره تولید لبنیات و فرآورده های لبنی را از دیگر برنامه ها ذکر کرد و گفت: بسته بندی، حمل و نقل و عرضه لبنیات و فرآورده های لبنی از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی جمع آوری، کشت و بسته بندی گیاهان دارویی را از دیگر برنامه های سازمان عشایر برای ایجاد اشتغال عنوان کرد و افزود: بیش از 34 میلیون هکتار از مراتع در اختیار عشایر قرار دارد که در فاز نخست تحولات عظیمی در جمع آوری، کشت و بسته بندی گیاهان دارویی ایجاد خواهد شد.
علایی مقدم اظهار داشت: یکی دیگر از برنامه های سازمان امور عشایر، بوم گردی و گردشگری است که به دلیل تنوع اقلیم کشور ارزآوری خوبی برای ما خواهد داشت و ورود گردشگر از خارج کشور در ارتقای معیشت و اقتصاد عشایر با تاکید بر حفظ زندگی عرفی عشایر تاثیرگذار خواهد بود.
وی توسعه باغات در اراضی شیب دار را از دیگر برنامه های سازمان امور عشایر اعلام کرد و گفت: ضمن اینکه عشایر مشغول کار دامداری هستند می توانند با توسعه باغات در اراضی شیب دار به درآمد نیز برسند.
وی بر ایجاد شرکت های فنی مهندسی و خدماتی عشایری تاکید کرد و گفت: سازمان با پرداخت تسهیلات به فرزندان عشایر برای ایجاد این شرکت ها از قشر عشایر حمایت می کند تا با پشتیبانی ما تمام مسایل فنی و خدماتی جامعه عشایری را در تمام مناطق کشور انجام دهند.
قائم مقام سازمان امور عشایر کشور افزود: مطابق اصل 44 قانون اساسی تلاش داریم تصدی های دولتی را واگذار و تشکل های دانش بنیان را تقویت کنیم.
وی گفت: با اجرای این هفت برنامه تلاش داریم میانگین درآمد خالص عشایر تا پایان برنامه ششم توسعه به 2 برابر افزایش یابد.
علایی مقدم بیان کرد: در این راستا از ظرفیت قانون استفاده و در برنامه ششم توسعه 17 ظرفیت قانونی برای عشایر ایجاد شده است.
وی پرداخت تسهیلات کم بهره را از دیگر ظرفیت های ارتقای معیشت خانوار عشایر برشمرد و اظهار داشت: در این زمینه از ورودی صندوق توسعه ملی یک واحد درصد توسط مجلس شورای اسلامی به عشایر اختصاص یافت.
وی گفت: با اجرای هفت برنامه مذکور به طور میانگین سالانه 400 میلیارد تومان تسهیلات به عشایر پرداخت خواهد شد.
قائم مقام سازمان امور عشایر کشور ادامه داد: در برنامه ششم توسعه تا 100 هزار خانوار عشایر کشور مطابق با مسایل زیست محیطی و مراتع کشور صاحب پنل خورشیدی می شوند.
وی نصب پنل های خورشیدی را از سیاست های سازمان امور عشایر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر از 230 هزار خانوار عشایر 18 هزار خانوار از این مهم برخوردار شده اند.
علایی مقدم اظهار داشت: برای نصب پنل های خورشیدی 85 درصد تسهیلات توسط دولت و 15 درصد توسط عشایر تامین می شود و در سال های اخیر اختلافی بین سازمان استاندارد و معاونت توزیع برق در خصوص استاندارد پنل ها وجود داشت که این مشکل اخیرا حل شد و نصب پنل ها در دستور کار قرار گرفته است.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.