به گزارش ایرنا حجت‌ الاسلام پرویز بخشی پور روز شنبه در نشست علنی شورای اسلامی شهر بیرجند اظهار داشت: در گذشته از طریق رای ماده 49 باغ و عمارت حسام الدوله به بنیاد شهید واگذار شده است.
وی ادامه داد: در این ارتباط موقوفه ای در پرویزآباد زیرکوه شامل قنات با 2 هزار هکتار زمین وقف بر این محل است که به دنبال احیای قنات هستیم تا درآمد حاصل از موقوفه را صرف ایجاد کتابخانه عمومی در عمارت حسام الدوله کنیم.
وی با بیان اینکه در گذشته به خاطر غفلت اوقاف، سند 6 دانگ به نام بنیاد شهید صادر شده است افزود: دنبال ابطال سند فعلی بنای حسام الدوله و اخذ سند وقف آن از طریق مراجع قانونی هستیم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: آثار تاریخی به عنوان شناسنامه فرهنگ و تمدن شهر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و حفظ آن دغدغه همه متولیان است.
وی بیان کرد: تفاوت بناهای تاریخی وقفی با سایر بناها این است که از منظر شرعی و قانونی جز در شرایط خاص و استثنایی نمی توانیم خارج از نیت واقف آن را هزینه کنیم.
بخشی‌ پور با اشاره به گلایه یک عضو شورای شهر از بی توجهی به باغ و عمارت شوکت ‌آباد و خشک شدن درختان آن افزود: وضع الان این باغ با ورود سرمایه گذار جدید عوض شده و در حال تغییر است.
وی یادآور شد: علت خشک شدن درختان مجموعه باغ شوکت آباد تا حدی تغییر آب و هوا و خشکسالی های اخیر بوده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌ جنوبی تاکید کرد: به زودی باغ و عمارت شوکت آباد با همکاری میراث فرهنگی به هتل تبدیل خواهد شد تا اثری ماندگار بماند.
وی گفت: برای اماکن وقفی چون حسینیه دختر آخوند، حسینیه حاج آمنه و ساختمان باغ بهلگرد بیرجند تفاهم نامه با میراث فرهنگی منعقد شده تا پس از زیباسازی و بازسازی آماده حضور گردشگران باشد.
بخشی پور با اعلام آمادگی برای همکاری با شهرداری بیرجند افزود: 2 تیم مشترک تشکیل می شود و تمامی نقاط هدف برای سرمایه گذاری شناسایی و بررسی خواهد شد.
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.