به گزارش ایرنا حسن اکبری روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: از این میزان 100 میلیون تومان برای تدوین برنامه سیپا ( ظرفیت سازی، مشارکت و آگاهی رسانی) و برگزاری جشنواره تالاب اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: همچنین مبلغ 200 میلیون تومان برای لایروبی و باز کردن مسیرهای منتقل کننده آب به تالاب و همین میزان برای ایجاد مرکز مدیریت تالاب و تجهیز آن در نظر گرفته شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اضافه کرد: بخشی از اعتبار اختصاص یافته برای پایش آنلاین و مدیریت و بخشی نیز برای مشخص کردن مسیرهاست که با انجام اقداماتی از جمله حصارکشی مجموعه، جلوی تخریب بیشتر آن گرفته شود.
وی بیان کرد: تالاب کجی نمکزار نهبندان یک تالاب نمکی است که از سال 1389 به عنوان پایگاه حیات وحش به تصویب سازمان حفاظت محیط زیست رسیده است.
اکبری تاکید کرد: این منطقه از لحاظ منابع آبی سطحی از شرایط مطلوبی برخوردار نیست و در وضعیت بسیار ضعیفی قرار دارد.
وی اضافه کرد: منابع آب زیرزمینی منطقه به صورت قنات، چشمه، چاه عمیق و نیمه عمیق است که به دلیل خشکسالی های پی در پی و بهره برداری بیش از حد از آب های زیرزمینی با افت شدید مواجه شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی یادآور شد: پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار نهبندان یک زیستگاه امن برای پرندگان محسوب می شود که هر ساله به ویژه در فصل مهاجرت پذیرای پرندگانت مهاجر آبزی و کنار آبزی بی شماری است.
وی گفت: تاکنون اقدامات زیادی در این منطقه صورت گرفته که بی تاثیر نبوده است اما نبود زیرساخت های لازم در منطقه امکان پیشبرد برخی از اقدامات از جمله گسترش گردشگری در منطقه را با مشکل مواجه کرده است.
اکبری افزود: همسویی بسیار بالاتری در میان تصمیم گیران و سیاست گذاران برای حفاظت از تالاب و حرکت به سمت بهبود شرایط آن از یک سو و بسترسازی برای مشارکت موثر جوامع محلی در نجات تالاب نیازمند نقشه راهی از اقدامات لازم برای این موضوع است.
وی ادامه داد: در این زمینه طرح سیپا ( ظرفیت سازی، مشارکت و آگاهی رسانی) تدوین شده و در مرحله اعلام نظر قرار دارد این طرح به دستگاه های اجرایی ارسال شده و بعد از دریافت نظرات و پیشنهادات دستگاه های مختلف به تصویب خواهد رسید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تاکید کرد: اینکه در اجرای این طرح چقدر موفق باشیم به میزان همکاری دستگاه های اجرایی استان بستگی دارد.
شهر نهبندان در 200 کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد تالاب کجی نمکزار به مساحت بیش از 22 هزار هکتار در 75 کیلومتری این شهرستان قرار دارد که همه ساله میزبان بیش از پنج هزار پرنده مهاجر است.
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.