به گزارش ایرنا حسن رمضانی روز شنبه در نشست علنی شورای اسلامی شهر بیرجند افزود: ارگ بهارستان قدیمی ترین مقر حکومتی در بیرجند و خراسان جنوبی است که تا اوایل دوره زندیه مورد استفاده قرار می گرفت اما با گسترش شهر و ضرورت پیش بینی امنیتی از آنجا به باغ اکبریه منتقل شد.
وی با اشاره به استفاده از این بنای تاریخی به عنوان مدرسه نسوان در بیرجند گفت: بعد مدتی از این بنا به عنوان کارگاه فرش بافی استفاده می شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بنیاد مستضعفان با تملک این ارگ آن را از باغ زرشکی تفکیک کرد و با واگذاری به دانشگاه علوم پزشکی، کوشک وسط باغ تخریب شده است.
وی با بیان اینکه تفکیک بین ارگ و باغ باعث شده این مجموعه تاریخی ارزشمند ابتر شود گفت: این اقدامات سبب شده در حال حاضر تعریفی که باغ و عمارت از ابتدا داشته از بین برود.
رمضانی با اشاره به اقداماتی که در گذشته توسط میراث فرهنگی برای بازسازی ارگ بهارستان انجام شد افزود: طبقه اول تمام سقف ها ریزش کرده بود که توانستیم آن را احیا و نخاله های بخش شاه نشین عمارت را تخلیه کنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر پی ساختمان پیدا شده و آماده بازسازی و مرمت است اضافه کرد: ارگ بهارستان به عنوان یک اثر تاریخی ثبت ملی ردیف اعتبار ثابتی دارد اما با این ارقام موجود راه به جایی نمی رسد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ضمن اعلام آمادگی برای مشارکت با شهرداری یا بنیاد مستضعفان گفت: باید این وضع اسفناک ارگ اصلاح شود زیرا وقتی گردشگران و محققان سراغ مقر حکومتی شهر را می گیرند نمی توانیم جایی را به آنها معرفی کنیم که کله پاچه تمیز می شود یا انبار ضایعاتی شده است.
وی با تاکید بر خروج ساکنان فعلی ارگ گفت: این افراد چون آگاه به ارزش تاریخی بنا نیستند به آن آسیب وارد می کنند.
رمضانی با بیان اینکه تجربه شهرداری نشان داده که توانایی لازم را از لحاظ فنی برای مرمت بنا دارد افزود: میراث فرهنگی نیز آمادگی دارد که از اعتبارات خود هزینه کند مشروط به اینکه درب ارگ به روی مردم باز شود.
وی تاکید کرد: ارگ بهارستان شرایط یک زمین 2 نبش کنار خیابان را ندارد و اگر تخریب هم شود باید مجدد ارگ بهارستان دیگری در آن ساخته شود لذا به نفع بنیاد مستضعفان است که برای مرمت به ارگان های دیگر واگذار کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی یادآور شد: سیاست میراث فرهنگی خرید بناهای تاریخی نیست اما برای حفاظت از این بناها دغدغه دارد.
وی از مقبره حسام الدوله به عنوان یکی دیگر از آثار فاخر تاریخی در شهر بیرجند یاد کرد و افزود: این مکان قابلیت تبدیل شدن به یک مرکز بزرگ فرهنگی را دارد.

**حفظ آثار تاریخی دغدغه بنیاد مستضعفان است
سرپرست بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: حفظ آثار تاریخی همواره برای این نهاد دغدغه بوده است و در حد توان و چارچوب های سازمان برای این مهم تلاش می کنیم.
رجبعلی طالقانی با اشاره به اخذ چندین مرحله مصوبه واگذاری ارگ بهارستان اظهار داشت: تاکنون از سوی دستگاه های متقاضی اقدامی برای خرید انجام نشده و در حال حاضر تصمیم گیری آن دشوار شده است.
وی گفت: با این حال مکاتباتی با سازمان مرکزی انجام شده و منتظر تصمیم شخص رئیس سازمان بنیاد مستضعفان کشور هستیم.
سرپرست بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه همواره برای حفظ آثار تاریخی همراهی می کنیم افزود: واگذاری رایگان املاک باید طبق چارچوب و ضوابط سازمان باشد اما درخواست شهرداری برای واگذاری رایگان ارگ به سازمان مرکزی منتقل می شود.
وی در پاسخ به این سئوال که برنامه مستعضفان برای آینده ارگ چیست بیان کرد: بازسازی این قبیل اماکن اولویت اول بنیاد نیست ولی دغدغه فکری است چرا که بازسازی موجب ارزش افزوده می شود و برای آن که در قیمت آن تاثیرگذار است نمی توانیم بی تفاوت باشیم.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.