آموزش و پرورش از مهمترین ارکان جامعه محسوب می شود که در تمام دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. متاسفانه اما در ایران این جایگاه در زمان های گوناگون افول هایی داشته است و این روزها نیز با چالش های تازه ای مواجه است. یکی از این چالش ها، کمبود کلاس درسی است که منجر به دوشیفته شدن مدارس زیادی شده است. موضوعی که در استان خراسان جنوبی و بویژه مرکز آن به طور محسوس دیده می شود. به طوری که فقط شهرستان بیرجند با کمبود بیش از 350 کلاس درس مواجه است و 62 مدرسه دوشیفته برای جبران کمبود فضای آموزشی فعالیت می کنند که البته باید گفت فعلا بازهم وضع مطلوب ارزیابی می شود و طبق پیش بینی ها در سال های آینده اوضاع وخیم تر از همیشه خواهد شد. حتی گمانه زنی هایی مبنی بر سه شیفته شدن مدارس نیز شنیده می شود که امیدواریم کار به آنجا نرسد. اما به هر حال این موضوع باید به طور ویژه با همکاری همه مردم و مسئولان در دستور کار قرار گیرد زیرا با ادامه این روند قطعا بخش زیادی از جامعه متضرر خواهند شد.
چالش دوم و شاید سخت تر آموزش و پرورش در استان، موضوع کمبود معلم در مدارس است که با توجه به سیل بازنشستگی ورودی های دهه 70، در چند سال آینده به اوج خود می رسد. گفته می شود در منطقه حدود 300 معلم کم است که با توجه به افزایش تعداد بازنشسته ها و از طرف دیگر نامتعادل بودن میزان ورودی های جدید، مشکل کمبود نیرو در این سازمان روز به روز حادتر می شود.
متاسفانه در چند سال اخیر گویا به دلیل مسایل اقتصادی و برخی بی برنامگی ها، برای استخدام نیروها برابر نیاز تمهیدی اندیشیده نشده است که این موضوع آینده را مبهم تر از پیش می کند. میزان دریافتی پایین و شایعه هایی از قبیل احتمال عدم پرداخت پاداش بازنشستگی در سال های آینده یا افت ارزش آن باعث شده تعدادی از معلمان حتی در بین سال برای بازنشستگی خود اقدام نمایند.
در همین راستا کمبود نیروی انسانی، باعث شده است آموزش و پرورش مجبور به استفاده از تعدادی از بازنشستگان نیز شود. حتی در بخشنامه های جدید، ‌مدیران و معاونان مدارس نیز موظف شده اند در طول هفته چند ساعت تدریس کنند تا بلکه بار این کمبود کمتر احساس شود. راه کارهایی که شاید در یک برهه کوتاه حدی از مشکل را کم کند اما در بلندمدت و خصوصا با توجه به حجم انبوه بازنشستگی ها و ورودی بسیار پایین،‌ آموزش و پرورش به طور قطع در ایجاد تعادل نیرو و تامین نیاز مدارس دچار مشکل خواهد شد. این موضوع بیش از همه در مناطق محروم نمود پیدا می کند و کار را سخت تر از قبل خواهد کرد. در کنار این موضوع مطمئنا باید شاهد مواردی چون چالش های خانواده ها با مدارس، کاهش کیفیت آموزشی و ... باشیم.
اهمیت آموزش و پرورش و نقش آن در پرورش نسل آینده و همچنین درگیر بودن تمامی افراد با آن، باعث خواهد شد این چالش ها ابعاد دیگری نیز به خود گرفته و روز به روز دامنه بیشتری را تحت شعاع خود قرار دهد. اگر از حالا که میانه سال است اقدامی شود و مسئولان استانی و نمایندگان مجلس نیازها و کمبودها را در این حوزه دنبال کنند، شاید آب رفته تا حدودی به جوی باز گردد اما در غیر آن باید منتظر عواقب سنگین و سخت این فرصت سوزی ها برای جامعه در سالهای پیش رو باشیم.
3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.