به گزارش ایرنا، حسینیه امام رضا (ع) بیرجند با معماری ایرانی - اسلامی در بافت تاریخی شهر بیرجند واقع شده و اکنون پس از مرمت و بازسازی با همان ماهیت علم آموزی، مکانی برای تربیت حافظان قرآن کریم است.
برای ورود به طبقه پایین حسینیه باید از در چوبی بزرگی وارد شویم، طبق سنت قدیم درکوب مخصوص بانوان را زده و دق الاباب می کنیم.
آفتاب گرم ظهر بر دامن حیاطی که از شب قبل باران خورده، پهن شده است، نظم حجره های کوچک دورتا دور حیاط چشم نوازی می کند و هر حجره به نام یک شهید مدافع حرم مزین است.
کسی جز یک نفر در حیاط نیست وقتی علت حضورمان را جویا می شود توضیح می دهد: الان وقت خواب قیلوله (نیم روزی) قرآن آموزان است اما تا قبل از اذان ظهر بیدار می شوند.
محمد امیری فرد، جوان 24 ساله ای است که در حسینیه امام رضا(ع) مدرس قرآن بوده و از خرمشهر به بیرجند آمده است.
وی که از سه سال قبل کار تدریس را در این مدرسه قرآنی آغاز کرده به خبرنگار ایرنا گفت: مدرک تحصیلی ام سطح یک حوزه است اما دیپلم هم دارم.
این مدرس قرآن اظهار داشت: جوانان و نوجوانان از سنین 12 تا 22 سال در این مدرسه به مدت یک سال حافظ قرآن می شوند.
امیری فرد، شرایط ورود به این مدرسه را مصاحبه و ثبت نام مجازی عنوان کرد و افزود: پس از یک دوره آزمایشی در تابستان افراد وارد سال تحصیلی حفظ قرآن شده و از مهر تا تابستان سال بعد کل قرآن را حفظ می کنند.
وی با اشاره به ماهیت شبانه روزی بودن این مدرسه قرآنی تصریح کرد: در مدت سه سال که از راه اندازی این مدرسه می گذرد افرادی از سراسر کشور و حتی کشورهای هند و پاکستان تاکنون فارغ الحفظ شده اند.
این طلبه جوان ادامه داد: قرآن آموزان هر روز صبح ساعت پنج برای نماز بیدار شده و تا حدود ساعت 10 در کلاس های حفظ شرکت می کنند.
وی با بیان اینکه ساعت 10 تا 11 وقت خواب قیلوله قرآن آموزان است گفت: پس از آن نماز ظهر و عصر و نهار ، سپس وارد کلاس های مطالعه و مباحثه می شوند.
امیری فرد اضافه کرد: قبل از نماز مغرب نیز زمانی را به ورزش اختصاص داده و بعد از نماز تا ساعت 30: 21 دقیقه که زمان خاموشی است محفوظات خود را مرور می کنند.
وی یادآور شد: هر شخصی برای گذراندن دوره یک ساله باید ماهانه 250 تا 300 هزار تومان شهریه پرداخت کند اما با توجه به اینکه آموزش قرآن یک هدف مقدس است انتظار داریم با کمک هایی از منابع دیگر تخفیفی در شهریه ها اعمال شود.
مدرس قرآن در حسینیه امام رضا(ع) بیرجند با بیان اینکه جذب کمک ها موجب بالارفتن سطح کیفیت خدمات این مدرسه می شود افزود: تابستان آمار متقاضیان بالاتر است و معمولا در این دوره بین 80 تا 120 نفر آموزش داده و استعداد یابی می شوند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی نیز با اشاره به ماهیت موقوفه بودن حسینیه امام رضا(ع) بیرجند از آن به عنوان اولین مدرسه شبانه روزی قرآن در استان یاد کرد و گفت: اولین دوره آموزشی این مدرسه سال 95 – 96 برگزار شد که در طرح مرحله تابستانی 43 نفر و دوره یکساله 17 نفر آموزش دیدند.
حجت الاسلام پرویز بخشی پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال دوم نیز در مجموعه 137 نفر آموزش حفظ قرآن را فراگرفتند.
وی با اشاره به آموزش 80 نفر در طرح تابستانه امسال اضافه کرد: 28 نفر نیز در حال حاضر برای سال تحصیلی پیش رو مشغول حفظ کل قرآن هستند.
وی راه اندازی این مدرسه قرانی در استان را یک اقدام فرهنگی بسیار مهم برشمرد و گفت: طرح تابستانی مرحله 50 روز است و در این مدت قرآن آموزان برای حفظ 4 جزء قرآن تلاش می کنند که در نهایت براساس نظر مربیان هر کس استعداد و توانمندی لازم را داشته باشد وارد مرحله حفظ یک ساله می شود.
وی افزود: از آنجایی که دوره حفظ یک ساله تخصصی است، هم از اساتید بومی آموزش دیده و هم اساتید غیربومی برای فعالیت در مدرسه شبانه روزی حفظ قرآن استفاده می شود.
بخشی پور گفت: تعداد مدارس شبانه روزی حفظ قرآن در کشور بسیار محدود است لذا همه ساله حتی از استان های دیگر هم داوطلب داریم.
وی یادآور شد: اگر فضای آموزشی مناسبی تأمین شود آمادگی راه اندازی مدرسه شبانه روزی حفظ قرآن خواهران را داریم.
به گزارش ایرنا موقوفه حسینیه امام رضا(ع) بیرجند از جمله بناهای وقفی با قدمت 128 ساله است که 400 رقبه دارد. مرمت این بنای تاریخی از اوایل آذر 94 با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان شروع شد و با صرف یک میلیارد تومان اعتبار از محل درآمد رقبات موقوفه حسینیه امام رضا(ع) بیرجند بازسازی شده است.
گزارش از عصمت برزجی
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.