به گزارش ایرنا محمدمهدی سعیدی روز شنبه در تور رسانه ای با موضوع آشنایی با پتانسیل ها و دستاوردهای آبزی پروری در خراسان جنوبی افزود: مجوز پرورش ماهی تیلاپیای نیل در چهار استان خراسان جنوبی، سمنان، یزد و قم صادر شد و دهه فجر عملیات اجرایی یک مجموعه در استان آغاز می شود.
وی اظهار داشت: از چهار سال گذشته پیگیر اخذ مجوز پرورش تیلاپیای نیل بودیم که با همکاری استانداران سابق و نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی فروردین ماه امسال مجوز دریافت شد.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی پرورش ماهی تیلاپیای نیل را بزرگترین رخداد آبزی پروری کشور در این استان کویری دانست و گفت: همزمان با آغاز عملیات اجرایی پروژه یادشده، نخستین جشنواره استانی طبخ ماهی با حضور مسئولان کشوری و استانی در شهرستان فردوس برگزار خواهد شد.
وی از آغاز عملیات اجرایی 15 طرح آبزی پروری همزمان با دهه فجر در استان خبر داد و افزود: از این تعداد 2 طرح ماهی زینتی به صورت صنعتی در قاینات و بشرویه، کلنگ زنی گونه تیلاپیای نیل در فردوس و مابقی استخرهای 2 منظوره آب کشاورزی هستند.
سعیدی ادامه داد: این نوع ماهی دارای رشد و تکثیر سریع و بازارپسند بوده و وزن برداشت این گونه ماهی نیم‌ کیلوگرم است که قابلیت همزیستی با دیگر ماهیان را ندارد.
وی بیان کرد: پارسال یکهزار و 152 تن آبزیان گرمابی و سردآبی و یک میلیون قطعه ماهی زینتی در استان تولید شد.
وی افزود: در حال حاضر 11 اداره کل شیلات و آبزیان و 22 مدیریت در استان های غیرساحلی کشور وجود دارد که خراسان جنوبی از نظر تولید رتبه 18 را بین استان های غیرساحلی و از نظر اعتبارات استانی رتبه 10 و تخصیص اعتبارات رتبه 12 را به خود اختصاص داده است.
سعیدی اظهار داشت: در حال حاضر پیگیری می کنیم مجوزهایی را برای علاقه مندان به پرورش زالو در استان پیگیری و صادر کنیم و تاکنون هیچ مجوز پرورش زالو در استان نداشته ایم.
وی میزان تولید آبزی پروری در استان را امسال حدود یکهزار و 300 تن پیش بینی کرد و گفت: با توجه به اینکه 2 مرکز پیشرفته تولید ماهی زینتی با ظرفیت 200 هزار قطعه در قاینات و بشرویه دهه فجر به بهره برداری می رسد میزان تولید ماهی زینتی نیز به یک میلیون و 200 هزار قطعه افزایش خواهد یافت.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در استان 2 نوع ماهی سردآبی گونه قزل آلای رنگین کمان و ماهی گرمابی کپور و آمور پرورش داده می شود.
وی گفت: آبزی پروری علاوه بر اشتغالزایی و درآمدزایی، حرکت به سمت تولید محصولات ارگانیک نیز است چون مدفوع ماهی کود محلول در آب محسوب شده و با تولید آن برخی کودهای شیمیایی از مدار مصرف کشاورزی حذف می شود.
سعیدی یادآور شد: اکنون حدود 70 باب استخر پرورش قزل آلا، 650 باب استخر پرورش ماهی گرمابی، حدود 10 واحد صنعتی تولید ماهی زینتی و 23 واحد غیر صنعتی و خانگی زینتی در استان وجود دارد.
وی میزان اشتغال ایجاد شده در بخش آبزی پروری استان را 350 نفر اعلام کرد و گفت: اردیبهشت ماه امسال نخستین بار بیش از 400 هزار قطعه بچه ماهی در استان به صورت مشارکتی و یارانه ای توزیع شد.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: ماهی تولیدی استان به کشورهای عرق و کویت و استان های سیستان و بلوچستان، گنبد، گلستان و سایر ارسال می شود.
وی سرانه مصرف ماهی استان را 4.5 کیلوگرم به ازای هر نفر در سال عنوان کرد و گفت: میانگین مصرف کشور 11 کیلوگرم و جهان 28 کیلوگرم است.
سعیدی افزود: 2 صنایع بسته بندی ماهی در استان فعال بود که اکنون یک واحد تولیدی است اما سرمایه گذار ماهی تیلاپیای نیل قول مساعد داده برای فرآوری این نوع ماهی نیز واحد تولیدی راه اندازی کند.
وی بیان کرد: آن دسته از افرادی که برای پرورش ماهی تیلاپیای نیل در استخرهای بالای یکهزار متر مکعب آمادگی داشته باشند می توانند برای ثبت نام و صدور مجوز به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مراجعه کنند.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.