به گزارش ایرنا، عیسی جعفری گیو روز شنبه در سمینار تخصصی بررسی اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده خراسان جنوبی اظهار داشت: پیش از تصویب قانون، فرهنگ سازی مالیات یکی از نیازهای فعلی است.
وی با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی مالیات در بسیاری از کشورهای مقدم بر قانون است گفت: در اغلب کشورها مردم پرداخت مالیات را به عنوان وظیفه می دانند و کسی به فکر فرار از مالیات نیست که اگر چنین باشد ضد ارزش تلقی می شود .
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه قانون جدید مالیات باید قابلیت تحرک بین طبقات کم درآمد و پر درآمد داشته باشد افزود: می توان همانند بسیاری از کشورهای دیگر ضرایبی برای طبقات کم درآمد در نظر گرفت.
وی یادآور شد: تجربه کشورهای دیگر نشان می دهد قانونگذار در این زمینه یک بند در نظر گرفته است که دهک های پایین نه تنها مالیات ندهد بلکه از محل مالیات طبقات بالا به طبقات پایین کمک شود.
جعفری گیو ابراز امیدواری کرد؛ قانون جامع باید با نقش سازمان های مربوطه برای مالیات بر ارزش افزوده به تصویب برسد که منافع تولید کنندگان و مردم در آن دیده شده باشد.
وی گفت: یکی از تاکیدات نظام و دولت این است که به خاطر مسایل اقتصادی و فشارهایی که بر بخش تولید است از نظر مالیاتی با واحدهای تولیدی و کارآفرین برای ادامه کار مماشات کرد که امیدواریم این موضوع در قالب قانونی دیده شود.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی با این اعتقاد که حجم موجود معافیت های مالیاتی یکی از ایرادات سیستم قانونگذاری کشور است افزود: معافیت در آن سطح ممکن است رقابت بین فعالان اقتصادی را دچار مشکل کند.
وی ادامه داد: این مسئله از نظر اقتصادی نیز کار عقلانی نیست و معافیت ها باید به طبقات کم درآمد تعلق گیرد.
جعفری گیو با اشاره به نسبت جمعیت و وسعت استان بیان کرد: خراسان جنوبی 768 هزار نفر معادل کمتر از یک دهم درصد جمعیت ایران را دارد در حالی که مساحت آن 150 هزار و 800 کیلومتر معادل 10 درصد کل مساحت کشور است.
وی افزود: مقایسه همین 2 عدد نشان می دهد که ممکن است بعضی عقب ماندگی ها از نظر زیرساختی موجود باشد.
جعفری با اشاره به درآمد خراسان جنوبی در مقایسه با کلان کشور نیز گفت: این استان تقریبا سه دهم درصد منابع درآمدی دولت را تامین می کند ولی اعتبارات هزینه ای و تملک آن 2.2 درصد بودجه های کشور است که البته ممکن است تخصیص به این اندازه نباشد.
وی افزود: این آمار نشان می دهد که خراسان جنوبی 1.9 درصد از بودجه مازاد کشور را استفاده می کند.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان یادآور شد: با وجود اینکه خراسان جنوبی مساحت زیادی دارد اما از لحاظ زیرساخت ها استان کمتر توسعه یافته تلقی می شویم.
وی تصریح کرد: خراسان جنوبی حتی یک متر آزاد راه ندارد و اکثر جاده ها در بحث دوبانده شدن مشکل دارد.
جعفری گیو درعین حال نیروی انسانی توسعه یافته را یک پتانسیل بزرگ در خراسان جنوبی دانست و گفت: وجود 14دانشگاه و بیش از 3 هزار عضو هیات علمی فوق العاده توانمند گواه بر این ادعا است.
وی با اشاره به قدمت بالای آموزش و پروش در استان خراسان جنوبی افزود: وقتی در جامعه ای نیروی انسانی توانمند باشد باید به سمت قابلیت ها برویم.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی ادامه داد: 18 سال خشکسالی و مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها مشکلاتی را به وجود آورده که نیاز دارد در شرایط فعلی اتاق اندیشه ورزی را تشکیل دهیم تا با همین منابع آبی محدود و فقر بارندگی برنامه ای برای پیشرفت استان تدوین شود.
وی با تاکید بر اینکه حمایت از پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان می تواند برای خراسان حنوبی یک امتیاز باشد گفت: با توجه به پتانسیل نیروی انسانی می توان شبیه کار حیدرآباد هند را در این استان انجام داد.
جعفری گیو با بیان اینکه توانمندسازی استان ها یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی است افزود: بر این اساس باید ظرف پنج سال استان ها هزینه های خود را تامین کنند که نقشه راه تامین منابع مالی می تواند در این مسیر موثر باشد.
وی پویایی و تحرک را از لازمه های رسیدن به محورهای اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار داشت: در چنین شرایطی باید با ایده های نو و استفاده از تجربیات دیگران یا سایر کشورها نقشه راه تامین منابع مالی را برای استان خراسان جنوبی داشته باشیم.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی تصریح کرد: این امر امکان پذیر نخواهد بود مگر اینکه هیات های اندیشه ورزی و دانشگاه ها که قطعا تولید علم و دانش و اندیشه از آنجا شروع می شود پای کار باشند.
وی یکی از مهمترین مشکلات کشور را تعدد قوانین و مقررات عنوان کرد و گفت: بعضا با قوانین متناقض رو به رو هستیم.
جعفری گیو افزود: قانون مالیات مستقیم و ارزش افزوده برگرفته از قوانین سایر کشورها بوده که بعد در استان هایی همچون خراسان جنوبی بومی سازی شده است.
وی بیان کرد: با این وجود نیاز است مراکز دانشگاهی در رابطه با این قوانین بیشتر تامل کنند.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به تمدید هرساله قانون مالیات بر ارزش افزوده بعد از دوره آزمایشی گفت: اصلاحیه نهایی این قانون در حال رسیدگی است که باید بررسی جامعی برای آن انجام شود.
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.