به گزارش ایرنا محمدصادق معتمدیان پنجشنبه شب در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان خراسان جنوبی که پس از سفر 2 روزه معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه به این استان برگزار شد افزود: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور و بیست و هشتمین استان از نظر جمعیتی است که از نظر محرومیت ها و مشکلات زیرساختی سابقه تاریخی دارد.
وی بیان کرد: به دلیل تازه تاسیس بودن استان با شریط ویژه ای مواجه ایم که نیازمند توجه ویژه است و یکی از ماموریت های مهم ما معرفی ظرفیت ها، پتانسیل ها و از طرفی رفع عقب افتادگی هاست.
استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: علیرغم همجواری این استان با کشور افغانستان که دارای حکومت ملک الطوایفی بوده و ناامنی زیاد است اما یکی از امن ترین مرزهای کشور را داریم.
وی گفت: سرمایه گذاری های خوبی در حوزه تجارت سال های گذشته در مرزهای خراسان جنوبی انجام شده اما اکنون تنها بازارچه ماهیرود در استان فعال است.
معتمدیان تاکید کرد: یکی از ظرفیت هایی که در کوتاه مدت مورد توجه ما قرار خواهد گرفت ایجاد زیرساخت های جدید و توسعه صادرات و واردات در مرزهاست تا معیشت مرزنشینان را ارتقا دهیم.
وی وجود معادن مختلف و متنوع را از دیگر ظرفیت های استان دانست و یادآور شد: علیرغم اینکه اکتشافات سیستماتیک در تمام مناطق استان انجام نشده اما رتبه چهارم کشور را در این زمینه داریم.
نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: در حوزه زیرساخت های صنایع و معادن استان کار اساسی انجام نشده و خام فروشی زیاد است که به ایجاد صنایع و واحدهای فرآوری در استان نیاز داریم.
وی به مزیت های محصولات کشاورزی استان اشاره کرد و افزود: علیرغم محدودیت هایی منابع آبی و خشکسالی اما در استان بیش از 10 محصول دارای رتبه کشوری و جهانی است.
معتمدیان که آذرماه امسال به عنوان هفتمین استاندار خراسان جنوبی از سوی هیات دولت انتخاب شد، گفت: در زمینه ایجاد گمرک های تخصصی، صنایع بسته بندی و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی نیازمند کار هستیم که در دستور کار خواهد بود.
وی افزود: وجود ظرفیت های گردشگری با توجه به آثار تاریخی که به ثبت رسیده و شرایط طبیعی موجود، یکی از اضلاع توسعه استان است که در اولویت ها خواهد بود.
استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به قرار گرفتن استان در مسیر کریدورهای غرب شرق، جنوب شرق و شمال شرق، موقعیت ممتازی دارد که در موارد زیرساختی شاید کم بودن جمعیت سبب شده نسبت به این موضوع بی توجهی شود.
وی یادآور شد: در دولت یازدهم دسترسی خراسان جنوبی به استان فراه افغانستان فراهم شده که سبب رونق ترانزیت در این منطقه می شود.
معتمدیان افزود: خراسان جنوبی تنها استانی است که یک کیلومتر آزادراه ندارد علیرغم اینکه با 6 استان مهم در ارتباط هستیم اما جاده ها وضعیت مناسبی ندارد.
وی گفت: یکی از اولویت های جدی ما در زیرساخت ها موضوع راه هاست که با وجود موقعیت ممتاز استان از چابهار به سرخس اما اقدام عملیاتی در خصوص ریل صورت نگرفته است.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در حوزه های منابع طبیعی، عشایری و سایر حوزه ها نیز ظرفیت های خوبی در استان وجود دارد از کویر تا مناظر طبیعی، پارک های جنگی و جنگل ها که از نظر توریست منطقه ای می تواند در اشتغال توسعه ایجاد کند.
وی عنوان کرد: کارهای اولیه در خصوص انرژی های تجدیدپذیر انجام شده اما نیازمند توجه کشور به این منطقه است.
معتمدیان یکی از مشکلات در حوزه سلامت، بهداشت و درمان را نامتوازن بودن خدمات بهداشتی و درمانی در سطح استان ذکر کرد و گفت: همچنین این مشکل در مرکز استان بین شمال و جنوب شهر مشهود است.
وی به کمبود نیروی متخصص پزشکی در استان اشاره کرد و افزود: همچنین وجود فقر تغذیه و رژیم ناسالم غذایی در اقشار آسیب پذیر و محروم از دیگر مشکلات استان است.
استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در حوزه آموزش با وجود دانشگاه های معتبر و علمی قوی امید است استان به عنوان قطب علمی به ویژه در حوزه های اختصاصی از جمله معدن، انرژی های نو و سایر تبدیل و جذب دانشجوی خارجی با توجه به فرصت مرز تا ارتباطات افزایش یابد.
معتمدیان اظهار داشت: مقاوم سازی کلاس های درس و احداث کلاس های جدید نیاز ضروری در استان است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: در حوزه خدمات پزشکی این ظرفیت در استان خراسان جنوبی وجود دارد تا روابط پزشکی و پروژه ای را در افغانستان افزایش دهیم در حالیکه از این فرصت مهم نتوانسته ایم به خوبی استفاده کنیم.
استاندار خراسان جنوبی بر تقویت واحدهای بوم گردی با توجه به آمار بالای آثار تاریخی در این استان تاکید کرد و گفت: توسعه صنایع دستی و ایجاد بازارچه های صنایع دستی در شهرستان ها بسیار مهم است و باید در اولویت قرار گیرد.
«سعید نمکی» معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه امروز (پنجشنبه) از طرح های دانشگاه بیرجند، بهزیستی، زندان مرکزی بیرجند، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه فرهنگیان، بافت تاریخی شهر بیرجند و طرح های بازآفرینی شهری بازدید کرد.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.