به گزارش ایرنا محمدرضا امیرحسنخانی شامگاه چهارشنبه در بیست و پنجمین نشست کارگروه تخصصی اشتغال خراسان جنوبی افزود: طرح های ملی اشتغال پایدار روستایی و عشایری خراسان جنوبی باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود در غیر اینصورت سرمایه گذاران استان را از دست خواهیم داد.
وی گفت: برای جذب سرمایه گذار به استان تلاش های زیادی شده که در صورت پرداخت نشدن طرح های ملی امتیازات زیادی را از دست خواهیم داد.
نماینده مردم چهار شهرستان خراسان جنوبی با بیان اینکه تصمیم نگرفتن بدتر از تصمیم غلط گرفتن است اظهار داشت: محدودیت پرداخت تسهیلات در بخش کشاورزی برای این استان که بر پایه دامداری و کشاورزی استوار بوده، نسنجیده است.
وی گفت: بدون استثنا هر هفته کارگروه اشتغال در استان تشکیل شده و گاهی در جلسات دو یا سه نماینده مجلس حضور داشتند چون حساسیت بالا بود اما اکنون این حساسیت ها از بین رفته است.
امیرحسنخانی ادامه داد: اگر قرار است اشتغالی در استان کم برخوردار خراسان جنوبی ایجاد شود این کارگروه محور اصلی است و باید این محورها را تقویت کرد.
وی با بیان اینکه نباید مسئولان خراسان جنوبی را سرکار بگذارید گفت: خراسان جنوبی استانی توسعه نیافته است در حالیکه خراسان رضوی سهم این استان را در طرح نوین زعفران رعایت نکرده است.
نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی گفت: عوض اینکه سهم استان های برخوردار را به کم برخوردار بدهند، اینجا درست برعکس عمل شده است.
وی بیان کرد: در استانی که همه مسئولان دستگاه های اجرایی برای جذب تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری در میدان بودند چرا می گویید اعتبار نیست و با این کار آب سرد روی همه ریختید.
امیرحسنخانی گفت: ما با کمبود منابع در کشور مواجه نیستیم چون تسهیلات مرحله دوم اشتغال پایدار روستایی و عشایری از 6 هزار میلیارد تومان به 12 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و باید پرونده های انعقاد شده در بانک ها تعیین تکلیف شود.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی هم گفت: در حال حاضر در خصوص جذب تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری با مشکل مواجه شده ایم که به اعتقاد بنده مدل اجرایی قانون حمایت توسعه اشتغال پایدار روستایی مناسب نبود.
سید حامد حسینی افزود: در خصوص اجرایی شدن این طرح به شدت بر مسئولیت استان ها بر جذب تسهیلات تا 31 تیرماه تاکید شد اما خیلی جاها اختیار از استان گرفته در عوض مسئولیت بر گردن آن گذاشته شد.
وی بیان کرد: اکنون طرح های زیادی در بانک های عامل استان منعقد و آماده پرداخت است که اگر حداقل 200 میلیارد تومان به استان ابلاغ شد طی یک هفته پرداخت می شود در حالیکه استان ها نمی دانند چه میزان اعتبار ابلاغ خواهد شد.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی تاکید کرد: تاخیر در پرداخت تسهیلات متقاضیان اشتغال پایدار روستایی و عشایری ما را با تبعات اجتماعی مواجه کرده است که هرچه سریعتر باید در این زمینه چاره اندیشی شود.
وی گفت: مکاتبه ای مبنی بر پایش طرح های در دست بانک ها ارسال شده که منجر به حذف برخی پرونده ها خواهد شد اما اکنون امکان برگشت به عقب نداریم و این مشکل را باید حل کرد.
حسینی ادامه داد: در حالی که در مرحله نخست پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار مقرر شده بود تسهیلات کمتر از 250 میلیون تومان در کارگروه های شهرستانی مصوب و به بانک معرفی شوند امروز اعلام شده این طرح ها هم باید به کارگروه استانی ارسال شود.
وی تاکید کرد: شاه بیت تقاضای ما تخصیص منابع است و براساس طرحی که مراجع ملی برای ما برنامه ریزی کرده اند پیش رفته ایم و امروز ادعا می کنیم درست این مسیر را پیموده ایم لذا تقاضا داریم حداقل 200 میلیارد تومان در این مرحله به ما اختصاص یابد.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی گفت: تاکنون اختیار مناسبی در خصوص پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی به استان ها داده نشده همچنین اگر ضابطه یا دستورالعملی داده شده نظر استان ها اخذ نشده است.
وی اظهار داشت: در دستورالعمل اجرایی مغایرت هایی با آیین نامه اجرایی وجود دارد که در کارگروه استان تصمیم گرفتیم با توجه به وجود مغایرت ها، چون آیین نامه مصوب هیات وزیران بوده و برای ما اولی تر از دستورالعمل اجرایی است، آن را انجام دادیم.
حسینی تاکید کرد: انتظار داریم اختیارات را به کارگروه استان بدهید تا در خصوص طرح های اشتغال پایدار روستایی و عشایری تصمیم گیری کند و تبعات احتمالی دامنگیر ما نشود.
این نشست با حضور سرپرست دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بیرجند برگزار شد.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.